اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

روستا شهری با مشکلات فراوان/ بازی مرگ مسوولان با جان مردم «صلوات‌آباد»+فیلم و عکس

«صلوات‌آباد» یکی از روستاهای حومه شهر سنندج با 5 هزار نفر جمعیت است که جدای از مشکلات زیاد در زمینه کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی، نبود نظارت بر برخی اقدامات شورا و دهیاری نیز مردم این روستا را با چالش جدی مواجه کرده است....

روستا شهری با مشکلات فراوان/ بازی مرگ مسوولان با جان مردم «صلوات‌آباد»+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس کردستان/شیرین مرادی؛ دعوتمان کرده بودند تا از دردهای ریشه‌داری بنویسیم که سال‌های سال مردم این روستا با آن دست به گریبان هستند. مردمانی که در یکی از با قدمت‌ترین روستاهای سنندج زندگی می‌کنند و به گواه تاریخ و براساس اسنادی که از گذشتگان به دست آمده، قدمتی بیشتر از سنندج دارد.

اینجا روستای صلوات‌آباد است، یکی از بزرگترین روستاهای استان کردستان که در جنوب شرقی شهرستان سنندج و در ۱۵ کیلومتری جاده  سنندج ـ همدان با جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر قرار دارد، البته بنا به گفته اهالی، جمعیت این روستا فراتر از این میزان بوده، اما به دلیل بسیاری از مشکلات مهاجرت کرده و به ناچار در حاشیه شهرهای دیگر سکنا گزیده‌اند.

صلوات‌آباد دروازه شهر سنندج

رودخانه‌ها٬ کوه‌های مرتفع٬ گردنه٬ پوشش گیاهی غنی و گونه‌های حیوانی وحشی، غار و ...همه و همه موجب شده که صلوات‌آباد به عنوان یکی از روستاهای هدف‌ گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گیرد به گونه‌ای که در روزهای تعطیل گردنه صلوات آباد به دلیل چشم‌انداز کم‌نظیر آن مملو از جمعیت مشتاق طبیعت می‌شود و همین مسئله موجب شده که تا ساعات پایانی شب در این محدوده ترافیک سنگینی ایجاد شود.

پاک‌کردن صورت مساله به جای حل مساله 

جهانبخش صلواتی از اهالی روستای صلوات‌آباد در حالی از کم‌توجهی و بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به مردم انتقاد دارد، می‌گوید: پل عابر پیاده‌ سال گذشته به دلیل برخورد یک دستگاه تانکر سوخت تخریب شد، ولی اکنون نزدیک به یکسال است که هیچ اقدامی نسبت به بازسازی آن انجام نشده در حالیکه این پل یک مسئله حیاتی برای مردم این روستا است.

روز گذشته که در کانال تلگرامی اطلاع‌رسانی روستای صلوات‌آباد حضور خبرگزاری فارس در روستا را اعلام کردیم و مردم خواستار مطرح شدن موضوع پل عابر پیاده شدند، قبل از حضور شماها پل را بردند.

امکان ایجاد زیرگذر وجود ندارد

امکان ایجاد زیرگذر در این نقطه پرخطر وجود ندارد، روگذر را هم که جمع کردند و بردند و متولیان حمل و نقل جاده‌ای استان هم به این موضوع ورود نمی‌کنند.

این محور اصلی روستا را به دو نصف روستای قدیم و جدید تقسیم کرده است، متاسفانه نه پل هوایی و نه سرعت‌گیر در این جاده که یکی از نقاط حادثه‌خیز است ایجاد نشده، این در صورتی است که پل هوایی تا حدودی مشکل را برطرف می‌کرد.

جاده گذری از داخل صلوات‌آباد یک جاده اصلی است و هر روزها هزاران خودرو از این مسیر تردد می‌کنند، مردم روستا نیز روزانه ناگزیر چندین بار باید از این جاده بگذرند و ضرورت عبور از این مسیر بزرگترین مشکل را ایجاد کرده که فرزندان ما مجبورند برای رفتن به مدرسه از وسط این جاده عبور کنند.

بازی مرگ مسئولان با جان مردم

پلی که امنیت مردم را تضمین می‌کرد باید بلافاصله بعد از آن فاجعه آتش گرفتن تانکر سوخت دوباره بهسازی می‌شد اما در این خصوص سهل‌انگاری می‌شود.

اختصاص بودجه و ساخت ساختمان آتش‌نشانی با توجه به ضرورت ایجاد چنین ظرفیتی در صلوات‌آباد طی سال‌های قبل دیگر نکته‌ای بود که آقا جهانبخش به آن اشاره کرد و گفت: این ظرفیت عملا بلااستفاده است چون هیچ تجهیزات و امکاناتی در ساختمان آتش‌نشانی وجود ندارد.

چرا باید این سرمایه عظیم بلاتکلیف در این نقطه رها شود، اگر واقعا نیاز به احداث آن نبود چرا هزینه زیادی را متحمل شدندو بعد رها شده است.

خط واحدی که کرونا جمع کرد

فاتح قاسمی از اعضای شورای روستای صلوات هم می‌گوید: صلوات‌آباد با توجه به پرجمعیت بودند و قرار گرفتن در حاشیه مرکز استان و اینکه دروازه ورود و خروج شهر است واقعا نیاز به توجه دارد اما متاسفانه کمترین توجهی به این روستای تاریخی صورت نمی‌گیرد.

سال‌ها قبل در این روستا 3 خط واحد داشتیم، اما به مرور این اتوبوس‌ها آب رفت و به یک اتوبوس تقلیل یافت به همین یک اتوبوس هم راضی بودیم، اما متاسفانه شیوع کرونا ویروس و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی موجب شد تنها اتوبوس را هم از ما گرفتند.

مردم حدود 2 سال است با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند به جای اینکه ظرفیت را افزایش دهند تا دچار مشکل نشویم کرونا را بهانه کردند و اجازه تردد به اتوبوس را ندادند بعد از گذشت یک سال موضوع را پیگیری کردیم به جای اتوبوس دو دستگاه مینی‌بوس را به این روستا اختصاص دادند.

مردم حدود 2 سال است با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند به جای اینکه ظرفیت را افزایش دهند تا دچار مشکل نشویم کرونا را بهانه کردند و اجازه تردد به اتوبوس را ندادند

 

اما واقعا جوابگوی نیاز مردم نبود، این روستا دانش‌آموزان زیادی دارد که در زمان بازگشایی مدارس مجبور به تردد هستند امیدواریم خبرگزاری فارس صدایمان را به گوش مسئولان برساند و حداقل دو دستگاه اتوبوس را برای سهولت تردد مردم به ما اختصاص دهند.

دیگر ساکن روستای صلوات‌آباد می‌گوید: متاسفانه همزمان با قطع برق ارتباطات مخابراتی روستا هم قطع می‌شود مگر قرار نیست دکل مخابرات منبع ذخیره داشته باشد؟

بارها به متولیان امر مراجعه کرده‌ایم کسی پاسخگو نیست، اگر در این روستا اتفاق و یا حادثه‌ای رخ بدهد و در آن زمان برق نداشته باشیم در هیچ شرایطی نمی‌توانیم با دستگاه‌های امدادرسان ارتباط برقرار کنیم.

این درخواست را از مردم داریم که نسبت به وظیفه‌ای که به عهده آنها گذاشته شده حساس باشند و به درستی انجام دهند.

دهیار پروازی

دهیار روستا نه تنها غیربومی است، بلکه ساکن روستا هم نیست، سوال اینجاست دهیاری که حتی حاضر به سکونت در روستا نیست هر میزان توانایی و قدرت هم داشته باشد واقعا نمی‌تواند درد آشنا و دردمند مردم باشد.

امبولانس و دستگاه آزمایشگاهی و پزشک مستقر  سال 83 در روستا وجود داشت که به مرور زمان کلا آن را حذف کرده‌اند با وجود پگیری‌های مکرر اما هیچ پاسخی به ما داده نشد آیا روستایی با این میزان جمعیت نیاز به پزشک و امکانات درمانی ندارد.

ایست آب

درد مردم صلوا‌ت‌آباد به موضوع قطعی برق و ارتباطات و خط اتوبوس خلاصه نمی‌شود، قطعی مکرر آب از مشکلات جدی مردم این آبادی 5 هزار نفری است.

خیلی از ساکنان از تانکر آب استفاده میکنند، برای راستی آزمایی وارد یکی از خانه ها می شویم شیر آب را باز می کند دریغ از یک قطره آب می گوید این وضع مردم در نزدیک ترین روستا به مرکز استان است کدام یک از مسئولان می توانند در شرایطی که 20 تا 21 ساعت قطعی آب داشته باشند زندگی کنند آن هم در شرایط کرونایی!

آب‌بان غیر ساکن 

 شرکت آب فاضلاب قرار بود این مشکل را برطرف کند پیگیری های مکرر ما نتیجه نداد، آب‌بان روستا ساکن اینجا نیست سوال بنده از متولیان امر این است، اگر نصف شب لوله آبی دچار مشکل و شکستگی شود آقای آبان کی حاضر می شود 13 کیلومتر را برای رفع این مشکل طی کند! تا زمان آمدن آب بان باید چه میزان آب هدر برود؟

سایز لوله شرب روستا هم غیر اصولی تعبیه شده است قرار بود براساس نظر کارشناس لوله سایز 16بار را بارگذاری کنند، اما سایز 10بار را بکارگیری شده و نظارت هم آن را تائید کرده است این موضوع امروز به مشکل جدی برای اهالی روستا تبدیل شده است.

روستای هدف گردشگری هستیم آب به اندازه کافی در روستا وجود دارد ولی برای انتقال آن مشکل داریم چرا نظارتی در این حوزه صوت نمی گیرد وعده های زیادی می دهند ولی هیچ کدام از این وعده ها جامه عمل به خود نمی گیرد.

روستای هدف گردشگری هستیم آب به اندازه کافی در روستا وجود دارد ولی برای انتقال آن مشکل داریم

 

در حالی که منبع آب روستا ظرفیت تامین آب جمعیت بیش از 12 هزار نفر را دارد مردم به دلیل بی توجهی متولیان امر به انتقال درست آب روزانه بیش از 10 تا 20 ساعت با قطعی آب مواجه هستند.

ستار صلواتی دیگر ساکن دغدغه مند روستای صلوات آباد هم با دیدن دوربین سفره دل می گشاید و می گوید: آب را با لوله های هزار تکه به روستا آورده اند هر کس در مسیر آب برای خودش سازی می زند، بیش از آنکه آب وارد روستا شود در مسیر یا هدر می رود یا از آن برای زمین کشاورزی و غیره سوء استفاده می شود چرا نباید نظارتی در این حوزه صورت بگیرد؟

مردم بی آب مانده اند گرفتار شده ایم برای آوردن آب سر به کوه بیابان زده اند، بعضی روزها کمتر از نیم ساعت آب داریم همانطور که قبض آب برای مردم می نویسند به فکر حل این مشکلات هم باشند.

روستای صلوات آباد که دروازه و گلوگاه سنندج محسوب می شود بیش از 7 هزار نفر جمعیت دارد اما متاسفانه با وجود اینکه از روستاهای هدف گردشگری هستیم هیچ توجهی به آن صورت نمی گیرد، خیلی از روستاها که جمعیت کمتر از روستای ما دارند به شهر ارتقا پیدا کرده و ظرفیت توسعه آنها با اختصاص بودجه فراهم شده است این انتظار را از مسئولان داریم با احساس مسئولیت بیشتری به این روستا نگاه کنند.

این روستا با وجود این میزان جمعیت مانند دهستان کوچکی به آن نگاه می‌کنند، متاسفانه بی‌توجهی مسئولان و نبود امکانات به ویژه مدرسه و غیره مردم مجبور به مهاجرت از روستا می‌شوند.

نبود امکانات تحصیلی برای دانش‌آموزان دختر و دور بودن مسافت از شهر موجب شده، دختران آبادی امکان تحصیل کمتری داشته باشند و یا خانواده‌ها به سمت شهر کوچ کنند.

تحصیل 500 دانش‌آموز زیر سقف سست این مدرسه

وجود مدرسه در این روستای تاریخی به بیش از 90 سال پیش باز می‌گردد مدرسه‌ای که اعتمادیه نام داشت بعد از چند سال یعنی 60 تا 70 سال پیش مدرسه رازی به جای آن احداث شد که الان در بدترین شرایط به لحاظ ایمنی قرار دارد.

سال 90 نامه تخریب دبستان روستا را از مدیر وقت آموزش و پرورش ناحیه یک گرفتم، اما با گذشت 10 سال خبری هنوز اقدامی صورت نگرفته و در شرایط غیرکرونایی بیش از 500 دانش آموز زیر همین سقف ناامین در دو شیف تحصیل می‌کنند.

سال 90 نامه تخریب دبستان روستا را از مدیر وقت آموزش و پرورش ناحیه یک گرفتم، اما با گذشت 10 سال خبری هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

 

کوچکترین زلزله این مدرسه را با خاک یکسان می‌کند، مردم آبادی با هزاران دلهره فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند، آیا واقعا امنیت جانی این کودکان بی‌گناه تا این اندازه برای مسئولان آموزش و پرورش بی‌اهمیت است که اجاره می‌دهند زیر سقف ناایمن این مدرسه تحصیل کنند؟

ساخت و سازهای غیرمجاز

تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی توسط افراد سودجو از دیگر چالش‌های روستای صلوات‌آباد است، که پیمان سلیمی به آن اشاره کرد و گفت: عده‌ای افراد خاص و با همراهی برخی از اعضای شورای اسلامی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌دهند این موضوع را بارها با جهاد کشاورزی مطرح کرده‌ایم ولی به نتیجه نرسیدیم و واقعا نمی‌دانیم باید برای جلوگیری از این وضعیت که به تهدید جدی برای این روستا تبدیل شده باید به چه حوزه‌ای مراجعه کنیم.

سوال اهالی این روستا از مسئولان این است که چرا حسین آباد سنندج با 400 خانوار  باید به شهر ارتقا پیدا کند، ولی روستای صلوات آباد که به فتوای کتاب تاریخ آیت‌الله مردوخ، سنندج قدیم سیدعبدالحمید حیرت‌سجادی، کتاب آئینه سنندج مرحوم برهان ایازی و ...  107 سال بیش از سنندج قدمت دارد باید با این میزان چالش و مشکل دست و پنجه نرم کند.

آب‌بان سابق صلوات‌آباد هم که دل پری از شوراها دارد، می‌گوید: بیش از 10 سال است آب‌بان روستا هستم اینکه من را بردارند حرفی نیست ولی چرا باید فردی را بکارگیری کنند که اصلا اهل این دهستان نیست.

شورا بنا به دلایل شخصی و حزبی حاضر به ادامه کار با من نیستند موضوع را از طریق شرکت آب دنبال کردم، من با صفر تا صد انشعابات آب روستا آشنا هستم، الان هم قول داده‌ام که مشکل آب را حل کنم ولی چون برخی از آقایان منافع خود را در خطر می‌بینند اجازه ادامه کار به من نمی‌دهند.

می‌گویند سفته 500 میلیون تومانی تضمین بگزارم تا کار را تحویل من دهند سوال من از مسئولان و دستگاه‌های نظارتی بر کار شوراها این است روی چه حسابی من برای ارائه خدمت باید سفته 500 میلیون تومانی تحویل شورا بدهم؟

مگر قرار است چه چیزی را تحویل بگیریم مگر به آب‌بان تجهیزات و امکاناتی می‌دهند که امکان و احتمال تخریب آن وجود داشته باشد!

 

مگر قرار است چه چیزی را تحویل بگیریم مگر به آب‌بان تجهیزات و امکاناتی می‌دهند که امکان و احتمال تخریب آن وجود داشته باشد!

اینجا بیش از 300 مشترک غیرمجاز دارد بعضی از خانه ها دو کنتور آب دارند و در زمان قرائت تنها یک کنتور را نشان مامور می دهند، یکی از اعضای شورا آب شرب را به صورت غیرقانونی در باغ استفاده می‌کند.

استفاده از سنگ فرش طرح هادی در باغ های کشاورزی شوراها

استفاده شخصی از مصالح طرح هادی روستا در باغ آقایان مدیر روستا از دیگر سوءاستفاده‌هایی است که در صلوات‌آباد صورت گرفته و متاسفانه نظارتی هم بر این مسئله وجود ندارد.

اگرچه برای این موضوع سند و مدارک لازم داریم اما به دستگاه‌های نظارتی پیشنهاد می‌کنیم با جمع و تفریق مصالح تحویلی و متراژ اجرای کار در روستا، دلیل تفاوت را از دهیار و شوراها جویا شوند!

و اما...

دوام و استمرار دو دهه پدیده خشکسالی کشور شرایط زندگی را در روستاها دشوار و روستاییان و عشایر را به زندگی در شهرها سوق داده اما با ایجاد مزیت‌های زندگی در این مکان‌ها می‌توان از مهاجرت آنان جلوگیری کرد.

در سال‌های گذشته به دنبال ایجاد برخی تغییرات اجتماعی و اقتصادی، بی‌توجهی به روستاها به عنوان کانون‌های اصلی تولید و ارزش‌آفرینی در کشور، توسعه نیافتگی و مهاجرت‌های بی‌رویه، کم‌آبی، فرهنگ علاقه به شهرنشینی و نبود برخی امکانات زمینه مهاجرت روستائیان به شهر افزایش پیدا کرد، ارتقای سطح اقتصادی و معیشت مردمان روستانشین از دیگر نکات مهمی است که نیاز به توجه و تلاش جدی مسئولان امر دارد.

مردم روستای صلوات‌آباد مطالبات خود را به زبانی ساده و قابل درک بیان کردند و در این زمینه از مسئولان استانی انتظار دارند تا در اولین فرصت نسبت به رفع مشکلاتشان اقدام کنند این خواسته زیاد از مسئولان نیست که به این روستا سری بزنند و از نزدیک با دغدغه‌ها و مشکلات مردمان این روستا آشنا شوند.

پرواضح است که تنها با محق دانستن مطالبات مردم هیچ مشکلی حل نخواهد شد و دردی از دردهای مردم محروم دوا نمی‌شود، مسئولان برای حل مشکلات مردم روستاها باید پا به عرصه عمل بگذارند و نسبت به برطرف‌ کردن کمبودها و رفع محرومیت در این روستاها اقدام کنند.

اینکه بنشینیم و فقط گلایه‌های مردم را حق بدانیم، نه زیرساختی تأمین می‌شود نه آسایشی برای آن‌ها به ارمغان می‌آید، بدون شک مردم روستاها هم به اندازه مردم شهرنشین حق استفاده از بهترین امکانات و زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی را دارند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول