اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

استاندار کردستان پای درددل نمایندگان دو سوژه گزارشی خبرگزاری فارس

بعد از انتشاردو گزارش خبرگزاری فارس از دو روستای کردستان، مسوولان ورود کردند و بخشی از مشکلات آنان سامان یافت اما بخشی هم بصورت نیمه‌تمام رها شده بود که نمایندگانی از این دو روستا بهمراه خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوعات با استاندار دیدار کردند.

استاندار کردستان پای درددل نمایندگان دو سوژه گزارشی خبرگزاری فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، به پیشنهاد خبرنگار فارس زمان ملاقات نمایندگان روستای علی‌آباد کرفتو با استاندار کردستان تعیین می‌شود و در چند ساعت بعد از آن پیشنهاد شورا و دهیار روستا به ملاقات استاندار می‌روند.

قبل از ورودم به سالن جلسات استانداری، دیدار عمومی استاندار شروع شده بود و یکی دو نفر هم توانسته بودند مشکلات خود را با استاندار مطرح کنند.

نمایندگانی از روستای قلعه‌گاه یکی دیگر از سوژه‌های خبرگزاری فارس در جمع ملاقات‌کنندگان حضور دارند، به سراغشان می روم و به گرمی مورد استقبال آنها قرار می‌گیرم از تلاش‌های خبرگزاری به خاطر اینکه صدایشان را به گوش مسوولان رسانده تشکر می‌کنند و می‌خواهند به همراه آنها به دیدار استاندار بروم.

وارد اتاق استاندار که می‌شوند با نگاه پرمحبت و سرشار از احترام استاندار جوان کردستان مواجه می‌شوند و همین موضوع به بیان هرچه بهتر آنچه در دل دارند، کمک می‌کند، می‌گویند: از سوی یک سرمایه‌گذار به آنها فشار آورده‌اند و خواستار احقاق حقوق اهالی آبادی هستند.

می‌گویند اگر قرار است کشاورزی و دامداری ما بخاطر این معدن از بین برود باید سهمی از این معدن به اهالی به صورت عادلانه داده شود، نمی‌شود سرمایه‌گذار اراضی کشاورزی و آب ما را به خاطر منافع خود نابود کند و مسوولان در قبال چنین رویه‌ای سکوت کنند.

مردم روستای قلعه‌گاه به شدت مخالف شروع اکتشاف هستند و پای حرف خود ایستاده‌اند تصمیم گرفته بودند جلوی استانداری تجمع کنند اما ما به نمایندگی از آنها آمده‌ایم و انتظار داریم استاندار کردستان آب روی این آتش بریزد.

ما مخالف اکتشاف معدن نیستیم ولی باید به نحوی عمل شود که نه سیخ بسوزد نه کباب، ما خواستار حق خودمان هستیم ولی متاسفانه سرمایه‌گذار با برخی لابیگری‌ها به شدت به مردم فشار آورده و حکم بازداشت و حتی تبعید چند نفر از اهالی روستا صادر شده است.

عضو شورای روستای قلعه‌گاه عنوان کرد: ما دنبال ایجاد تنش نیستیم ولی مردم این رویه را ظلم به حقوق خود می‌دانند و به همین دلیل مخالف هرگونه اقدام بدون رضایت در اراضی کشاورزی‌شان هستند.

بهروز سلطانی اظهار کرد: قرار بود برای تصمیم‌گیری درست در مورد این موضوع جلساتی برگزار شود البته که این جلسه برگزار شد اما زمانی به ما خبر دادند که یک ساعت به تشکیل جلسه باقی مانده بود و فاصله روستای ما تا سنندج 2 ساعت و نیم بیشتر است این طبیعی است که ما نمی‌توانستیم در آن جلسه حضور پیدا کنیم.

اگر می‌خواستند صدای ما را بشنوند باید حداقل یک روز قبل از آن به ما اطلاع می‌دادند تا فرصت کافی برای رسیدن به جلسه را پیدا می‌کردیم.

استاندار کردستان به آنها گفت: پیگیری رضایت مردم و دفاع از حق و حقوق آنها را براساس چهارچوب قانون وظیفه خود می‌دانیم و مطمئن باشید به صورت کامل موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: بیان مطالبات کافی بود و نیاز به آمدن همه اهالی نیست، بررسی‌های لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت و دستور برگزاری جلساتی با حضور نمایندگانی از شما و همچنین سرمایه‌گذار و دستگاه‌های متولی برگزار خواهیم کرد تا به نتیجه بهتری برسیم.

درددل نمایندگان روستای ناشنوایان با استاندار

اعضای شورا و دهیار روستای علی‌آباد هم با کمی تاخیر بالاخره می‌رسند و بعد از دقایقی معطلی به ملاقات استاندار می‌روند به درخواست اعضای شورای روستا همراهی‌شان می‌کنم، از اقدامات انجام شده بعد از گزارش خبرگزاری فارس در روستای علی‌آباد می‌گویند و گریزی هرچند کوتاه به مشکلات ریز و درشت می‌زنند.

نبود خانه بهداشت، مشکل طرح هادی نیمه‌تمام، نبود نانوایی و پخت نان در سقز و ...مشکلات مختلفی بود که نمایندگان مردم روستای علی‌آباد در دیدار با آقای استاندار مطرح کردند.

عضو شورای روستای ناشنوایان گفت: علی‌آباد با بیش از 40 چند نفر معلول از داشتن خانه بهداشت محروم است وقتی مردم این روستا برای اقدامات درمانی به روستاهای اطراف و یا شهر زرینه می‌روند مورد تمسخر قرار می‌گیرند.

دهیار روستای علی‌آباد هم گفت: بعد از انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت روستا، مشکل دفع فاضلاب حل شد، اعتباری هم از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای اجرای طرح هادی اختصاص یافت اما نیمه‌تمام رها شده است.

هادی مرادی عضو شورای روستای علی‌آباد هم گفت: مشکل کمبود آب از دیگر مشکلات جدی مردم آبادی است که انتظار داریم تمهیدات لازم در این خصوص از سوی استاندار مردمی و جوان استان انجام گیرد.

100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در انتظار سهمیه گندم

صدیق رسولی از مریوان هم می‌گوید: سرمایه‌گذار یک واحد تولیدی آرد است که به اندازه نیاز گندم برای تبدیل به آرد داشته باشد، ۶۰ نفر را صاحب شغل خواهد کرد، اما متاسفانه سهمیه گندم به ما نمی‌دهند.

می‌گوید؛ با وجود این میزان سرمایه‌گذاری تاکنون چرخ‌های این واحد تولیدی به چرخش در نیامده است، سال‌هاست دارم مشکل قطع سهمیه گندم  را پیگیری می‌کنم بیش از ۲.۵ سال است پروانه بهره‌برداری اخذ کرده‌ام و کارخانه‌ام تجهیزات مورد نیاز را دارد و برای راه‌اندزی آن ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ام اما همچنان چراغ آن خاموش است.

 سال ۱۳۹۱ احداث کارخانه را شروع کردم و  در سال ۱۳۹۸ پروانه بهره برداری گرفته ام اما برای تامین گندم در مضیقه هستم و همه این مشکلات به خاطر این بوده که در دولت نهم و دهم تعهد دادم که از سهمیه دولتی استفاده نکنم و حالا که کارخانه ام به اتمام رسیده گندمی برای آرد کردن ندارم چون آرد نانوایی ها سهمیه شده و دیگر از آزاد خبری نیست.

میانگین مصرف آرد مریوان  ۲ هزار تن در ماه است و آرد مورد نیاز  از کارخانه‌های دیگر تامین می‌شود در حالیکه که اگر کارخانه بنده راه‌اندازی شود توان تامین ماهانه سه هزار تن آرد را دارم و دیگر نیازی به وارد کردن آرد و صرف هزینه‌های حمل و نقل و غیره وجود ندارد.

خواسته معلمان اخراجی سال 59

سیداحمد رحیمی‌نیا به همراه مرضیه مرادویسی و ناصر برهانی هم به نمایندگی تعدادی از معلمانی اخراجی سال ۱۳۵۹ دیگر ملاقات‌کنندگان استاندار بودند، که عنوان کردند، آمده‌اند تا شاید بتوانند در دولت کریمه و مردمی سیزدهم به خواسته‌ای برند که بیش از 42 سال است پیگیر هستند اما با وجود دیدارهای متعدد با روسای جمهور وقت، وزرا و نمایندگان مردم در مجلس مرهمی برای این درد نیافته‌اند.

می‌گویند چند دهه است دنبال حق و حقوقی هستیم که هیچ کس پاسخگو نیست، پرونده معلمین اخراجی کردستان قطورترین پرونده قضایی است.

 رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸ در سفر تاریخی‌شان به کردستان دستور دادند هیاتی از وزارت آموزش و پرورش برای بررسی این مشکل به استان بیاید و گفتند اگر افرادی بنا به هر دلیل در اوایل انقلاب از نظام زاویه گرفته‌اند نباید اشتباه آنان به پای فرزندانشان نوشته شود، به ما انگ همکاری با گروهک‌هایی زده بودند که نه شناخت از آنها داشته‌ایم و نه با آنها همکاری کرده‌ایم.

رحیمی‌نیا خاطرنشان کرد: در دولت‌های مختلف پیگیر موضوع بوده‌ایم الان از ۸۰۰ معلمی که اوایل انقلاب از کار بیکار شدند، تمام این سال‌ها یا بیکار بوده‌اند یا به مشاغل کاذب روی آورده‌اند ما در اوایل انقلاب به صورت فله‌ای اخراج شدیم ۳۰ درصد از افرادی که اخراج شدیم در زمان حکومت طاغوت در زندان‌های ساواک بوده‌اند و بدترین شکنجه‌ها را تحمل کرده‌اند لذا نباید اینگونه حقوق ما تضییع شود.

الان حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر زنده ایم هیچ امیدی نداریم اما گفتیم شاید بلاخره در این دولت یک بار به این پرونده به درستی رسیدگی شود حاضر به حضور در هر جلسه ای برای دفاع از خود هستیم زمانی که علیه ما حکم صادر شد اصلا زمانی برای دفاع به ما ندادند جرم ما هنوز با گذشت 42 سال تفهیم نشده و امروز فرزندانمان هم چوب این وضعیت را می‌خورند و در هیچ جایی بکارگیری نمی‌شوند.

تغییر کاربری فضای سبز به نام شهردار وقت

آقای فیضی دیگر حاضر در این دیدار مردمی استاندار کردستان بود، که به قول خودش چندین سال است فشارهای شهرداری بر او و دو واحد مسکونی دیگر در شهرک شهید ورمقانی زندگی را به کامشان تلخ کرده است.

خطا از سوی کارکنان شهرداری و نقشه اولیه بوده و الان زیان آن را باید مردم بپردازند، می‌گوید: الان بیش از چند سال است در راهروهای شهرداری به خاطر اشتباه کارکنان شهرداری در نقشه اولیه اراضی مسکونی شهرک ورمقانی سرگردان هستیم.

اگر ما یک سانت از نقشه و پروانه عدول کرده‌ایم حرفی نیست ولی دقیقا براساس نقشه شهرداری سه پلاک مسکونی احداث شده و اکنون ادعا می‌کنند که این محل کاربری فضای سبز دارد در حالی که همان مکانی که قرار بود فضای سبز شود با تغییر کاربری به عنوان زمین مسکونی به اسم یکی از شهرداران وقت شده است.

استاندار کردستان در جمع‌بندی نهایی این دیدار سه ساعته مردمی اظهار کرد: کم‌کردن فاصله بین مردم و مسوولان مهم‌ترین نیاز امروز برای شناخت بیشتر دردها و تصیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های مناسب‌تر است.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: معتقدم یکی از کارهایی که باید در استان انجام شود کم‌کردن فاصله بین مردم و مسوولان است، دسترسی مردم به مسوولان باید بدون واسطه انجام شود و این ملاقات‌های مردمی هم در همین راستا صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: این دیدارها یکی از برنامه‌های ثابت استانداری است و به صورت هفتگی برای قرارگیری در جریان مشکلات و خواسته‌های مردم برگزار می‌شود و در کنار این برنامه نیز در سفرهای شهرستانی هم دو ساعت از زمان سفر را به ملاقات با مردم آن شهرستان اختصاص می‌دهیم تا آنهایی که امکان حضور در مرکز استان ندارند، خواسته‌های خود را در همان شهرستان مطرح کنند.

انتهای پیام/2333/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول