اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مذاکرات وین ۲۰۲۱بدون روتوش

عجله نمی‌تواند علاج کار در مذاکره وین 2021 باشد و شاید راهکاری انتخاباتی تلقی شود که خوشبختانه هوشیاری خاصی میان متخصصین و رسانه‌ها شکل گرفته که تعجیل در موضوع فوق را با چالش جدی روبرو نموده است.

مذاکرات وین ۲۰۲۱بدون روتوش

خبرگزاری فارس/دکتر مهدی حاتمی استاد حقوق دانشگاه کردستان؛ در حقوق بین‌الملل اصولی در مذاکره وجود دارد که از مهمترین آنها تعیین سقف،کف و خطوط قرمز مذاکره است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری، ایران پس از بازگشت امریکا به برجام و راستی‌آزمایی این موضوع به برجام بازمی‌گردد. نکته مهم منع مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با رژیم امریکاست.

متاسفانه تیم مذاکره کننده اقدام به تفسیر منع مذاکره نموده و منظور از منع مزبور را فقط مذاکره مستقیم می‌دانند. این رویکرد عبور از خط قرمز تلقی می‌شود. در کنار این مطلب بحث بسیار مهم دیگری وجود دارد که متصدیان وزارت خارجه و دولت آقای روحانی به آن بی‌توجهند.

به یاد دارم که در زمان ترامپ وقتی یک شرکت یا فردی دو یا سه بار تحریم می‌شد، آقای ظریف رژیم امریکا را با نوعی تمسخر مورد خطاب قرار می‌داد و اظهار می‌نمود که شما کم دقت هستید، این شخص یا نهاد قبلا تحریم شده بود. نکته جالب این بود که امریکا هم جوابی نمی‌داد.

عکس‌العمل وزیر امور خارجه ایران در مورد این رویکرد امریکا ناشی از عدم اطلاع از سازمان و ساختار تحریم‌های رژیم امریکا بود. رژیم امریکا در سه سطح با فاصله زمانی یا بدون فاصله اقدام به وضع تحریمهای هسته‌ای، حقوق بشری و ضدتروریستی نمود و در حال حاضر اگر۱۶۰۰ تحریم علیه ما وضع شده بطور تقریبی بیش از سه برابر این حجم تحریم اعمال شده است. فلذا بایدن به راحتی با لغو تحریم‌های هسته‌ای موافقت می‌کند زیرا دو سوم تحریم‌های اعمالی در حوزه‌های بشری و تروریستی همچنان پابرجاست.

بعد از قضیه لانه جاسوسی و میانجی‌گری الجزایر که منجر به بیانیه الجزایر شد، ایران و امریکا در مورد تشکیل دیوان داوری و حل وفصل اختلافات در آن قالب تفاهم کردند در بسیاری از اسناد، امریکا از عبارت خاصی استفاده نمود که ایران اسلامی الان بهای آن را می‌دهد. این عبارت به رعایت قوانین داخلی امریکا توجه داشت. همین یک عبارت کلی باعث پیروزی امریکا در بسیاری از پرونده‌ها شد.

به قول وزیر امور خارجه، امریکایی‌ها ضرب‌المثل معروفی دارند که هر چه مال من است، مال من است و هر چه مال توست، قابل مذاکره است. به وزیر محترم امور خارجه و مذاکره کنندگان توصیه اکید می نماییم تعجیل در تفاهم با امریکا بسیار خطرناک است. مکانیزم ماشه ره‌آورد برجام بود که بر اساس آن اعضای برجام به راحتی قادر به احیاء تحریم‌های سازمان ملل بودند.

اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد به راحتی تحریم‌ها را بر می‌گرداند. بنابراین عجله نمی‌تواند علاج کار باشد و شاید راهکاری انتخاباتی تلقی شود. فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال۱۴۰۰ گویای همین نقطه‌نظر حکیمانه است. خوشبختانه هوشیاری خاصی میان متخصصین و رسانه‌ها شکل گرفته که تعجیل در موضوع فوق را با چالش جدی روبرو نموده است.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول