اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کنش اجتماعی راه حل مقابله با کروناست

این روزها در دل بحرانی هستیم که راه حل مقابله با آن تنها فردی یا حکومتی نیست، بلکه حل این مشکل نیازمند کنش جمعی، فراگیر و اجتماعی است، این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی و همدلی هستیم.

کنش اجتماعی راه حل مقابله با کروناست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شیوع کرونا در جامعه ایران با پیامدهای جامعه شناختی و روانشناختی مانند ناهنجاری‌های رفتاری، افزایش استرس، آشفتگی ذهنی و وسواس مواجه کرده است، این آسیب‌ها هر کدام تا مدتی جامعه را آزار می‌دهد.

این روزها در دل بحرانی هستیم که راه حل مقابله با آن  تنها فردی یا حکومتی نیست بلکه حل این مشکل نیازمند کنش جمعی، فراگیر و اجتماعی است، این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی و همدلی هستیم.

جمال ادهمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج گفت: امروز ارتباط مردم تحت تاثیر شیوع کرونا مختل شده است و حتی ارتباط انسان با محیط و اشیا به مخاطره افتاده است بنابراین با بحران ارتباژ مواجهیم اما این بحران فرصتی برای تقویت و انسجام اجتماعی و در کنار هم بودن اعضای خانواده است.

وی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور و گزارش آمار تلفات افراد مبتلا منجر به ترس و وحشت عمومی، ناامنی روانی، اضطراب، استرس، تنش و وسواس در جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه کرونا اقشار فقیر و پایین جامعه را بیشتر تهدید می‌کند، افزود: علیرغم تعطیلی تمام مراکز اقتصادی در جامعه برخی اصناف و کسبه به دلیل وابسته بودن معیشت شان به این مشاغل کسب و کار را تعطیل نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت موظف است به این اقشار توجه جدی کند و تا جایی که در توان دارد از آنها حمایت کند.

وی همچنین افزود: صاحب‌خانه‌ها در این شرایط باید هوای مستاجران را داشته باشند و از آنها کرایه نگیرند.

وی گفت: رکود شدید اقتصادی، احتکار در بازار، افزایش هزینه‌های سرسام‌آور وسایل بهداشتی و تحمیل هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی بر حوزه سلامت جامعه از مشکلات جدی است که در این شرایط شاهد آن هستیم.

ادهمی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و اقتصادی منجر به رکود بازار شده است اظهار کرد: در شرایط کنونی تورم و فشار اقتصادی ضرورت دارد نظارت جدی و مستمری بر بازار اعمال شود تا از فرصت‌طلبی و سواستفاده افراد فرصت‌طلب جلوگیری بعمل آید.

وی یادآور شد: دولت موظف است با بکارگیری راهکارهایی جلو احتکار و سودجویی و فساد را در جامعه بگیرد.

وی مسوولیت‌پذیری کادر درمانی و عمل به اخلاق حرفه‌ای طبابت به عنوان مهم‌ترین متولی سلامت در این برهه زمانی قابل تقدیر دانست و گفت: کادر درمانی امروز نیازمند حمایت مالی دولت است.

به گفته وی، اکنون هزینه‌های زیادی بر بودجه  بهداشتی و درمانی تحمیل شده است، دولت باید اقدامات اساسی در راستای تقویت سیستم بهداشتی کشور انجام دهد.

وی یادآور شد: نظارت بر روند توزیع وسایل بهداشتی و انجام تست کرونا در سطح شهر می‌تواند از گسترش ابتلا به این ویروس در جامعه پیشگیری کند.

عملکرد واقع‌گرایانه رسانه‌ها در شرایط بحرانی

استاد دانشگاه آزاد سنندج گفت: در بحران کنونی شیوع کرونا در جامعه ، باید تصویر کرونا در ذهن مردم در عین واقع گرایانه باشد، هراس ایجاد نکند و به جامعه لطمه نزند.

ادهمی با بیان اینکه مردم اطلاعات درست را از کانال رسمی نمی‌گیرند و به فضای مجازی رو می‌آورند، گفت:  رسانه‌ها در شرایط کنونی باید سیاست مبتنی بر شفافیت و جلب اعتماد عمومی در پیش گیرند و اطلاع رسانی دقیق و بهنگام داشته باشند، امید را به جامعه منتقل کنند و شرایطی ایجاد کنند تا مردم نسبت به رسانه‌های داخلی بی‌اعتماد نشوند.

وی با اشاره به اینکه رفتار دوگانه رسانه مسله‌آفرین است و مردم را دچار سردرگمی می‌کند، تاکید کرد: گزارش آمار ضد و‌نقیض  سبب بی‌اعتمادی به رسانه‌ها و نخبگان سیاسی و مدیریتی می‌شود.

ادهمی اظهار کرد: ما باید واقعیت‌های جامعه خود را بپذیریم تا تحلیل درستی از آسیب‌ها ارایه شود.

این استاد دانشگاه گفت:  اقشار مختلف مردم نیز با حفظ امید و آرامش و کمک به یکدیگر در کنترل این بیماری و اپیدمی تلاش کنند‌.

وی همچنین یادآور شد: شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان منجر به کاهش صنعت گردشگری و کاهش رفت و آمد به کشورهای دیگر شده و تمام شرکت‌های جهان را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: گرچه شیوع کرونا تبعات منفی زیادی داشته است اما می‌توان به پیامدهای مثبت آن مانند نهادینه‌شدن نکات بهداشتی در زندگی آحاد جامعه و توجه جدی به بهداشت فردی و اجتماعی و تبدیل‌شدن به یک عادت در زندگی و نیز کاهش ترافیک در معابر عمومی و کاهش آمار جرم و جرایم اشاره کرد.

انتهای پیام/2330/85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول