خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در دو سال گذشته که مدارس و دانشگاهها تعطیل شد، آموزشهای غیرحضوری جایگزین آموزشهای حضوری شد که تجربههای زیادی در این حوزه به دست آمد.
استفاده از شبکه اجتماعی دانشآموزی «شاد» و استفاده از سایر پلتفرمها، روشهای تدریس نوین را به دنبال داشت و بهکارگیری نرمافزارها و فناوریهای جدید در امر آموزش بسیار خوشحالکننده و نویدبخش حرکت بهسوی مدارس هوشمند بود.
اگرچه در کشور ایران تا قبل از کرونا، آموزشهای مجازی خیلی گسترش پیدا نکرده بود ولی ناگزیر به این سمت حرکت کردیم که دستآوردهای خوبی را در پی داشت.
آشنایی و آموزش معلمان با روشهای تدریس غیرحضوری، خرید تجهیزات و ابزار و فناوریهای دیجیتال در مدارس و دانشگاهها، راهاندازی پلتفرمها، سایتها و شبکههای آموزشی، حرکت بهسوی آموزشهای نوین و هوشمند، تکمیل و گسترش زیرساختهای لازم دراینخصوص از جمله اینترنت، برقراری عدالت آموزشی، برگزاری جلسات، سمینارها و همایشها بهصورت آنلاین و برخط، استفاده از تجارب سایر معلمان در آموزش، برگزاری آزمونهای غیرحضوری، کاهش هزینههایی مثل کاغذ، حملونقل و سوخت و ...، امکان دسترسی آسان به آموزش در هر زمان و مکان و بالاخره تعطیل نبودن آموزش در دوران کرونا، از جمله مزایای آموزشهای مجازی و غیرحضوری بود.
آموزشهای مجازی اصلاح و تغییر برنامههای درسی را گوشزد کرد و خوشحال شدیم که این تغییرات در آینده اعمال خواهد شد و اصلاح و تغییر برنامههای درسی در هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی و سایر عناصر لحاظ خواهد شد.
تجربه آموزشهای مجازی در دروس تئوری نشان داد که برخی از دروس را میتوان بهصورت غیرحضوری بهتر آموزش داد و یا اگر بخشی از ساعات دروس به تدریس با فناوریهای نوین اختصاص یابد، مفیدتر و مؤثرتر خواهد بود.
بستر شاد و سایر پلتفرمها فرصت و ظرفیتی کامل برای توسعه محتوای پشتیبان، ارتباط اولیاومربیان، فراخوانها، نظرسنجی، اجرای پویشها، گفتگو و اندیشهورزی، فعالیتهای تکمیلی کلاسی، ارسال و پیگیری تکالیف مهارتمحور و اجرای فوقبرنامههای تکمیلی و جبرانی بود.
زحمات دو سال گذشته را فراموش نکنیم
متأسفانه در دستورالعمل بازگشایی مدارس که از 14 فروردین اجرایی میشود، به این موضوع اهمیتی داده نشده است، دانشآموخته دکتری برنامه درسی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک میگوید: در دستورالعمل بازگشایی مدارس تجربههای آموزشهای مجازی نادیده گرفته شده و همه زحمات و کارهایی که در این دو سال برای گسترش و تکمیل آموزشهای مجازی انجام شده به بوته فراموشی سپرده شده است.
حسین معافی میافزاید: در بخشی از این دستورالعمل، آموزش مجازی ممنوع شده و در بخش دیگری برای دانشآموزان مبتلا به کرونا و بیماری زمینهای، تجویز میگردد و ساعات برگزاری کلاسها نیز به 90 دقیقه افزایش پیدا کرده است.
آموزشهای غیرحضوری برای تکمیل آموزش حضوری ضروری است
وی میگوید: آموزشوپرورش و مدارس، هزینههای زیادی برای آموزش معلمان و خرید و تجهیز ابزار و وسایل آموزشهای مجازی انجام دادهاند و تجارب ارزندهای دراینخصوص کسب نمودهاند که جایز نیست به یکباره فراموش شوند.
معافی میافزاید: باتوجهبه توضیحات ارائه شده پیشنهاد میگردد که کلاسهای درس حضوری 60 دقیقه برگزار شوند و 30 دقیقه باقیمانده نیز در فضای شاد، مطالب درسی و کمکدرسی ارائه گردد تا از آموزش مجازی نیز استفاده شود؛ زیرا آموزشهای غیرحضوری برای تکمیل آموزش حضوری، آموزش در تعطیلات غیررسمی مانند آلودگی هوا، سرما و یخبندان و ... برگزاری آزمونهای مجازی، فوقبرنامه و جبرانی و برگزاری جلسات و همایشها بسیار کاربردی، مقرونبهصرفه و ضروری هستند.
این کارشناس مسائل آموزشی تصریح میکند: شایسته است که مسئولین آموزشوپرورش کشور باتوجهبه تجربههای بهدستآمده در آموزشهای مجازی و غیرحضوری به این موضوع توجه بیشتری نمایند و از آموختههای ارزندهای که در این مدت کسب شده، استفاده کرده و به اصلاح و تغییر برنامههای درسی و شیوههای سنتی و منسوخ گذشته پرداخته و بهسوی روشهای نوین آموزشی و هوشمندسازی مدارس قدم بردارند.
انتهای پیام/