اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

مهار آتش سوزی جنگل و مراتع کوه خامی گچساران پس از 3روز / منطقه در حال پایش است

فرماندار گچساران گفت: پس از 3 روز تلاش طاقت‌فرسا نیروهای امدادی و مردمی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه خامی گچساران ساعاتی پیش مهار شد.

مهار آتش سوزی  جنگل و مراتع کوه خامی گچساران پس از 3روز / منطقه در حال پایش است

علیرضا اتابک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: پس از  3 روز  تلاش طاقت‌فرسا  نیروهای امدادی و مردمی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه خامی گچساران ساعاتی پیش مهار شد.

 وی با بیان اینکه تا کنون در 2 مرحله آتش سوزی در مراتع کوه خامی مهار شد،گفت: به دلیل وزش باد و صعب العبور البودن  و کوهستانی بودن منطقه  موجب شد آتش مجددا شعله ور و پس از 3 روز تلاش  آتش مهار شد.

 فرماندار گچساران ادامه داد: آتش سوزی در منطقه کوه خامی  ساعت ١٩ روز جمعه گذشته رخ داد که با تلاش نیروهای طبیعت دوست منطقه دیل، مارین، اسپر و نیروهای اداره منابع طبیعی پس از مهار در بامداد شنبه ، شب گذشته به دلیل شعله های جا مانده در جنگل ها و مراتع مجددا شعله ور شد.

وی اذعان کرد: برای مهار آتش در مراتع و جنگل های کوه خامی بیش از ۳۰ نفر  به منطقه اعزام شدند و هم اکنون نیرو های مردمی، محیط زیست و منابع طبیعی  در حال پایش منطقه هستند.

 اتابک با بیان اینکه علت  این گونه آتش سوزی‌ها دقیق مشخص نیست و پس از بررسی عمدی یا سهوی بودن آن مشخص می‌شود، عنوان کرد: عامل بسیاری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها انسانی است.

 وی بیان کرد: در حال حاضر خسارت وارده ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگلهای کوه خامی مشخص نیست و  پس از ارزیابی منطقه توسط کارشناسان  مشخص خواهد شد.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه این نخستین آتش سوزی  امسال در کوه خامی است که در 3 روز گذشته رخ داد، گفت: سال گذشته600 هکتار از مراتع  و جنگل‌های گچساران  طعمه حریق شدند.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع  گچساران  در سال گذشته با رشد  51 درصدی نسبت به سال مشابه 98 داشته است.

اتابک تصریح کرد: سال گذشته آتش سوزی های در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان اولیا، نارک، ، دیل ، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داد.

به گزارش فارس، منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار متری خامی در حد فاصل میان شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

  بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار  مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است.

 انتهای پیام/82031/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول