اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

طرح خوب جسارت می‌خواهد

چند روزی است که مرکز شهر اراک درگیر آغاز اجرای پروژه‌ای به نام فاز دوم پیاده راه امیرکبیر است که به مانند هر طرح عمرانی دیگر با انتقادات و پیشنهاداتی از سوی شهروندان مواجه شده است.

طرح خوب جسارت می‌خواهد

خبرگزاری فارس ـ‌  چند روزی است که مرکز شهر اراک درگیر آغاز اجرای پروژه‌ای به نام فاز دوم پیاده راه امیرکبیر است که به مانند هر طرح عمرانی دیگر با انتقادات و پیشنهاداتی از سوی شهروندان مواجه شده است.

22 مردادماه جاری، علی اکبر اسدی معاون عمرانی استانداری مرکزی در نشست اعضای شورای ترافیک استان مرکزی که با محوریت بررسی پروژه پیاده راه سازی مرکز شهر اراک برگزار شد، اعلام کرد که کار پیگیری این طرح در کمیته‌های فنی از دو ماه پیش آغاز و مقدمات کار انجام شده است.

 جریان ترافیکی تحت کنترل خواهد بود 

وی از پیش‌بینی یک فضا برای ایستگاه اتوبوس و ساعتی مشخص برای تخلیه بار ویژه کسبه این منطقه خبر داده و گفته بود که انسداد کامل در این منطقه تعریف نشده و جریان ترافیکی تحت کنترل خواهد بود.

اسدی دنبال تخلیه کامل خودروها از منطقه و ساماندهی مناسب در حوزه زیرسازی، نما و منظر مغازه‌ها و تغییر کاربری را از الزامات این طرح برشمرده و گفته بود که باید در یک دوره زمانی که شاید کمتر از یک سال باشد تعریف کاربری های متناسب با پیاده راه نیز به انجام برسد.

 مرکز شهر باید از تردد خودروهای تک سرنشین به دور باشد

علی حسینی رئیس پلیس راهور استان مرکزی نیز گفته بود که این طرح طرح در کوتاه مدت مشکلات ترافیکی را به دنبال دارد، اما در خلال اجرای طرح و ایجاد راه‌های دسترسی در آینده می‌توان شرایط را تحت کنترل درآورد هرچند که اعتقاد داریم مرکز شهر باید به پیاده راه تبدیل و از تردد خودروهای تک سرنشین کاسته شود.

 عدم استفاده از نظرات مردمی در طرح قبلی

حمید اخوان فعال اجتماعی نیز اعلام کرده بود که در مطالعات قبلی پروژه مردم هیچ نقشی نداشتند، این در حالی است که در اجرای این طرح فقط نظر مردم مهم است.  

به دنبال واکنش‌های مختلف مردمی نسبت به اجرای این طرح با مریم زاهدی، فارغ‌التحصیل معماری منظر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین به گفت‌وگو پرداخته و نظر وی را به عنوان یک معمار منظر جویا شدیم.

 

 

این طرح ترافیک را در محله‌های مسکونی می‌چرخاند

متخصص معماری منظر در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: با نگاهی به تصاویر هوایی شهر متوجه می‌شویم که خیابان امام خمینی مهم‌ترین، مستقیم‌ترین و کوتاه‌ترین راه دسترسی ورودی شهر به کمربند شمالی شهر و مرکز شهر اراک است که این دسترسی حجم ترافیکی زیادی را برای عبور در ساعات ترافیک به مرکز شهر وارد می‌کند که کاملا طبیعی است.

 

وی می‌افزاید: این خیابان در نقطه طلایی و پرترافیک خود یعنی مرکز شهر، به بازار و بافت تاریخی شهر دسترسی مستقم می‌دهد، از طرفی مرکز شهر اراک مهم‌ترین مرکز تجاری و بارانداز شهر است، همچنین تمام ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی، پارکینگ‌های هم سطح و طبقاتی در همین نقطه قرار دارند.

مهندس معماری منظر بیان می‌کند: آنچه از عکس‌های هوایی مشهود است بافت به شدت متراکم، قدیمی و ترکیبی، با گذرهای کم عرض از خصوصیات بارز بافت مرکز شهر اراک است، طرح شهرداری با بریدن بخش اصلی این شریان دسترسی و تبدیل آن به پیاده راه، ادعایی عجیب دارد و آن اینکه مردم مجبور می‌شوند از وسایل عمومی استفاده کنند و مرکز شهر می‌تواند محل رویدادها باشد و ترافیک شهر کمتر می‌شود که ادعایی ضد و نقیض است.

 

زاهدی اظهار می‌کند: از طرفی در همین طرح شماتیک منتشر شده در خبرگزاری‌ها دو خیابان حصار و حاج باشی که جابجایی و دسترسی شرقی- غربی دارند کل ترافیک خود را در بافت متراکم مرکز شهر توزیع می‌کنند که این خود قطعا نارضایتی ساکنان را به دنبال خواهد داشت.

 تبدیل مرکز شهر به توقفگاه، بدون در نظر گرفتن نقش‌های دسترسی و عبوری و مرکزیت محورها، ترافیک را در محله‌های مسکونی می‌چرخاند

وی پیرامون دلایل این اظهار نظر می‌گوید: تبدیل مرکز شهر به توقفگاه، بدون در نظر گرفتن نقش‌های دسترسی و عبوری و مرکزیت محورها، ترافیک را در محله‌های مسکونی می‌چرخاند و نه تنها استفاده از حمل و نقل عمومی را بیشتر نمی‌کند، بلکه نارضایتی حاصل از تجمع و ترافیک را به درب منازل می‌رساند، آن هم در محله‌ای که با توجه به عرض کوچه‌ها و گذرها اکثرا یک طرفه است، خودروها را بیشتر در بافت می‌چرخاند و آلودگی صوتی و بصری ایجاد می‌کند، نکته قابل تامل در این بافت این است که شهرداری بیشتر پارکینگ‌های بافت را فروخته و 90 درصد ملک‌های تجاری و غیر تجاری در این بافت فاقد پارکینگ هستند.

 بی‌توجهی به بافت و ساکنان بافت تاریخی در طرح کاملا مشهود است

زاهدی با بیان اینکه وجود اختلالات این چند روزه و تصاویر نشان می‌دهد، قرار است ترافیک سنگین موجود در دو خیابان حاج باشی و حصار در بافت تاریخی شهر توزیع شود، ادامه می‌دهد: این بی‌توجهی به بافت و ساکنان بافت تاریخی در طرح کاملا مشهود است، بافت تاریخی شهر تبدیل به پارکینگ خواهد شد، عجیب است که شهرداری می‌خواهد با چرخاندن و خرد کردن ترافیک در بافت بدون ظرفیت و متراکم به کاهش آلودگی شهر کمک کند.

 

وی می‌افزاید: به عنوان یک شهروند مایل هستم طرح پژوهشی ادعایی شهرداری در خصوص این پروژه را از نزدیک ببینم و بدانم براساس کدام پژوهش حذف بخشی از دسترسی اصلی یک شهر بار ترافیکی را کم خواهد کرد، شخصا معتقدم طرح خوب جسارت می‌خواهد شهر اراک در بافت مرکزی خود بدون توسعه و رعایت اصول شهرسازی رشد تراکمی و اقتصادی کرده است و نیاز به ظرفیت سازی‌های جدید در بافت مرکزی شهر به شدت حس می‌شود که با ساخت زیر گذرهای مناسب این ظرفیت‌های جدید توسعه و دسترسی قابل سامان‌دهی است و نه با بستن دسترسی‌های قبلی و یک طرفه کردن خیابان‌ها.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اراک یدطولایی در تعریف پروژه‌های ناکارآمد شهری دارد، از آن جمله پروژه پل محسنی، پروژه مجتمع تجاری فردوسی، تخریب و ساخت ساختمان شهربانی، پیاده راه بی‌جان امیرکبیر با حدود 100 متر مسیر محدود شده به بلوک‌های سیمانی و بزک شده با چند مجسمه ناکارمد و چراغانی عجیب و غیر اصولی است که بیشتر شبیه میدانگاه و توقفگاه است تا پیاده راه‌، چرا که این فضا در ساعات کاربری خود بشدت دچار اغتشاش فضایی و بی‌نظمی بصری است.

 پیاده راه امیرکبیر در ساعات کاربری خود بشدت دچار اغتشاش فضایی و بی‌نظمی بصری است

معمار منظر اراک تصریح می‌کند: پیاده راه در پروژه‌های منظر شهری و طراحی شهری تعریف خاص خودش را دارد و تبدیل یک مسیر مهم به پیاده راه بدون در نظر گرفتن بستر طرح معضلات شهر را چندین برابر می‌‌کند، آشفتگی فضایی موجود در مرکز شهر اراک نام کلان شهر را در قواره خود جای نمی‌دهد.

زاهدی می‌گوید: بهتر است مسوولان شهرداری به جای خوراندن مسکن‌های موضعی و موقت طرح کلان  و ابر پروژه برای این منطقه تعریف کنند و از مشاوران خبره و صاحب نام کشور استفاده کنند تا شهر رنگ و روی شهر بگیرد، شهر مجسمه نیست که آنرا رنگ کنیم و بزک کنیم، شهر یک موجود زنده است و در پس خیابان‌ها و بلوارها زندگی و فرهنگ ساکنان آن جریان دارد اگر به شهر به عنوان یک اکوسیستم نگاه نکنیم خود را به صورت آشفتگی و تضاد نشان خواهد داد.

وی تاکید می‌کند: باید بدانیم توسعه درست همراه با ارزش آفرینی است، تا با ایجاد دیسیپلینی جدید شکلی نو و جانی تازه پیدا کند.

پایان پیام 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول