اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مجله نوروزی «به وقت مازرون»

«تندیر نون» مازندرانی

«تندیر نون» از نان‌های خوش عطر و طعم مازندران است که ممکن نیست به مازندران سفر کرده باشید و از این نان محلی خوش عطر مازندرانی میل نکرده باشید.

«تندیر نون» مازندرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق مازندران، مجله نوروزی «به وقت مازرون» دوباره با دستور غذای جدیدی مهمان شماست و این بار یک نوع نان محلی مازندرانی با نام «تندیر نون» را به شما معرفی می‌کنیم.

اگرچه اکنون وجود نان‌های خوش عطر و طعم در فروشگاه‌های مختلف شهری با رنگ و لعاب خاص، زینت‌بخش بخشی از سفره‌های مناسبتی ماست؛ اما به هیچ عنوان نمی‌توان از طعم خوش نان‌های محلی مادربزرگ‌ها با نام محلی " تندیر نون" در تنور محلی و آتش و عشق و علاقه‌ای که همراه با ان وجود دارد؛ گذشت.

پخت نان محلی در بسیاری از روستاهای ما در عید نوروز به عنوان یک سنت است و زنان سرزمین مازندران در کنار همه تلاش‌ها برای استقبال از نوروز، پخت نان‌های مختلف محلی و از جمله تندیر نون را در دستور کار دارند و امروز به عنوان یکی از سوغات‌های مازندران معروف است.

زنان روستایی مازندران با پخت نان‌های سنتی و محلی، سفره‌های عید خود را با این نان‌ها تزیین کرده و از مهمانان نوروزی پذیرایی می‌کنند.

 

" تندیر نون " نوعی نان محلی است که برای تهیه و پخت آن، از آرد، شیر، روغن، کنجد و تخم مرغ استفاده می‌شود و زنان مازندرانی با مخلوط کردن این مواد با هنرنمایی خاص، نان‌های خوش عطر و طعم تهیه و عشق و مهربانی را ارزانی خانواده می‌کنند.

در کنار تهیه خمیر نان، برای " تندیر نون" پخت این نان در تنورهای سنتی و محلی همراه با آتشی که از چوب هیزم‌های شکسته جنگلی تهیه و تبدیل به زغال می‌شود؛ از جذابیت فراوان برخوردار است و همین آتش موجب خوش عطر شدن این نان می‌شود.

زمان آماده‌سازی خمیر نان " تندیر نون" از ابتدای شروع به کار تا به عمل آمدن حدود یکساعت زمان می‌برد و پخت هر قرص نان بیش از 10 دقیقه به طول می‌کشد.

 

 

انتهای پیام/86002/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول