به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد همه روزه حادثه های تلخی را در خود میبینند و چه بسیار خانوادههایی که به دلیل استاندارد نبودن این جادهها و داغدار شده و فرزندان خود را از دست دادند.
یکی از آخرین نمونههای این تصادفات مرگبار در محور کمربندی یاسوج اتفاق افتاد کلیپی که قلب هر انسانی را به درد میآورد جوانی که زنده زنده پشت فرمان پژو ۴۰۵ و در آتش سوخت و از دست کسی کاری برنیامد.
نه تنها جان خود را از دست داد در آن سوی تصادف جوانی از اهالی دهستان مختار که نان آور خانواده بود در پشت خودروی وانت بار در جاده کج و معوج کمربندی یاسوج جان خود را از دست داد و معلوم نیست سرنوشت خانواده بعد از مرگ نانآور چه خواهد شد.
علیرغم کم کاریهای دولت تدبیر در پروژههای عمرانی خوشبختانه در دوره مدیریت کنونی استان به همت استاندار و معاون عمرانی برخی پروژههای مهم و حیاتی وارد مدار اجرایی و عملیاتی شد که از جمله آنها میتوان به محور کمربندی یاسوج اشاره کرد.
جادهای باریک و غیر استاندارد که روزانه هزاران تردد خودرویی در آن صورت میگیرد و البته تاکنون دهها و بلکه صدها خانوار را عزادار کرده است.
در همین خصوص کیامرث حاجیزاده معاون عمرانی استاندار در گفتوگو با فارس با اشاره به تصادفات و تلفات جادهای در این محور و اقدام ضربتی که به همراه استاندار برای رفع هر چه سریعتر مشکل انجام داده اظهار کرد: به همراه استاندار بنای کار و اولویت را ترمیم چهار محور مرگبار استان قرار دادیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اولین محور کمربندی یاسوج بود که از محل اعتبارات ملی ۸ میلیارد تومان پول نقد گرفتیم و تحویل راه و شهرسازی دادیم که ۵ میلیارد تومان آن در اختیار پیمانکار قرار گرفته و پیمانکار قول داده که از محل پلیس راه تا پل روستای مختار ظرف سه ماه تکمیل شود.
وی گفت: خوشبختانه پیمانکار عملکرد خوبی در این خصوص داشته محوری که در سالهای اخیر یازده و نیم درصد از کل تصادفات منجر به تلفات انسانی در جادههای استان مربوط به همین محور بوده است.
حاجیزاده در ادامه گفت: از دیگر پروژههای 4 گانه دارای اولویت محور تنگ چویل بوده و دیگری محور دهدشت به سوق و دست آخر از تونل گل زردون تا پایان چهار خطه که خوشبختانه اعتبارات ملی آنها اخذ شده و فعال هستند و تنها یکی از آنها معارض داشته و در حال رفع معارضات آن هستیم.
به گزارش فارس؛ اما اکنون در محور شریانی کمربندی یاسوج پیمانکار به صخره سخت معارض برخورد کرده معارضی که این بار نه مردم بلکه دستگاههای دولتی هستند.
برخی دستگاههای اجرایی از جمله محیط زیست و آب و برق و مخابرات و گاز محدودیتهایی را در راه اجرای سریع این محور ایجاد کردهاند؛ این محدودیتها در حالی است که ماشینآلات راهسازی به صورت شبانهروزی در محور کمربندی در حال فعالیت هستند و عابران این جاده به خوبی تلاش صورت گرفته را با چشم خود میبینند و احساس میکنند.
آنگونه که شنیده شده پیمانکار به دنبال راهاندازی کارخانه سیار تولید شن و ماسه و همچنین آسفالت برای تکمیل هر چه سریعتر این جاده است تا پس از اتمام عملیات در این محدوده آن را جمع آوری کرده و به محل دیگری انتقال دهد کاری که در همه جای کشور مرسوم و متداول است اما دستگاههای دولتی ممانعت کردهاند.
به گزارش فارس؛ وقتی پیمانکار خود را متعهد کرده که پس از اتمام عملیات اجرای کمربندی کارخانه آسفالت و شن و ماسه را به نقطه دیگری انتقال خواهد داد دلیل مخالفت و زیر بار نرفتن دستگاهها معلوم نیست.
از سوی دیگر برخی دستگاههای خدماترسان نیز که خودشان در آیین کلنگ زنی این محور حضور داشتند اکنون در راه ساخت هر چه سریعتر سد راه شده و سنگاندازی میکنند.!
جای سؤال از مسئولان استانی این است که چرا قبل از آغاز یک پروژه برای مشکلات پیش رو چاره اندیشی نمیشود تا پروژهها زخمی و نیمه تمام به بهانه داشتن معارض به حال خود رها نشوند.
اما در همین زمینه کیامرث حاجی زاده به فارس گفت: محور کمربندی یاسوج برای ما و همه مردم استان اهمیت زیادی دارد به عبارتی همه آنهایی که رفت و آمد میکنند خواهان ترمیم و تعریض آن هستند.
وی گفت: قطعاً در جلسهای که طی یکی دو روز آینده با حضور دستگاههای مختلف برگزار خواهیم کرد و همه مشکلات بررسی میشود تا ساخت محور بدون مشکل ادامه پیدا کند.
به گزارش فارس؛ ساخت و تکمیل و ترمیم این جاده چنان برای استان اهمیت دارد که تاکنون پلیس بارهای بار به کرات به مسئولان استانی هشدار داده که در صورت باقی ماندن محور کمربندی به حالت فعلی باید منتظر مرگ و میرها و تلفات انسانی بیش از گذشته در این محور بود.
انتهای پیام/