اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کرونا؛ ویروسی ناشناخته که قابل کنترل است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی متخصص بیماری‌های عفونی در مازندران گفت: شیوع این ویروس در دنیا سروصدای زیادی به همراه داشته ولی جالب است بدانید ۸۵ درصد بیماران چینی از نوع خفیف، ۱۵ درصد از نوع نیاز به بستری و تنها سه درصد فوت می‌کنند.

کرونا؛ ویروسی ناشناخته که قابل کنترل است

فرهنگ بابایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، در ارتباط با کاهش بار روانی ویروس کرونا در بین مردم اظهار کرد: همه مردم در سراسر کشور می‌دانند که سرماخوردگی یک بیماری همیشگی بوده و کرونا ویروس مشترک بین انسان و حیوان است.

 

 

* عمر ۶۰ ساله مادر این ویروس ناشناخته

وی اعلام کرد: از سال ۱۹۶۰ در دنیا ویروس جدیدی شناسایی شده که حدود ۱۵ درصد عامل سرماخوردگی بشر را در سراسر کره زمین به این ویروس نسبت می‌دهند، از سال ۲۰۰۳ سه ویروس به این خانواده اضافه شده و تعدادشان هفت ویروس شد که کمی شرارت کردند.

* تولد ویروس‌های جدید از ویروس مولد

بابایی افزود: ویروس سارس، در چین شیوع پیدا کرد، پس از بررسی علت را به حیواناتی چون گربه و خفاش نسبت دادند، این ویروس در نهایت حدود ۸ هزار نفر را مبتلا کرد و ۸۰۰ نفر را از بین برد و بعد از مدتی هم از کره زمین محو شد به‌طوری که الان سارس نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۲ میلادی هم ویروس جدیدی در جده عربستان متولد شد نامش را مرس گذاشتند چون عفونت حاد تنفسی در خاورمیانه ایجاد کرد، در ایران هم یک مورد داشتیم که البته گسترش پیدا نکرد، ۳۵ درصد افراد را از بین برد، الان هم در شتر دیده می‌شود.

*ورود کرونا ۱۹، با سرایت زیاد اما شرارت کم

وی تصریح کرد: در حدود دو ماه پیش در سال ۲۰۱۹ میلادی در چین یک بیماری با سینه‌پهلو شروع شد پس از نمونه‌گیری ویروس جدید با عنوان کروناویروس متولد شد، در ابتدا در افرادی که در فروشگاه حیوانات دریایی کار می‌کردند مشاهده شد.

* انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان 

بابایی گفت: این بیماری در حیواناتی چون خفاش و مار ایجاد شد، تا زمانی که حیوانات هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی وقتی که از حیوان به انسان و سپس انسان به انسان منتقل شود مکن است همه‌گیر و جهانی شود، کرونا ویروس و آنفولانزا و سرماخوردگی ویژگی مشترکی دارند که اگر در یک نقطه شیوع پیدا کنند کل جهان را در بر می‌گیرد.

* جزییات اثرگذاری ویروس کرونا بر انسان

این متخصص بیان کرد: این ویروس در حال حاضر ۸۸ هزار نفر در دنیا در ۱۴ کشور را درگیر کرده و نسبت به آن دو ویروس سرایت بیشتری دارد ولی شرارت بالایی ندارد چون باعث فوت ۲/۳ انسان‌ها می‌شود که  ۸۰ درصد فوتی‌ها در سنین بالا هستند و ۷۵ درصد از این تعداد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن چون دیابت، آسم، فشارخون بالا و ... دارند.

وی بیان کرد: شیوع این ویروس در دنیا سروصدای زیادی به همراه داشته ولی جالب است بدانید ۸۵ درصد بیماران چینی از نوع خفیف مبتلا شده بودند که در منزل قابل درمان هستند، تنها ۱۵ درصد از نوع شدید مبتلا شدند که ۱۲ درصدشان در بخش عمومی مراقبت می‌شوند،  ۱۵ درصد دیگر نیاز به آی سیو داشته، به دستگاه متصل می‌شوند و تنها سه درصد فوت می‌کنند.

* مرگ و میر کمتر نسبت به آنفولانزا

بابایی بیان کرد: مرگ و میر این بیماری نسبت به آنفولانزا  کمتر است، ولی چون سرایتش زیاد است باید جلویش را بگیریم‌، تهاجم بی‌رحمانه دارد هر پنج قاره کره زمین را درگیر کرد، ما پزشکان، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و ... مسؤولیت آگاهی‌بخشی به مردم را داریم.

* پیشگیری بهتر از درمان! 

این پزشک متخصص اضافه کرد: درست است کرونا درمان و واکسن ندارد ولی بهترین درمان، پیشگیری است، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون راهکار ساده پیشگیری است، چرا که ممکن است ناقلان ویروس محیط را آلوده کرده باشند و مبتلا شویم.

وی اعلام کرد: چنانچه علائم تنفسی چون سرفه و عطسه داشتیم باید خودمان را به پزشک برسانیم، خوسبختانه در استان مازندران پزشک خانواده در هر منطقه موجود است، تشخیص اینکه از مبتلایان گروه ۸۵ درصدی مراقبت در خانه هستیم یا خیر بر عهده پزشک است، چون علائمی شبیه به آنفولانزا دارد.

بابایی در پایان گفت: ابتلای کرونا در افراد زیر ۹ سال نادر است و این را پزشک باید تشخیص بدهد، در ستاد ویژه کرونای استان، مسؤولان شب و روزشان را می‌گذارند تا با تلاش این بیماری را با عزم ملی و بسیج همگانی از بین ببریم.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول