اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

واگذاری «هپکو» به شستا و بایدها و نبایدهای پیش رو

کارشناس حوزه صنعت استان مرکزی می‌گوید: شستا باید هپکو را به عنوان نگین صنعت کشور تبدیل به الگویی پایدار برای درآمدزایی و سودآوری حاصل از تولید تبدیل کند.

واگذاری «هپکو» به شستا و بایدها و نبایدهای پیش رو

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، آنچه که هپکو در این سال‌ها به دنبال آن بوده داشتن مالکیت دلسوز و شیفته خدمت و کارآفرین بوده است تا بتواند این اعجاز صنعتی کشور را برای کمک به توسعه ساخت‌ها و زیرساخت‌های بنیادی کشور در حوزه راه، معدن، ساختمان و انرژی احیا کرده و از تجهیزات مدرن و منحصر به فرد خود در کنار سیستم مدرن صنعتی، دانش قوی طراحی مهندسی و منابع انسانی خبره بهره‌برداری بهینه کند.

در این راستا با توجه به تجربیات گذشته و تحولات اقتصادی و نظریات خبرگان امید می‌رفت که دولت مدیریت این شرکت را بر عهده گرفته و آن را احیا کند.

البته تلاش‌هایی برای واگذاری شرکت به اشخاص و نهادها و شرکت‌های بزرگ صورت گرفت ولی کافی نبوده و مشوق لازم را نداشت.

نهایتا شرکت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت و تلاش‌ها و مطالعات و رایزنی‌هایی برای واگذاری شرکت به ایمیدرو و شرکت‌های معدنی  انجام گرفت و بستر لازم فراهم شد، ولی ناباورانه و  بدون پیش مقدمه و گمانه‌زنی و مطالعاتی  در هیات دولت شرکت بابت بدهی دولت به شستا واگذار شد.

یک کارشناس حوزه صنعت در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: آنچه که مسلم بود سال‌ها واگذاری شرکت به چنین نهادهایی مانند خاتم،کنسرسیوم معادن، استان قدس مپنا و...  مطرح می‌شد ولی استقبال نمی‌شد و یا موانعی ایجاد می‌شد.

 

 

برای واگذاری هپکو به خاتم موانعی ایجاد می‌شد

فرهاد بهادری با اشاره به آنچه که این واگذاری را با نگرانی‌هایی همراه کرده، می‌افزاید: بهتر بود افکار عمومی از این تصمیم همانطور که ایمیدرو مطرح شده بود قبلا آگاه می‌شدند و در این خصوص نظر و کارشناسی می‌کردند و اینکه نمایندگان و بسیاری از مسووولان استانی هم از آن اطلاع نداشته‌اند ابهام آن را افزایش داده است.

وی تصریح می‌کند: در اینکه شستا مجموعه‌ای قوی و توانمند بوده و می‌تواند در صورت همت و توجه به منافع ملی با مدیریتی قوی شرکت را احیا و به سودآوری برساند شکی نیست، ولی در صورتی این امر تحقق خواهد یافت که با مطالعه و شناخت و اراده خودش به میدان آمده باشد و هدف و استراتژی و برنامه برای این منظور طرح ریزی کرده باشد.

 ای کاش دولت برای تسویه بدهی خود املاک مازاد و دارایی‌های راکد خود را به شستا واگذار می‌کرد

کارشناس حوزه صنعت می‌گوید: هپکو شرکتی است که سال‌ها زیان‌ده و در رکود بوده و آنچه که اکنون آن را با ارزش کرده کاهش ارزش پولی کشور و افزایش شدید قیمت سرمایه‌ها و دارایی‌هایی مانند زمین‌ها، املاک، تجهیزات و سرمایه‌گذار‌ی‌های آن است وگرنه شرکت سالها ذیل ماده ۱۴۱ بوده که امید است شستا با چشمداشت و طمع به این دارایی‌ها و فروش آنها این امانت را قبول نکرده باشد.

 

بهادری می‌گوید: ای کاش دولت برای تسویه بدهی خود املاک مازاد و دارایی‌های راکد خود را به شستا واگذار می‌کرد تا این سازمان از فروش آنها نقدینگی کسب می‌کرد، زیرا هپکو برای رسیدن به سودآوری به ۴ سال تلاش مضاعف و نقدینگی برای سرمایه در گردش بالای ۲۰۰ میلیارد و سرمایه گذاری جدید و پرداخت بدهی حدود ۱۰۰۰ میلیاردی خود نیاز دارد.

اینکه اختیار فروش سهام هپکو به شستا داده شده این نگرانی را ایجاد می‌کند که هدف تولید و احیای شرکت نیست

وی بیان می‌کند: اینکه اختیار فروش سهام هپکو به شستا داده شده، این نگرانی را ایجاد می‌کند که هدف تولید و احیای شرکت نیست و این فروش برای جبران کسر بودجه شستا هزینه خواهد شد که امیدواریم رخ ندهد و شستا این نگین صنعت کشور را تبدیل به الگویی پایدار برای درآمدزایی و سودآوری حاصل از تولید تبدیل کند. 

مجموعه هپکو و پرسنل آن از تصمیمات سازنده این گروه برای احیای شرکت استقبال و از هر برنامه‌ای که منجر به بهبود کار و رونق تولید باشد با جان و دل استقبال خواهند کرد و مشتاقانه در انتظار برنامه‌ها و تصمیمات سازنده این سازمان هستند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول