اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

نگاهی به عملکرد نهادی انقلابی برای رفع محرومیت روستایی/ اقداماتی که بنیاد مسکن لرستان را سوم کشور کرد

در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی، اجرای طرح هادی، پرداخت تسهیلات تکمیلی، پرداخت کمک های بلاعوض حساب ۱۰۰، اجرای طرح مسکن ملی، مسکن مهر شهری و... اقدامات شاخصی در سطح استان صورت گرفته است به گونه ای که لرستان جزو ۳ استان برتر کشور در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی است.

نگاهی به عملکرد نهادی انقلابی برای رفع محرومیت روستایی/ اقداماتی که بنیاد مسکن لرستان را سوم کشور کرد

خبرگزاری فارس لرستان_ فاطمه حافظی؛ در پی فرمان حضرت امام در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰ و توجه عموم به این امر مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیست وپنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد.

تأمین مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری، ایجاد واحدهای مسکونی ارزان قیمت و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، نظارت بر پرداخت و مصرف وام های قرض‌الحسنه مسکن روستایی و ارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی و سیستم بانکی کشور تأمین می‌شود از رسالت بنیاد مسکن است.

همچنین تهیه طرح های هادی و اصلاح معابر در روستاها از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت، تهیه و ارائه طرح های لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی و روستایی آسیب دیده در اثر جنگ ، سیل ، زلزله و سایر سوانح طبیعی، صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستاها با همکاری و از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک و...از دیگر رسالت های بنیاد است.

فعالیت‌های حوزه عمران روستایی

در همین راستا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در گفتگو با فارس اظهار کرد: تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، اجرای برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک شهری و روستایی، ارائه خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی و طرح تعیین محدوده روستا، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، تملک و واگذاری زمین های روستایی، طرح بهسازی روستاهای نمونه، طرح روستاهای هدف گردشگری و... هستند.

 

پویا تابعی ادامه داد: در استان ۲ هزار و ۹۸۵ روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۵۷۵ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و یک هزار و ۴۱۰ روستای این استان جمعیتی کمتر از ۲۰ خانوار دارند.

اجرای طرح هادی در ۸۸۴ روستا

تابعی عنوان کرد: از این تعداد، ۸۸۴ روستا بالغ بر ۵۶ درصد از اجرای طرح هادی بهره مند هستند.

 

وی تصریح کرد: از مجموع کل طرح های اجرا شده، ۱۱۳ روستا در بروجرد، ۵۲ روستا در ازنا، ۱۰۴ روستا در دلفان، ۸۶ روستا در الیگودرز، ۸۶ روستا در کوهدشت، ۵۶ روستا در پلدختر، ۷۵ روستا در سلسله، ۶۳ روستا در دورود، ۱۴۴ روستا در خرم آباد، ۲۷ روستا در رومشکان از اجرای طرح هادی بهره مند شده‌اند.

تابعی در بخش دیگری از صحبت هایش به پروژه‌های امور بازسازی و مسکن روستایی در سطح استان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، طرح نظام فنی روستایی و دفاتر روستایی، بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سوانح طبیعی، برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم درآمد روستایی و ارائه تسهیلات قرض الحسنه بلاعوض به واحدهای در حال احداث در قالب تفاهم نامه با سایر دستگاه‌ها و آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی از جمله این طرح‌ها هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: ۴ پروژه امور بازسازی و مسکن روستایی در کل استان در دست اقدام است که تامین ۶۰ مسکن ایتام تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) و طرح تامین ۲۵۸ مسکن مددجویی خانوارهای دارای دو عضو معلول و بیشتر تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی افزود: علاوه بر این تفاهم نامه تامین یک هزار و ۹۴۵ مسکن ویژه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و تفاهم نامه تامین ۶۷۵ مسکن محرومین با همکاری بنیاد مستضعفان از دیگر پروژه ها هستند.

وی توضیح داد: برای تفاهم نامه احداث مسکن برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) ، ۱۷۴ مسکن در خرم‌آباد، ۲۷۳ مسکن در دلفان، ۴۶ مسکن در رومشکان، ۶۱ مسکن در دورود، ۱۷۵ مسکن در سلسله، ۵۵۰ مسکن در الیگودرز، ۶۶ واحد در بروجرد، ۳۹۴ واحد در کوهدشت و ۱۹ واحد برای ازنا احداث می شود.

 

تابعی عنوان کرد: همچنین در راستای تفاهم نامه تامین مسکن برای محرومین با همکاری بنیاد مستضعفان در شهرستان خرم آباد ۶۸ مسکن، ۶۰ واحد در دلفان، ۱۵ مسکن برای سلسله، ۲۰۰ واحد در الیگودرز، ۸۰ واحد برای پلدختر، ۲۳۰ واحد مسکونی برای کوهدشت احداث و تحویل داده می شود.

صدور سند برای واحد های مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری گریزی زد و گفت: ۱۵۳ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان وجود دارد که با همکاری ثبت اسناد و املاک استان برای ۸۷ هزار و ۸۵۸ واحد مسکونی روستایی و شهری در استان سند صادر شده است.

بهسازی روستاهای هدف گردشگری و روستاهای دارای بافت با ارزش ۶ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی وام روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار کرد: تعهد سال ۱۴۰۱ برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در لرستان بیش از هفت هزار فقره بوده که ۷۵ درصد این سهمیه معادل پنج هزار و ۲۵۰ واحد به شعب بانک های عامل درسطح استان معرفی شده است.

تابعی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ متقاضی وام روستایی در استان داریم که از ۹۲۵ نفر عقد قرارداد شده تعداد ۷۰۰ متقاضی اولین مرحله تسهیلات روستایی را دریافت کردند.

 

عدم پذیرش ضمانت زنجیره ای توسط برخی بانک‌ها

تابعی گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلسه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ عنوان شده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر (۲۵) هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام نماید، بانک های عامل مکلف هستند به منظور کنترل عدم معوق شدن تسهیلات مذکور به هنگام عقد قرارداد، تضامین لازم دردستورالعمل اعطای تسهیلات خرد ابلاغیه اردیبهشت ۱۴۰۱ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اخذ نمایند.

وی ادامه داد: اما این در حالی است که بانک عامل در زمان عقد قرارداد، ضمانت زنجیره ای را نپذیرفته و خواستار معرفی ضامن کارمند هستند که این امر برای روستاییان مقدور نیست.

برنامه‌های نهاد برای سالجاری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بخشی از برنامه های این نهاد برای سالجاری گریزی زد و گفت: اجرا و بازنگری طرح هادی برای روستاها، مقاوم سازی واحد های مسکونی روستایی، تامین مسکن محرومین و مددجویان نهادهای کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و... از جمله برنامه‌های این نهاد هستند.

وی افزود: هر چند اجرای تمامی این پروژه‌ها و طرح‌ها منوط به تامین و تزریق به موقع اعتبارات و متناسب با نیازمندی‌های استان است.

تابعی گفت: در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا بتوانیم در جذب اعتبار و انعقاد قرارداد با پیمانکاران برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌ها در سطح استان اقدامات شاخصی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است تا در دولت انقلابی و مردمی ، نیازهای مهم و ضروری در اولویت قرار گیرند و برنامه های پیش بینی شده را در جهت توسعه، رونق و آبادانی روستاها، احداث مسکن ملی و... اجرایی کنیم.

تابعی تصریح کرد: برای ۴ روستای هدف گردشگری طرح تهیه شده است و در ۲ روستا اجرا شده است و یک طرح در روستای دارای بافت با ارزش در استان تهیه و اجرا شده است.

طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بر اساس تکلیف قانونی مشخص شده است در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور و به منظور رفع محرومیت نقاط روستایی خصوصا در بخش های محروم استان اقدام به تهیه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی نموده که در این راستا طرح منظومه روستایی در شش بخش استان تهیه و یا در دست اقدام است.

وی ادامه داد: برای روستاهای استان ۵ طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در استان وجود دارد که یک طرح تهیه و اجرا شده است.

عملکرد حساب ۱۰۰

تابعی اظهار کرد: از منابع حساب ۱۰۰ امام (ره) کار تکمیل یک هزار و ۴۶۹ واحد به اتمام رسیده است که برای این تعداد ۹۷ هزار و ۳۹۵ میلیون ریال کمک بلاعوض توسط حساب ۱۰۰ پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از مجموع کل مبلغ ، ۱۷ هزار و ۷۰۵ میلیون ریال برای خرم آباد، ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال برای دلفان، ۴ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال برای رومشکان و ۲ هزار و ۸۱۰ میلیون ریال برای شهرستان سلسله به عنوان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

این مسئول تصریح کرد: همچنین مبلغ ۷ هزار و ۸۸۰ میلیون ریال برای کوهدشت، ۱۷ هزار و ۲۴۰ میلیون ریال برای پلدختر، ۱۲ هزار و ۴۴۰ میلیون ریال برای بروجرد ، یک هزار و ۴۴۰ میلیون ریال برای الیگودرز و یک هزار و ۲۴۰ میلیون ریال برای شهرستان ازنا پرداخت شده است.

 

مقاوم سازی ۱۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: ۱۵۳ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ، ۷۲ درصد یعنی بالغ بر ۱۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان مقاوم سازی شده است و در این راستا جزو سه استان اول کشور هستیم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۸۰ واحد مسکونی روستایی در دلفان، ۱۷ هزار و ۱۹۲ واحد روستایی در بروجرد، ۴ هزار و ۲۴۵ واحد در ازنا، ۶ هزار و ۵۱۲ واحد در الیگودرز مقاوم سازی شده اند.

تابعی گفت: همچنین مقاوم سازی برای ، ۸ هزار و ۵۱۴ واحد در کوهدشت، ۶ هزار و ۷۶۱ واحد در پلدختر، ۸ هزار و ۳۳۴ واحد در سلسله، ۱۲ هزار و ۴۰۲ واحد در دورود، ۲۱ هزار و ۶۷۱ واحد در خرم آباد، ۴ هزار و ۴۹۰ واحد مسکونی روستایی در رومشکان انجام شده است.

پرداخت ۱۱۸ هزار میلیون ریال تسهیلات تکمیلی

تابعی عنوان کرد: یک هزار و ۸۱ فقره تسهیلات بالغ بر ۱۱۸ هزار میلیون ریال با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران برای تمامی شهرستان های استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ، ۲۵ هزار و ۲۲۰ میلیون ریال برای خرم آباد، ۲۰ هزار و ۷۹۵ میلیون ریال برای شهرستان دلفان، ۹ هزار و ۳۵۰ میلیون ریال برای شهرستان دورود و ۷ هزار و ۵۰۲ میلیون ریال به رومشکان، ۶ هزار و ۹۸۰ میلیون ریال به سلسله اعطا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار کرد: همچنین مبلغ ، ۹ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال برای شهرستان کوهدشت، ۸ هزار و ۲۸۰ میلیون ریال برای بروجرد و ۹ هزار و ۴۵ میلیون ریال برای الیگودرز، ۱۰ هزار میلیون ریال برای پلدختر و ۳ هزار و ۷۹۰ میلیون ریال برای ازنا پرداخت شده است.

فعالیت های حوزه مسکن شهری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به فعالیت های مهم حوزه مسکن شهری گریزی زد و گفت: ۷ هزار و ۳۷۶ طرح مسکن مهر، پروژه، واحدهای مسکونی و واگذاری زمین در حوزه مسکن شهری وجود دارد.

وی ادامه داد: از این تعداد احداث ۵ هزار و ۸۱۴ واحد است که تعداد ۴ هزار و ۳۱۶ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و یک هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی در نقاط مختلف شهری هستند.

وی افزود: علاوه بر این واگذاری یک هزار و ۴۳۷ قطعه زمین به محرومین و ۱۲۵ پروژه اداری- بهداشتی و مذهبی در سطح استان می باشد.

پروژه های در دست اقدام 

تابعی با اشاره به پروژه های در دست اقدام ، اظهار کرد: احداث ۱۹۱ واحد مسکونی و اجرای یک هزار و ۹۱۸ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان را در دست اقدام دارد.

چالش های بنیاد مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از چالش های این نهاد را در سالجاری پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بانک های عامل به متقاضیان عنوان کرد و افزود: تعهد سال ۱۴۰۱ برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی ۷ هزار فقره تسهیلات بوده، که ۷۵ درصد سهمیه سال ۱۴۰۱ معادل ۵ هزار و ۲۵۰ واحد به شعب بانک های عامل درسطح استان معرفی شده است.

وی ادامه داد: ۹۲۵ قرارداد از ۷ هزار واحد با بانک‌های عامل عقد قرار داد شده است. تقریبا ۱۳درصد از اعتبار ۱۴۰۱ با متقاضیان انعقاد قرار داد شده است. و از مجموع کل اعتبار مصوب ۷ هزار واحد سال گذشته مجموعا ۲.۵ درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول