اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مدیرانی که توانایی تحقق شعار سال را ندارند کنار گذاشته شوند

امام جمعه خرم‌آباد گفت: تقوا ایجاب می‌کند که اگر کسانی به هر عللی در خودشان توانایی تحقق و اجرای چنین برنامه‌هایی و شعار سال که تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است را ندارند، کنار بروند و مسئولیت را به کسان دیگری بسپارند.

مدیرانی که توانایی تحقق شعار سال را ندارند کنار گذاشته شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد ضمن تبریک شروع سال ۱۴۰۱ به عموم مردم لرستان اظهار داشت: در ایام نوروز جمع‌ها و گروهایی هستند که کارشان تعطیل بردار نیست و در این ایام در عرصه‌های خدمت گذاری حضور دارند، به این برادران و خواهران سال نو را تبریک مخصوص عرض می‌کنم. 

وی  افزود:همه در سال نو با خداوند عهده کنیم که دین خدا را یاری کنیم، که یاری دین خدا سبب تسریع در ظهور امام عصر (عج) خواهد شد، یاری دین خدا به این است که به خداوند و فرستادگانش و ائمه معصومین ایمان آوریم و دستورات آنها را اطاعت کنیم، یاری از دین خدا به معنای دوری از گناهان، اخلاق نیکو، گشاده‌رویی، خوش رفتاری، ترویج و گسترش کارهای خیر است که این یاری دین خدا، اسباب ظهور را فراهم می‌کند. 

وی افزود:  سالی که سپری شد، همراه با موفقیت‌ها، سختی‌ها و دشواری‌هایی بود ولی نگاه ما باید به آینده و به برنامه‌ها و اقداماتی که باید در سال جاری انجام بگیرد، باشد. 

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامیده شده است گفت:  چهار رئیس جمهوری اسلامی که بعد از جنگ تحمیلی بر سر کار آمدند و هشت دولت را تشکیل دادند، تلاش کردند، البته اگر به اسناد بالا دستی و برنامه‌های مصوبی که تصویب شده، به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل می‌کردند، سختی‌های مردم کمتر می‌شد و وضعیت فرهنگی، دینی، اقتصادی ما متفاوت از وضعیت کنونی بود و در هر حال مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را به این نام، نامگذاری کردند. 

وی  افزود: اقتصاد مؤلفه‌های خاص و پیچیدگی خودش را دارد اما در بین اینها، تولید، جایگاه خاصی دارد، چون تولید سبب رشد اقتصادی می‌شود، اشتغال ایجاد می‌کند، تورم را کاهش می‌دهد، سرانه درآمد ملی را برای مردم افزایش می‌دهد، رفاه عمومی ایجاد می‌کند و سبب عزت و شرافت و استقلال یک مملکت می‌شود. 

شاهرخی بیان کرد: اگر این تولید دانش بنیان باشد، نوع تولید به گونه‌ای باشد که اشتغال بیشتری هم ایجاد کند، بر پایه دانش و اشتغال بیشتر باشد، سبب پیشرفت تحول آفرین خواهد شد. 

وی گفت: نکته مهم این است که ما باید بدانیم مقصود از دانش بنیان چیست؟ در طول قرن اخیر و دهه‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم، وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در درون و بیرون منزل، در سازمان‌ها و ادارات تحول و پیشرفت ایجاد شده است، رفت و آمدها، خدمات عمومی، رفاهی، بهداشتی و ده‌ها عرصه دیگر زندگی انسان متفاوت با گذشته است و همه اینها به این دلیل است که دانش، بنیان و پایه این تحولات بوده است.

امام جمعه خرم‌آباد گفت: وقتی که ما زندگی اکنون را با یک قرن پیش مقایسه می‌کنیم به تأثیر دانش پی می‌بریم، این دانش باید در عرصه‌های اقتصادی و تولیدی وارد شود، باید در کشور ما شتاب بیشتری پیدا کند و به عبارتی فناوری پیشرفته در همه عرصه‌های تولید ورود پیدا کند و فناوری پیشرفته به عرصه های تولید بر پایه دانش باشد، تا سبب شود کیفیت محصول افزایش پیدا کند، اگر تولیدی بر پایه دانش پایه‌گذاری شد، باعث می‌شود که آن محصول بر کیفیتش افزوده شود، این یک نکته اساسی در محصولات تولید داخل ما است که همیشه باید مورد ملاحظه قرار بگیرد و محصولات داخلی باید از کیفیت لازم برخوردار باشند. 

وی گفت: دوم محصول دانش‌بنیان باعث می‌شود که هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و آن محصول با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد، محصول و تولید دانش‌بنیان، بهره‌وری را افزایش می‌دهد، محصول را از جهت کمی و کیفی ارتقا می‌بخشد، مانع هدر رفتن انرژی و فرسایش خاک می‌شود، همه اینها ذخیره‌های مادی کشور ما هستند، در صورت وقوع چنین حالتی، محصول تولید شده قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است و می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند، این همان گمشده ای است که ما به دنبال آن هستیم. 

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود:  باید دقت کرد چون درخواست مقام معظم رهبری این بود که شرکت‌های دانش‌بنیان دو برابر شوند و فرصت‌های شغلی ایجاد شده به ۶۰۰ هزار شغل مستقیم در سال برسند، باید دقت شود، چون در طول سال گذشته آنچه ایشان می‌فرمودند در عمل در بخش‌هایی با دستورات ایشان متفاوت بود، توصیه‌های رهبری به طور کامل اجرا نشد که ما در این وضعیت هستیم. 

شاهرخی بیان کرد: برخی شرکت دانش‌بنیان تأسیس می‌کنند، اما عملکرد دانش‌بنیانی ندارند، چه بسا از وام‌ها و کمک‌های مالی و اعتباری بهره‌مند می‌شوند اما این را در مسیر تولید محصول با کیفیت و دانش بنیان به کار نمی‌گیرند که باید این را دقت کنیم. 

وی خاطر نشان کرد:  این دستورات مقام معظم رهبری را نیروهای انسانی تحصیل کرده‌ای که توانا و دانا باشند و بتوانند زوایای این امر را بشکافند و با تمام وجود خود را وقف پیشرفت و ارتقای فرهنگی و دینی کنند، این نیروی انسانیی را می خواهد که بتواند این اقدامات را انجام دهند.

وی گفت: تقوا ایجاب می‌کند که اگر کسانی به هر عللی در خودشان توانایی تحقق و اجرای چنین برنامه‌هایی و شعار سال که تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است را ندارند، کنار بروند و مسئولیت را به کسان دیگری بسپارند. 

شاهرخی عنوان کرد:  این سیاست کلان رئیس جمهور است، در استان هم مدیر عالی دولت اگر مشاهده کردند کسانی در تحقق و اجرای شعار سال توانایی لازم را ندارند را بلافاصله تبدیل به احسن کنند، زیرا استان فرصت آزمایش و خطا ندارد، در طول هشت دولت پس از جنگ تحمیلی که چهار ریاست جمهوری اسلامی بر سر کار آمدند، بعضی از استان‌ها زیرساخت‌های خود را ساختند، به اقتصاد و فرهنگ خود رشد دادند، این در حالی‌است که استان لرستان در همان ایام به عنوان نمونه و الگوی اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و اعلام شد این استان مدل و الگوی اقتصاد مقاومتی است، اما بهره‌ای از اقتصاد مقاومتی نصیب این استان نشد، بلکه تنزل کرد. 

وی تصریح کرد: اگر دقت و مراقبت نکنیم تاریخ تکرار خواهد شد، کسانی که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارند و در اجرا ضعیف هستند و دانش و توانایی لازم را ندارند، این فرصت را از استان نگیرند، تقوا ایجاب می‌کند که خودشان کنار بروند یا مدیر عالی استان آنها را تبدیل به احسن و جایگزین کند، البته منصوب ولی فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعات، جامعه روحانیت، نخبگان، فرهیختگان، گروههای جهادی، جوانان انقلابی و حزب الهی از کارهایی که سبب ارتقای فرهنگی، رشد اقتصادی، گشایش در معیشت مردم شود، از چنین کارهایی حتماً حمایت خواهند کرد، اما مطالبه گری، انتقاد سازنده مبتنی بر منطق، استدلال، همراه با پیشنهاد سازنده را جز وظایف خود می‌دانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول