اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

10 درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شود/قدردانی نمایندگان کشاورزان از افزایش قیمت گندم

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کردستان در راستای تحقق شعار سال در حوزه تولید می‌‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد چرا که کردستان از تولیدکنندگان مهم کشور و ۱۰ درصد از گندم کشور در این استان تولید می‌شود.

10 درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شود/قدردانی نمایندگان کشاورزان از افزایش قیمت گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پیمان اسکندری ظهر امروز در دیدار تشکل‌های مردمی با استاندار کردستان اظهار کرد: اتفاقات اخیر که در دولت سیزدهم برای حوزه کشاورزی افتاده بی نظیر بوده است.

وی به شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» گریزی زد و گفت: کردستان در راستای تحقق شعار سال در حوزه تولید می‌‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: کردستان از تولیدکنندگان مهم کشور و ۱۰ درصد از گندم کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: مشکلات حوزه کشاورزی در چند ماه اخیر احصا شده و یا در حال شناسایی است.

اسکندری استفاده از ظرفیت و توان علمی دانشگاه‌ها در راستای رونق هرچه بیشتر بخش کشاورزی در استان را از دیگر اولویت های سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم استمرار این جلسات و دیدار نمایندگان کشاورزان با نماینده ارشد دولت در استان بتواند بستری برای رونق هرچه بیشتر بخش کشاورزی و رفع تنگنا و مشکلات این بخش باشد.

حجت‌الاسلام حسین ورمقانی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این دیدار اظهار کرد: تحولات و تغییرات بسیار خوبی را در مجموعه جهاد کشاوزی شاهد هستیم.

وی افزود: امهال تسهیلات کشاورزان از اقدامات بسیار ارزشمند دولت سیزدهم بود که بار سنگینی را از دوش کشاورزان برداشت.

ورمقانی افزایش قیمت گندم را از دیگر اتفاقات بسیار خوب در سط کشور بیان کرد و گفت: این مهم موجب تقویت روحیه برای تلاش بیشتر در بین کشاورزان شد.

عبدالله فرجی رئیس انجمن کشاورزان خبره کردستان هم در این نشست با بیان اینکه ارزش انسان به تاثیری است که بر محیط و جامعه پیرامون خود می‌گذارد، گفت: کشاورزان استان تمام توان و ظرفیت خود را در راستای تولید و تامین امنیت مواد غذایی بکار می‌گیرند.

وی افزود: افزایش بهای خرید تضمینی گندم از سوی دولت یک کار ارزشمند و قابل تقدیر است که به عنوان نماینده کشاورزان از دولت قدردانی می‌کنیم.

فرجی تصریح کرد: افرایش قیمت گندم و امهال تسهیلات کشاورزان اگرچه برای دولت هزینه زیادی داشت اما این دو اقدام بسیار ارزشمند موجب امیدواری به تلاش بیشتر در کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه تنها هدف تشکل‌های کشاورزی خدمت است، گفت: تشکل‌های کشاورزی نهادی غیرسیاسی و غیردولتی هستند و به عنوان پلی بین کشاورزان و دولتمردان همواره آمادگی همکاری و همراهی با دولتمردان در راستای توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی را دارند. 

به گفته فرجی، تشکل‌های کشاورزی ابزار بسیار توانمندی هستند که بدون هیچ چشمداشتی حاضر به هرگونه حمایت از دولت بوده و در این راستا دست همکاری به سمت دولت دراز می‌کنیم چرا که معتقدیم دولت به تنهایی نمی‌تواند بار همه مشکلات را بدارد.

بانه در تولید انگور سیاه رتبه اول کشور را دارد

وی افزود: شهرستان بانه با وجود اینکه اراضی کشاورزی کم دارد اما برای دومین سال پیاپی مقام نخست کشور را بدست آورده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته در هر هکتار ۵۵ تن انگور سیاه در اراضی بانه برداشت شد ضمن اینکه این شهرستان در سرشاخه‌زنی گردو نیز جزو شهرستان های پیشرو است.

فرجی کسب این عناوین کشوری در حوزه کشاورزی در بانه را نشان از ظرفیت این منطقه در این بخش عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به این میزان استعداد و ظرفیت نگاه ویژه به بخش کشاورزی بانه صورت بگیرد.

واحدهای تخم مرغ گذار کردستان زیرظرفیت تولید فعالیت می کنند

سیدعبدالرحمان علوی تولیدکننده مرغ تخم‌گذار و رییس انجمن واحدهای تولیدی مرغ تخم گذار هم در این جلسه اظهار کرد: با توجه به مزیتی نسبی که کردستان دارد ظرفیت تولید ۲۰ تا ۳۰ برابر تولید فعلی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: واحدهایی که الان در سطح استان کار می‌کنند به دلیل مشکلات اقتصادی با کمترین میزان نسبت به ظرفیت واقعی فعالیت دارند.

علوی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی در استان کردستان نبود سرمایه درگردش و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه کردستان مدرن‌ترین واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ را دارد افزود: قانون بزرگترین سد در مسیر فعالیت تولیدکنندگان در استان کردستان است.

سیدحسین رحیمی مسوول نظام صنفی شهرستان بیجار هم در این نشست گفت: حدود ۳۰ هزار نفر عضو نظام صنفی استان و ۵ هزار نفر عضو در شهرستان بیجار هستند و همه تلاش آنها در راستای خدمت به مردم است.

وی تصریح کرد: بیشترین تولیدگندم دیم استان مربوط به بیجار است اما کمترین اراضی آبی را داریم.
وی با انتقاد از عدم تحقق وعده‌ها در تخصیص آب به بخش کشاورزی این شهرستان افزود: قرار بود از سد تلوار  آب به اراضی این شهرستان اختصاص یابد اما با گذشت سال‌ها از این وعده دست کشاورزان بیجاری از آب این سد کوتاه مانده است.

رحیمی اضافه کرد: ۹۰ درصد مردم کردستان به نوعی با فعالی‌های بخش کشاورزی سروکار دارند، سرمایه گذاری بیشتر و به روز کردن ماشین آلات در این بخش نیاز ضروری است که امیدواریم در این دولت تمهیدات لازم در این رابطه اندیشیده شود.

خط اعتبار برای پرداخت تسهیلات به زنبورداران

مهران محمدی‌خواه مدیرعامل انجمن زنبورداران کردستان هم در این نشست اظهار داشت: بیش از ۲۸۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد که سالانه میزان تولید آنها ۲۰۰ هزار تن است.  

 وی افزود: کردستان با داشتن ۲ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی ظرفیت فراوانی در تولید عسل دارد اما حمایتی در این بخش صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه زنبورداران کردستان اظهار کرد:۲ هزار نفر زنبوردار حرفه ای داریم گفت: الان بیش از ۸ هزار نفر با کمترین صرف هزینه در حوزه زنبورداری شاغل هستند.
وی خاطرنشان کرد: اختصاص خط اعتبار برای پرداخت تسهیلات به زنبورداران ضروری است.

سرمایه در گردش مهمترین نیاز مرغداری‌های کردستان است

شفیعی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان هم اظهار کرد: واحدهای تولید مرغ در استان هم با ظرفیت تقریبا کامل فعال بوده و مشکلی در حوزه تولید نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: سرمایه در گردش مهمترین نیاز واحدهای مرغداری در استان است.

کورش محمودنژاد عضو انجمن نظام صنفی کشاورزان دهگلان هم اظهار کرد: به تجمیع اراضی کشاورزی لبیک گفتیم و با وجود اینکه بخشی از اراضی خود را بخاطر این تجمیع واگذار کردیم ولی الان شرکت آب برایمان مشکل‌ساز شده که اجازه آبیاری از چاه دارای مجوز نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر مجوزهای تولید دانش‌بنیان زودتر صادر شود به این حوزه ورود خواهیم کرد.

اقتصاد کشاورزی وابسته به آب است

احمدپناه مسوول خانه کشاورزی استان کردستان هم اظهار کرد: اقتصاد کشاورزی با توجه به ماهیتی که دارد وابسته به آب است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اگر قرار است در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد باید توسعه پایدار باشد.

وی مدیریت آب را در بخش کشاورزی متذکر شد و گفت: توسعه کشاورزی در استان باید بر اساس حوضه آبریز تعریف شود.

احمدپناه تصریح کرد: رسالت اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است بخش اشتغال در حوزه کشاورزی باید به سمت صنایع تبدیلی سرریز شود.

پرداخت ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان

ویسی سرپرست بانک کشاورزی کردستان هم گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی در استان کردستان وجود دارد که متاسفانه آنگونه که باید استفاده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات بند خ به ۴ هزار کشاورز و تولیدکننده در سطح استان پرداخت شده است.

وی افزود: ۲۷ هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات با صرف ۲۲ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به کشاورزان در زیزبخش‌های مختلف در سطح استان پرداخت شده است.

ویسی تصریح کرد: قصد ما این است که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برسد.
وی افزود: پروانه نظام صنفی به عنوان ضامن بانکی قبول می‌شود.

گفتنی است؛ سایر نمایندگان کشاورزان در این جلسه نیز ضمن تقدیر از دولت سیزدهم در رابطه با افزایش قیمت گندم و امهال تسهیلات خواستار حمایت هرچه بیشتر از فعالین زیربخش‌های مختلف حوزه کشاورزی استان به ویژه در بحث پرداخت تسهیلات، تخصیص آب و غیره شدند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول