اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

یک روز با زنان رهاشده از اعتیاد در مرکز اقامتی «فرشتگان» گچساران/ دوستان ناباب، عامل فلاکت زنان معتاد

اینجا، سالها صدای ناله و گریه‌های شبانه و از درد به خود پیچیدن کسانی را در چارچوب خود محبوس کرده که روزگاری دخترکی شاد، عروسی زیبا و جوان و مادری مهربان بوده اند.

یک روز با زنان رهاشده از اعتیاد در مرکز اقامتی «فرشتگان» گچساران/ دوستان ناباب، عامل فلاکت زنان معتاد

خبرگزاری فارس، گچساران - نرگس احمدپور- اینجا مرکز بهبودی اقامتی فرشتگان شهرستان گچساران است جایی که آجر به آجرش، سالهای سال، درد و رنج زنان زیادی را در سینه حبس کرده است.

اینجا، سالها صدای ناله و گریه‌های شبانه و از درد به خود پیچیدن کسانی را در چارچوب خود محبوس کرده که روزگاری دخترکی شاد، عروسی زیبا و جوان و مادری مهربان بودند. 

اعتیاد، یک رنج و بیماری خانمانسوز است که یک چیز به مصرف کننده به نام سرخوشی ساعتی می‌دهد و همه چیزش را می‌گیرد. این مقوله برای شهرستان‌هایی مانند گچساران که در مسیر عبور و مرور چندین استان واقع شده و ترانزیت محسوب می‌شود، حساس‌تر است.

به گونه ای که مرتب شاهد تلاش شبانه‌روزی کادر نیروی انتظامی و قضایی، در برقراری نظم و امنیت اجتماعی هستیم.

بی شک رواج مواد مخدر، یک اقدام بین المللی و تجارتی جهانی برای سرکوب کردن مردم است و سود این معاملات در جیب کارتل‌های سودجوی جهانی می‌رود.

کمپ ترک اعتیاد بانوان شهرستان گچساران، مکانی آرام و امن برای درمان روح زخمی بانوان درگیر مواد مخدر است. 

رئیس بهزیستی شهرستان گچساران در گفت‌وگو با فارس گفت: به دلیل وضعیت کرونا و شیوع ویروس کووید نوزده، تمامی موازین بهداشتی در کمپهای ترک اعتیاد شهرستان گچساران رعایت می‌شود. 

سید مهران کشاورز گفت: شش کمپ ترک اعتیاد آقایان و یک کمپ ترک اعتیاد بانوان در گچساران مستقر و مشغول به فعالیت می باشند و کمپ فرشتگان، تنها مرکز اقامتی بانوان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که غیر دولتی و با نظارت کامل بهزیستی اداره می شود. 

کشاورز ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، کمپ‌ها تا اطلاع کامل تعطیل بودند و در مدتی که دوباره فعالیت خود را شروع کردند همه پروتکلهای بهداشتی و مراقبتی را رعایت می‌کنند و مدیران کمپها موظفند از بیمارانی که قصد ترک دارند تست کرونا بگیرند تا در صورت ماندن در محیط کمپ و طول درمانی که دارند موجب ابتلای دیگران و اعضای کمپ نشوند. 

کشاورز افزود: کمپ ترک اعتیاد بانوان شهرستان گچساران به همت بانو کبری محمدی راه اندازی شد و در زمینه بهبودی بانوان درگیر اعتیاد جهت به دست آوردن سلامتی مجدد و بازگشت به جامعه فعالیت دارد. 

رئیس بهزیستی شهرستان گچساران اظهار داشت: کمپهای ترک اعتیاد بنا بر نوع کیفیت خدمات رسانی، سطح بندی فضای ساختمانی، موازین بهداشتی، فضای ورزشی، تعرفه های ماهانه دریافت می‌کنند که جهت اداره کمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کشاورز افزود: افرادی که بهبودی خود را به دست می آورند با ارائه طرح خود اشتغالی از طریق بهزیستی مورد پشتیبانی مالی قرار می‌گیرند که این پشتیبانی مالی در قالب وامهای چهار درصد از مبلغ 30 میلیون تومان تا هزینه 50 میلیون تومان و در اقساط چهار ساله ارائه می‌شود که خدمت خوب و فرصتی استثنائی برای فرد بهبود یافته است. 

وی ادامه داد: 30 درصد از افرادی که از آغاز تاکنون به کمپ ترک اعتیاد بانوان مراجعه کردند از شهرستان گچساران و مابقی از شهرستان‌های اطراف و استان‌های همجوار است که به تفکیک نوع مصرف مخدرشان دسته بندی درمان و مورد مشاوره در جلسات مکرر واقع می شوند.

در ادامه گزارش پای صحبت چند بانو که در مرکز فرشتگان گچساران دوران بهبودی را طی می‌کنند نشسته و با ارائه گزارش وضعیت روزهای تلخ رفته بر آنها سعی در ایجاد فرهنگسازی برای نسل جوان داریم.

خانم الف؛ 39 ساله کارمند، لیسانس، مطلقه، دارای دو فرزند هستم. از 26 سالگی با هروئین شروع کردم شش بار ترک کردم ولی دوره های ترک کوتاه مدت بودند.

مادر و دو برادرم مصرف کننده بودند که یکی از برادرها پاکی دارد شوهر سابقم مصرف کننده بود و حضور در کنار آنها مرا به تکرار مصرف و عطش اعتیاد سوق داد.

الان دوره پاکی را پشت سر می گذارم و انتظار دارم جامعه مرا پس نزند. 

خانم ط. 27 ساله، دیپلم، دو فرزند دختر دارم در روزهای اول اعتیادم، از متادون شروع کردم. پایه مصرفی من شوهرم بود که مواد سفید در دستم گذاشت.

آن قدر آلوده شدم که تا پای طلاق رفتم فرزندانم را از من گرفتند. بطور مرتب توهم داشتم چهار سال مصرف کننده بودم روزانه هشتاد تا صد هزار تومان هزینه مصرف مواد من بود.

یکی از خاطرات بد من زمان مدرسه رفتن دخترم بود هر بار برای لقمه بردن به مدرسه با چشم گریان می‌رفت و من هزینه مصرفم را بر سلامت و تغذیه کودکم ترجیح می‌دادم.

پول خرید کتاب و نوشت افزار نداشتم یکبار در حالتی غیر عادی و توهم می‌خواستم فرزندم را با چاقو بکشم که برادرم متوجه شد و مرا برای ترک به کمپ آورد.

پدرم در قید حیات نیست و تنهامن مصرف کننده هستم. الان پاک هستم دلم می‌خواهد خانواده مرا بپذیرند و فرصتی دوباره به من بدهند.

 

 خانم الف 26 ساله و بیکار که مجرد است می‌گوید: از هجده سالگی مصرف کننده هستم با هروئین شروع کردم چهار بار برای ترک به کمپ آمدم اما دوباره لغزش داشتم، مصرف روزانه من سیصد هزار تومان بود. هیچکدام از اعضای خانواده من مصرف کننده نیستند.

خانم س متولد 64 و بیکار است یک زن مطلقه حدود 9 سال است مصرف کننده ام با متادون شروع کردم و شیشه و هروئین و تریاک را هم تجربه کردم. پدر و مادر ندارم و رفتارهای آزار دهنده برادرم که همراه با تهمت بود مرا به سمت اعتیاد آورد.

رفتار برادرم با آن حال و روزم قابل تحمل نبود. حتی آنقدر از رفتارهای من بیزار بودکه با وجود شوهر و فرزندم می‌خواست مرا سنگسار کند.

برای هزینه مواد مخدر حاضر به هرکاری می‌شدم و بعدها در بدترین حالت مرا در خیابان دستگیر کردند و به کمپ آوردند.

اینجا دوستان خوبی دارم مدیر کمپ جلسات مشاوره و گفتگوی خوبی برگزار می‌کند در این فضا هیچ دغدغه‌ای ندارم. 

خانم پ 30 ساله لیسانس و کارمند است. 9 سال سابقه کار دارد می‌گوید از الکل شروع کردم. تمام اعضای خانواده من کارمند و بهترین مدارج تحصیلی را دارند، در رفاه کامل بودم اما مصرف مشروبات مرا به میهمانی های خصوصی کشاند.

در میهمانی‌ها با مصرف سیگار و شیشه و هروئین آشنا شدم. در یک میهمانی مختلط، که چهار پسر و چهار دختر بودیم مصرف مشروب مرا از خود بی‌خود کرد نفهمیدم کجا هستم و چه می‌کنم از آن تاریخ آلوده مصرف شیشه شدم می‌دانستم این تجمعات به من آسیب می‌رساند می‌دانستم نباید بروم اما کنترل اراده دست خودم نبود عنان اختیارم را مواد مخدر به دست گرفته بود و اخطارهای خانواده به وقت اطلاع یافتن هم در من چاره ساز نشد.

مرا به کمپ می آوردند امکاناتم را فراهم می‌کردند ولی حضور همان دوستان مرا دچار لغزش می‌کرد تا اینکه متوجه شدم در یک موقعیت جدیدتر، زیبایی من، سلامت دندان‌هایم باعث انزجار دوستانم می‌شود.

دیگر کسی با من همکلام نمی‌شد تا جایی که یک همکار قدیمی مرا دید و غبطه خورد و نصیحت کرد و باب مقایسه گذاشت که تفاوت را درک کنم.

و این بار آن همکار مرا با کمک خانواده به کمپ آورد در حال حاضر به هیچ قیمتی نمی خواهم  پاکی‌ام را از دست دهم اینجا خدمت می‌کنم و دلم می‌خواهد این محیط آسایشم را به من باز گرداند.

در پایان دیدار کبری محمدی رئیس کمپ ترک اعتیاد و مرکز اقامتی بهبودی فرشتگان به فارس گفت: در تمام سالهایی که برای بهبودی بانوان فعالیت دارم خود را موظف به رعایت قوانین حقوقی و رفتاری و حفظ امنیت بیماران می‌دانم و بهترین امکانات در حد بضاعت محیط در اخیارشان قرار می‌دهم. 

محمدی ادامه داد: هزینه اقامت و نگهداری هر بیمار مبلغ 850 هزار تومان برای یک دوره 28 روزه است. 

وی افزود: این هزینه صرف جلسات پاکی، سم زدایی، مشاوره و تغذیه افراد می‌شود که در بیشتر مواقع با ملاحظه برخی موارد خاص، از هزینه ی شخصی خودم صرف موارد ذکر شده می‌کنم.  

محمدی تاکید کرد: شرایط شیوع ویروس کرونا، نوع حفاظت و بستری در کمپ ها را متحول کرد.

علاوه بر تست افراد حین ورود، بستری شدن و ترخیص، در ضد عفونی، فاصله گذاری در جلسات، عدم ارتباط با افراد غیر، پروتکلهای بهداشتی را اجرا می‌کنیم. 

رئیس کمپ ترک اعتیاد بانوان گچساران گفت: کوئید نوزده شرایط بسیار نگران کننده ای برای خانوار افراد بستری شده ایجاد کرده است که اطمینان می دهیم با رعایت ضوابط اداری و تحویل افراد کمتر، کیفیت درمانی سلامتی بهتری را ارائه دهیم.

انتهای پیام/82009/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول