اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

طرح ساماندهی مرز باشماق به کندی پیش می‌رود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: طرح جامع ساماندهی مرز رسمی باشماق یکی از اولویت‌های اصلی در راستای توسعه تجارت خارجی است اما در اجرای این طرح ضعیف عمل می‌شود.

طرح ساماندهی مرز باشماق به کندی پیش می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی نوری ظهر امروز در سومین جلسه شورای مبادلات مرزی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: توسعه تجارت خارجی به عنوان یکی از محورهای اصلی پیشرفت یکی از سرفصل‌های اصلی و دارای اولویت در استان کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی مرزهای استان کردستان و اجرای طرح جامع ساماندهی مرز باشماق در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است اما در روند اجرا ضعیف عمل شده است.

نوری افزود: طرح جامع ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان یکی از اولویت‌های اصلی در راستای توسعه تجارت خارجی است که باید در راستای تحقق این مهم همه پای کار بیایند.

وی گریزی به بازگشایی گذرگاه‌ کولبری و هدف دولت از این مهم زد و افزود: بازگشایی مجدد معابر کولبری مطالبه عمومی مردم بود که در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: بازگشایی این معابر در شرایطی صورت گرفت که هیچ زیرساختی در سیران‌بند آماده نشده بود و باید تا زمانی که این زیرساخت‌ها آماده شود سخت‌گیری‌های غیرضروری وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: تا قبل از بازگشایی معابر کولبری کارهایی صورت می‌گرفت ما با این کار به نوعی زمینه کنترل فرایند فعالیت کولبران را فراهم کرده‌ایم اگر بازگشایی صورت نمی‌گرفت کولبران از کانال قاچاق فعالیت خود را انجام می دادند.

نوری اضافه کرد: در سیران‌بند بانه همین الان حمل و نقل مسافر و بار در حال انجام است و باید این کارها به صورت هدفمند و هوشمند دنبال شود.

وی با بیان اینکه اگر سیران‌بند مرز رسمی است چرا نباید مشکلاتی که وجود دارد را رفع کنیم، گفت: استقرار ایکس ری در این نقطه می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که امروز در مرز سیران‌بند در بازرسی ورود و خروج مسافر وجود دارد را رفع می‌کند.

نوری اضافه کرد: نگاه دولت سیزدهم به موضوع ساماندهی مرز و توسعه تجارت خارجی ویژه است که باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره بگیریم.

وی گفت: هدف نهایی از خروجی این جلسات باید موضوع رونق تولید و بعد از آن رونق صادرات باشد که نقش مرز در این راستا بسیار ویژه است.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با ابراز تاسف از اینکه ترانزیت و صادرات واحدهای تولیدی از نابسامانی در مرز متاثر شده است، گفت: امروز برخی مشکلات در مرز موجب شده که واحدهای تولیدی صادرات خود را از سایر مرزها مانند تمرچین انجام دهند این به زیان استان است.

وی اضافه کرد: از سال 98 تا کنون میزان واحدهای راکد ما نسبت به سال قبل از آن هر ساله 9، 15، 20 و حتی تا 31 درصد افزایش داشته است.

نوری با بیان اینکه هدف نهایی همه ملاحظات که در رابطه با تجارت خارجی داریم، تولید است، گفت: وجود یک پایانه مرزی در مرزهای استان موجب ترغیب و تشویق برای ورود سرمایه‌گذار به استان می‌شود اما وجود برخی بروکراسی‌ها و کارشناسی‌های غیراصولی موجب فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

وی اضافه کرد: برای توسعه بیشتر استان از لحاظ اقتصادی و غیره حلقه تولید را باید به صادرات و مرز متصل کنیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول