اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بیان دلیل سیلاب و خسارات میلیاردی سیل در بلده

معاون عمرانی فرماندار شهرستان نور، علت سیلاب و خسارات میلیاردی بخش بلده نور را عدم برداشت واریزه‌های مازاد رودخانه بلده عنوان کرد و گفت: با شرایط اعتباری و هماهنگی بین ادارات، ساز و کار مناسب برای رفع مشکل اندیشیده شود.

بیان دلیل سیلاب و خسارات میلیاردی سیل در بلده

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، رضا نائیج نوری ظهر امروز در جلسه حفاظت از منابع آب و خاک این شهرستان با اشاره به وجود قوانین دست و پا گیر در برخی ادارات، سیل اخیر بلده را ناشی از وجود قوانین سخت در عدم برداشت واریزه‌های مازاد کوهی در رودخانه ها و انباشت آن در پشت سرشاخه‌گیرها و سر دهنه‌ها برشمرد.

وی اظهار کرد: مصالح مازاد سبب سیل و طغیان رودخانه‌ها و انحراف مسیر آب به مناطق مسکونی، اراضی کشاورزی، باغات و ... و نیز خسارات سنگین مالی و جانی و همچنین تلفات دام  می‌شود.

معاون فرماندار شهرستان نور افزود: مدت‌ها مشکلات ناشی از سیل ادامه دارد و جبران خسارات نیز هزینه سنگینی بر دوش دولت و مردم می‌گذارد اما با اصلاح قانون، تعامل بین ادارات و تدوین ساز و کار لازم می‌توان از بروز سیل و خسارات ناشی از آن جلوگیری و مشکلات مردم را کاهش داد.

وی با بیان اینکه همه ما دولت هستیم و باید با حفظ حقوق دولت تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت و هزینه جبران ناشی از آن داشته باشیم،تصریح کرد: با صدور مجوز لازم قانونی، نظارت و کنترل می‌توان اجازه برداشت مصالح و واریزه‌ها را آن هم برای استفاده در پروژه‌های عمرانی سطح شهرستان داد و از سیلاب و خسارات جلوگیری کرد.

نائیج‌نوری گفت: دستگاه‌های مرتبط باید با برداشت‌های غیرمجاز که غیرفنی است و خود نیز سبب خسارت می‌شود برخورد جدی داشته باشند.

رئیس امور منابع آب در این جلسه به برخی موارد قانونی اشاره کرد و افزود: در منابع آب دو اصل منابع و مصارف و کیفیت مطرح است و برای رودخانه‌ها حریم کمی و کیفی مشخص شده است.

وی اضافه کرد: برای رودخانه‌های اصلی و حفاظت شده مثل رودخانه بلده ۱۵۰ متر حریم تعیین شده، حریم برخی رودخانه‌ها هم از ۲۰ متر شروع می‌شود که ساخت و ساز در این محدوده ممنوع و دچار مشکل است.

 سید مصطفی رضایی ادامه داد: برداشت شن و ماسه در وازرود، انگتارود، سیاه کلا و ... بخش چمستان در صورت وجود متقاضی با هدف ساماندهی رودخانه مشکلی وجود ندارد اما برداشت صفر از اختیارات شهرستان خارج است و استان باید تصمیم بگیرد.

این مسوول اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۸ قبل از این استانداری و اکنون صمت متولی صدور مجوز برداشت با اخذ حقوق دولتی است اما باید از سوی دستگاه متقاضی درخواست اعلام و حجم مصالح مشخص و با اجازه امور آب اجازه برداشت داده شود.

رئیس امور منابع آب شهرستان نور، گفت: در بلده در قالب ساماندهی رودخانه به شرط دیواره سازی و کف بند توسط پیمانکار و پیگیری روند قانونی اجازه برداشت مازاد داده می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۲۳/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول