خلیل رنجبر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج با تأکید بر اهمیت تقویت و تربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه در دانشآموزان دیرآموز اظهار کرد: تقویت مهارتهای تحصیلی دانشآموزان دیر آموز پایههای اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش استثنایی استان است.
وی گفت: از این تعداد 675 نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان و 854 نفر نیز در برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.
وی افزود: دانشآموزان دیر آموز در مقایسه با همسالان خود در مهارتهای شناختی، روانی و حرکتی ضعیفتر عمل میکنند از اینرو برنامهها و تمهیدات خاصی را جهت سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانشآموزان دیرآموز پایه اول در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: شناسایی نیازها و ویژگیهای دانشآموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح و تببین شده است.
رنجبر گفت: کلاسهای تلفیقی راهی برای شکوفایی تواناییهای بالقوه دانشآموزان دیرآموز است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کنند و با توجه به نیازهای ویژه این دانشآموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنها کمک کنند.
وی با تأکید بر مشارکت وآموزش والدین همگام با آموزش و برنامهریزی برای دانشآموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری دیرآموزان تصریح کرد: آگاهسازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانشآموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: دیرآموزان که 10 تا 13 درصد جامعه دانشآموزی را به خود اختصاص میدهند به عنوان یکی از مشکلات اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولاً نمیتوانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر هم کلاسیهای خود حرکت کنند.
رنجبر با بیان اینکه بهره هوشی دانشآموزان دیرآموز در محدوده طبیعی ضعیف است و هوش آنان معمولاً یک انحراف معیار پایینتر از هوش عادی است، افزود: بهرهمندی از خدمات مشاورهای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانشآموزان در جریان آموزشی را کاهش میدهد.
انتهای پیام/2330/72