اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سازمان زمین‌شناسی رقیب بخش خصوصی نیست/اطلاعات پایه زمین‌شناسی ریسک سرمایەگذاری را کاهش می‌دهد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: سازمان زمین‌شناسی برخلاف تصور، رقیب بخش خصوصی نیست بلکه ماهیت تشکیل این سازمان کاهش ریسک سرمایەگذاری، تولید اطلاعات پایە برای سرمایەگذاران و بحث‌های عمران و زیرساخت‌های معدنی کشور است.

سازمان زمین‌شناسی رقیب بخش خصوصی نیست/اطلاعات پایه زمین‌شناسی ریسک سرمایەگذاری را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رضا جدیدی ظهر امروز در دوازدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیە گام دوم انقلاب کلید واژەها و نقاط کلیدی در خصوص بهرەگیری از توان سرزمینی، بهرەگیری مناسب از منابع طبیعی و معدنی کشور و تاکید بر ظرفیت‌های مغفول ماندە و استفادە از جریانات و آمایش کشور آوردە‌اند.

وی بیان کرد: ماهیت ذاتی سازمان زمین‌شناسی کار حاکمیتی در زمینە تولید اطلاعات پایە در حوزە زمین‌شناسی است کە بە زیرساخت عمران کشور و اطلاعات اکتشافی بازمیگردد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خصوص چالش‌های موجود در حکمرانی معدن عنوان کرد: در حال حاضر در کشور دو چالش در حوزە معدن وجود دارد کە یکی در حوزە ذخایر معدنی است کە نیازمند شناسایی‌های جدید و اکتشافات ذخایر کە هنوز تشخیص دادە نشدە و پنهان است.

جدیدی در ادامە بیان کرد: دومین چالش در بحث نیروی انسانی متخصص در بخش معدن است کە بعدها منجر بە تعریف طرح تحول در کشور خواهد شد کە استان کردستان اولین استان و مقصد ما در کشور است.

وی اضافە کرد: فعالیت‌های اکتشافی و زمین‌شناسی باتوجە بە اینکە منابع یک کشور را در برمی‌گیرد و جزو امور حاکمیتی محسوب می‌شود، با بخش خصوصی در تضاد نیست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی برخلاف تصور، رقیب بخش خصوصی نیست و یک سازمان حاکمیتی است کە انتفاع اقتصادی ندارد و ماهیت تشکیل این سازمان کاهش ریسک سرمایەگذاری، تولید اطلاعات پایە برای سرمایەگذاران و بحث‌های عمران و زیرساخت‌های معدن کشور است.

وی یادآور شد: بخش خصوصی در حوزە اکتشافات جدید و فعالیت آن در قالب بحث‌های اقتصادی و اکتشافات موضعی انجام می‌دهد و تولید اطلاعات پایە با توجە بە داشتن ریسک بالا در شان بخش خصوصی نیست.

جدیدی در خصوص وظایف سازمان زمین‌شناسی اظهار کرد: یکی از این وظایف تولید ثروت و دیگری جلوگیری از هدررفت ثروت در کشور و دیگری شناسایی و کاهش مخاطرات است.

وی تصریح کرد: از طریق تولید اطلاعات پایە در حوزە زمین‌شناسی و مخاطرات پایش و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خصوص نقشەهای طرح تحول در کردستان بیان کرد: یکی از عنوان نقشەهایی کە در طرح تحول در استان کردستان در نظر گرفتە شدە است؛ نقشەهای زمین‌شناسی است کە در راستای عمران، زیرساخت و شریان‌های حیاتی و محیط زیست است.

وی یادآور شد: نقشەهای ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با هدف رونق بخشی بە چرخە معدن و اکتشاف در نظرگرفتە شدە است.

جدیدی در خصوص مخاطرات طبیعی در کشور افزود: طی سالیان اخیر تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم، آلودگی هوا، افزایش فرونشست‌ها را شاهد هستیم کە با مطالعات زمین‌شناسی تولید اطلاعات پایە زمین‌شناسی مشخص می‌شود و نتایج آن در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: کشور ایران در زمرە کشورهای پرمخاطرە بە لحاظ زمین‌لرزە، سیل، فرونشست، تغییراقلیم و ... قرار دارد کە لزوم اطلاعات پایە زمین‌شناسی و مخاطرات را بیشتر می‌کند.

جدیدی ادامە داد: گسترە فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی در حوزە تولید اطلاعات پایە زمین‌شناسی، ترازنامە منابع معدنی در کشور و پایش ذخایر معدنی و برنامەریزی هدفمند اکتشاف است کە در همە دنیا و کشورهای توسعە یافتە تقسیم‌بندی منابع طبیعی انجام شدە اما در کشور ما تا بە امروز بە صورت هدفمند مدون انجام نشدە و این مهم نیازمند همکاری تمام شئونات حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: ما بە دنبال ترازنامە مواد معدنی در کشور و برنامە‌ریزی هدفمند اکتشافات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ٨۰۰ لایە مکان محور در قالب ۱۰۰ عنوان نقشە در سازمان زمین‌شناسی تولید شده است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول