اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

ایجاد سامانه‌های آبگیر در ۱۵۰ هکتار از باغات دیم لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: عملیات ایجاد سامانه‌های آبگیر در سطح بیش از۱۵۰ هکتار از باغات دیم استان با مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریاست مجترم جمهوری صورت گرفته است.

ایجاد سامانه‌های آبگیر در ۱۵۰ هکتار از باغات دیم لرستان

محمدحسن کیانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ایجاد سامانه‌های آبگیر در باغات احداثی در اراضی شیب‌دار و کم بازده عنوان کرد: متاسفانه ایران در کمربند خشک جهان با یک سوم میانگین بارندگی جهان یعنی کمتر از ۲۵۰ میلی متر واقع است، لرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با داشتن بیش از ۵۰۰۰ هکتار باغ مثمر دیم می‌بایست کاملا با این شرایط خود را سازگار کند.

کیانی افزود: مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان به منطور تطبیق توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم بازده و مقابله با بحران خشکسالی علاوه بر انتخاب و کاشت گونه‌های کم آب بر و با نیاز آبی کم سعی در استفاده حداکثری و بهینه از آب سبز یا قطره قطره نزولات آسمانی را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به همین منطور در باغات احداثی در سنوات گدشته اقدام به ایجاد سامانه‌های آبگیر در اطراف درختان کرده است‌.

کیانی فر بیان کرد: در این روش بر اساس جهت شیب چاله‌هایی در اطراف درخت به منظور به دام انداختن کلیه نزولات آسمانی حفر تا در فصول بارندگی هیچ مقداری از بارندگی‌ها به هدر نرود.

وی گفت: این عملیات در سطح بیش از ۱۵۰ هکتار از باغات دیم استان و با مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریاست محترم جمهوری صورت گرفته است.

 خاطر نشان کرد: با این روش علاوه بر جمع‌آوری نزولات و نفوذ دادن آن به پای ریشه درختان مخصوصا بارندگی‌های ابتدای فصل سبب جلوگیری از فرسایش خاک ، افزایش آب دهی چشمه‌ها و قنوات، افزایش درآمد باغدار در واحد سطح، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت ، افزایش ارزش تفرجگاهی منطق خواهد شد.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول