اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

هفت سین هپکو

هپکو در سال جهش تولید برای رویش مجدد به یک راهکار و استراتژی برای تولید نیازمند است.

هفت سین هپکو

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سین اول هپکو ـ سبزه: سبزه نمادی از سرسبزی، برکت، روزی و نشاط و شادابی و خرمی است. 

در هفت‌سین هپکو نماد سبزه را در محصولات و تولیدات هپکو و بازار آن می‌بینم. 
محصولات و تولیدات برای شرکت برکت و روزی و نشاط و شادابی فراهم کرده و آهنگ دل‌نشین کار و تلاش و زندگی را در سالن‌های تولید به صدا درمیاورد و مایه روزی و برکت شرکت و کارکنان و جامعه می‌شود.
 شرکت در دهه 50 با طرح‌ریزی تولید انواع ماشین‌آلات راه‌سازی ایجاد شد و در دهه 60 با طرح توسعه توانایی ساخت استراکچرهای فلزی دستگاه‌ها را به دست آورد و با توسعه دانش مهندسی قطعات بسترسازی برای تولید سایر اجزای محصولات را در کشور فراهم و در تولید بسیاری از قطعات و مجموعه‌ها به موفقیت‌های چشم‌گیری رسید (اقلام ریخته‌گری، جک سازی، هیدرولیک، اتاق‌ها، ...)

 البته مسیر طرح و توسعه باید ادامه می‌یافت تا هپکو به قطب صنعت تولید ماشین‌آلات سنگین و اجزای اصلی آن در خاورمیانه تبدیل می‌شد که آن نیز به دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی کشور متوقف ماند و از 100 هکتار زمین تنها 20 درصد استفاده مفید شد.

حفظ و سرزنده نگه‌داشتن این نماد بسیار باارزش است که تا دهه 90 این نماد توسعه فراوانی یافته و سبد تولیدات شرکت را از 10 دستگاه به بیش از 30 نوع محصول رسانده و رو به رشد و توسعه بود به‌نحوی‌که ظرفیت شرکت نیز که در دهه 70 کمتر از 1500 دستگاه بود را به بیش از 4000 دستگاه با تنوع و ورود محصولات استراتژیک و جدید مانند ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی رسانده بود و آوازه هپکو می‌رفت تا در منطقه خاورمیانه و جهان بدرخشد.
بنا به دلایلی این روند رو به رشد شرکت در اواخر دهه 80 و دهه 90 متوقف و در سال گذشته به حداقل خود رسید و در ده سال گذشته میانگین تولید شرکت کمتر از 340 دستگاه بوده است یعنی 10 درصد ظرفیت.
محصولات تولیدشده در نیم‌قرن تلاش هپکو حدود 33000 دستگاه بوده که با ظرفیت متوسط 1500 دستگاهی بایست حداقل بیش از 70000 دستگاه روانه بازار می‌کرد و این خلأ را متأسفانه واردات و برخی تولیدکنندگان تاره وارد بازار پر کردند و هپکو در کما ماند و حتی در بازار تولید تجهیزات صنعتی نیز بازنده شد و تولید حدود 10000 تنی در دهه 80 اکنون به کمتر از 1000 تن در سال رسیده است.

 اما راهکار و استراتژی برای تولد و کاشت مجدد سبزه هپکو در سال 1399 چیست؟

سبزه برای کشت و بارور شدن به چند عامل اصلی نیازمند است که شامل باغبان خوب، انتخاب محیط و ظرف یا محل مناسب، انتخاب بذر مناسب، آب و مواد غذایی مفید، نور و رسیدگی مرتب. 

 هپکو نیز برای رویش سبزه خود به این اجزا نیاز دارد که 90 درصد آن در اختیار و فراهم است ازجمله کارگاه‌ها، ماشین‌آلات، ابزارها، منابع انسانی که گرچه ضعیف و تعدیل‌شده‌اند، مهندسی و روش‌ها و متدها.
ولی آنچه که کمبود است اولین و مهم‌ترین المان برای شروع تولید خواستن است که این خواستن توسط تیم متخصص و باتجربه و دلسوز و بادانش صورت می‌گیرد زیرا آنها هستند که باید با مطالعات عمیق و جمع‌آوری اطلاعات و منابع مالی تصمیم بگیرند که چه چیز، در چه زمانی، به چه مقداری و با چه کیفیت و منابعی باید تولید شود. لذا انتخاب مدبرانه مدیران ارشد و پس از آن ثبات مدیریت الزام اصلی برای شروع سرسبز است که امید است در سال جاری شاهد مدیرانی توانمند و دلسوز و باثبات و دارای قدرت تصمیم‌گیری استراتژیک در شرکت باشیم. این مهم‌ترین ضعف و بدترین دردی بوده  که در این چند سال اخیر ضربه‌ها و خسارت‌های شدیدی به شرکت وارد کرده و حقوق‌های نجومی نیز کار بجایی نبرده چون فاقد آن ویژگی‌ها بوده است.
 هرچه این تیم مدیریت ارشد و ساختار ضعیف و انتخاب‌ها احساسی‌تر و سیاسی و جناحی و خارج از ضوابط و معیارهای لازم باشد باوجود سایر شرایط ایدئال مانند بذر و ... یا سبزه رشد نخواهد کرد و یا خشک خواهد شد ثبات در تیم مدیریت برای نظارت و رسیدگی و رفع موانع و انگیزش و سازمان‌دهی ضروری و حیاتی است.
 بذر مناسب یعنی طراحی و مهندسی مجدد ماشین‌آلات جدید و بروز آوری ماشین‌آلات بومی برای حداکثر سازی ساخت داخل و حداقل سازی اجزای وارداتی است و این مهم زمینه فعال‌سازی واحد تحقیقات و ادغام بخش مهندسی قطعات که اکنون به تأمین قطعات تبدیل‌شده است با آن و کمک از شرکت‌های دانش بینان جهت نوآوری در محصول و مجموعه‌ها و جایگزینی مجموعه‌هایی که امکان واردات آنها مشکل و منابع دیگری برای تأمین آن در داخل و خارج وجود دارد.
واحد مهندسی و تحقیقات شرکت باکم لطفی‌هایی که در دهه 90 به آن شد روند شکوفایی شرکت در کاهش فاصله محصول تحقیقاتی تا تولید انبوه را که به کمتر از یک سال رسانده بود و سبد محصولات تحقیقاتی که روند رو به رشدی را داشت تقریباً متوقف و تعطیل کرد گرچه مدیریت و پرسنل خدوم و نخبه و باتجربه آن دست از تلاش برنداشتند و دستاوردهای بسیاری را در دست دارند ولی در چرخه تصمیم‌گیری برای تولید اثرگذار نبوده و تصمیمات با تغییرات مکرر ساختار شرکت مجالی برای برنامه‌ریزی و ارائه دستاوردها را نگذاشته است.

باید بپذیریم که تکیه‌بر چند محصول بومی با فناوری غیربومی شده دیگر جوابگو نیست و باید به سمت محصولات جدید با توجه به شرایط موجود حرکت کرد و این لزوم در رأس قرار دادن واحد تحقیقات و مهندسی را می‌طلبد.
کسب‌وکار و طرح جدیدی را باید شروع کرد. بازار خدمات بازار قطعات بازار محصولات مینی بازار محصولات معدنی و کشاورزی و محصولات نوین پتانسیل‌های نهفته هپکو است.
 واحد مهندسی باوجود کاهش شدید نیروی انسانی با چابکی فراوان توانایی بروز آوری محصولات جاری را جهت شارژ و تولید در کوتاه‌مدت دارد و امید است مدیران شرکت درزمینهٔ تولید محصولاتی چون غلتک‌ها و گریدر و لودرهای سبک تصمیم منطقی برای تولید بگیرند و این محصولات را به چرخه تولید برگردانند تا این بذرها جوانه‌زده و باعث تکثیر کار و تلاش و نوآوری شوند.
سایر شرایط رشد و نمو شرکت شامل ماشین‌آلات و تجهیزات گرچه دارای مشکلاتی هستند ولی به‌تدریج و استفاده از منابع بیرونی می‌توان کاستی های موجود را تا حدودی برطرف و به برکت تولید در اورهال و بروز آوری تجهیزات و سرمایه‌های فیزیکی اقدام کرد. 
 در سین‌های بعدی به سایر موارد به‌تفصیل اشاره خواهیم کرد.

 تهیه این مطلب بیش از 10 ساعت کار و مطالعه و تایپ با در خانه ماندن برای پویش پیروزی بر کرونا داشته است پیروزی بر کرونا یعنی استفاده بهینه از فرصت در خانه ماندن برای اندیشه و مطالعه و برنامه‌ریزی.

«قوه قضائیه به منظور دفاع از حقوق سهامداران خرد به معاملات سهام هپکو ورود کند»

از سوژه های ثبت شده در سامانه فارس من است.

*************

ابوالفضل رنجبر 

*************

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول