اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از افزایش 35درصدی زائران اربعین تا تسهیلِ کنترل گذرنامه‌ها در مرز

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ هزار و ۳۱ زائر ایرانی و خارجی از مرزهای شلمچه و چذابه تردد داشتند و بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی مسؤولان تعداد زائران در اربعین امسال‌ نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

از افزایش 35درصدی زائران اربعین تا تسهیلِ کنترل گذرنامه‌ها در مرز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گرچه دشمنان دین اسلام همواره سعی کردند تا پیاده‌روی اربعین را سانسور کنند اما این همایش عظیم معنوی هر سال پرشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و عاشقان سیدالشهدا با شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین، یاد و خاطره قیام امام حسین(ع) را زنده نگه می‌داند.

زائران اباعبدالله همه ساله با گام نهادن در مشایه اربعین پیام‌هایی چون تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم، پیوند عاطفی و دوستی و محبت بین امت و اهل‌بیت(ع)، ترویج معارف دین اسلام و بیداری جهان اسلام را به سراسر دنیا مخابره می‌کنند.  

 

افزایش 35 درصدی تردد زائران نسبت به سال گذشته

به گفته‌ی رئیس ستاد اربعین حسینی وزارت کشور تعداد زائران در اربعین امسال‌ نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

 سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین حسینی وزارت کشور امروز در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مجموع از ابتدای ماه صفر، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر از این دو مرز تردد داشته‌اند که این آمار نسبت به زمان مشابه در سال قبل،  ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: همکاری‌هایی که در استان خوزستان با مسؤولان عراقی صورت گرفته است،  بسیار خوب و در سطح عالی بوده و در هیچکدام از مقاطع گذشته چنین همکاری را شاهد نبوده‌ایم.

میراحمدی افزود: در سال گذشته و در موضوع حمل و نقل، بخشی از زائران ما به دلیل وجود برخی مشکلات در این حوزه از زیارت باز ماندند، اما در سال جاری به وفور در این زمینه پیش‌بینی شده است و تعداد ۷۰  دستگاه اتوبوس برای کمک به حمل و نقل در خاک عراق تهیه شده است. همچنین قرار بر این شد تا تعدادی از خودروهای ما وارد خاک عراق شده و به امر حمل و نقل کمک کنند.

وی با اشاره اینکه بالغ بر سه میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: درصدی از این تعداد حق بیمه خود را پرداخت نکرده‌اند، اما با این وجود بالغ بر دو میلیون ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند.

رئیس ستاد اربعین حسینی وزارت کشور ضمن تشکر از زوار به خاطر همکاری با ستاد مرکزی اربعین حسینی، یادآور شد: بالغ بر یک میلیون ۶۰۰ نفر تا کنون از مرزها عبور کرده و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشته‌اند. با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی هایی که کمیته حمل  و نقل ستاد اربعین برای بازگشت زائران تدارک دیده است، مشکلی در زمینه بازگشت و حمل و نقل زوار وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به تأمین ارز مورد نیاز زائران، تصریح کرد: تا به امروز هر میزان ارزی که مورد نیاز زائران بوده است، از سوی بانک مرکزی تهیه و در اختیار زوار قرار داده شده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی این را هم گفت که باتوجه به گرمای هوا، نزدیک به ۳۰ هزار پلیس شبانه در حال خدمتگزاری به زائران هستند که این تلاش بی‌نظیر است. اقدامات پلیس در موضوع تسهیل‌گری برای عبور زائران اربعین حسینی و کنترل گذرنامه‌ها تحول بزرگی داشته که و قابل تقدیر است.

خدمات رسانی ۱۳ کانون مساجد خوزستان به زائران در عراق

13 موکب از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان و بالغ بر 70 کانون دیگر در داخل کشور در حال خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

 قاسم سمیری مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان در این خصوص اظهار کرد: شرایط حضور  70 کانون فرهنگی هنری دیگر نیز در داخل کشور و در مرزهای شلمچه و چذابه و مسیر حرکت زائران حسینی از ورودی استان تا مرزها فراهم شده است.

 

وی ادامه داد: از استان خوزستان کانون فرهنگی هنری طریق‌القدس بستان به عنوان کانون شاخص معرفی شده و با نام موکب انصارالحسین (ع) فعالیت می‌کند و همه تمهیدات لازم جهت خدمات‌رسانی به زائران برای آن اندیشیده شده است.

سمیری با بیان اینکه در این موکب علاوه بر کارهای فرهنگی هنری، اقداماتی از جمله اسکان، پارکینگ خودرو و غذا به زائران ارائه می‌شود، افزود: این موکب روزانه برای 200 خانوار با همکاری خانواده‌های مرتبط با موکب اسکان و 200 پارک خودرو فراهم کرده و حدود یک هزار پرس غذا در  سه وعده توزیع می‌کند.

اعزام 12 بالگرد به مرزها

یکهزار و ۵۷ نیروی تکنسین اورژانس در مرزهای هشت گانه و در طول مسیر زائران به کار گرفته شده‌ و به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می‌کنند.

 بابک یکتاپرست مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 12 بالگرد نیز در مرزهای هشت گانه اربعین برای انتقال هوایی مصدومین و بیماران اربعین حسینی در صورت نیاز پیش‌بینی و مستقر شدند.

وی افزود: همچنین ۳۷۰ آمبولانس و ۶۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیرهای مختلف کشور به سمت گذرگاه‌های اربعین استقرار یافته‌ و مشغول خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

یکتاپرست بیان کرد: تا سال گذشته خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی از طریق مراکز درمانی سیار صورت می‌گرفت اما امسال در مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه مراکز ثابت درمانی احداث شده که دارای تخت‌های بستری، تیم‌های درمانی و داروخانه هستند.

مراجعه ۲۵۰۰ زائر به پایگاه‌های هلال احمر خوزستان

یعقوب سلیمانی دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه زائران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه‌های هلال احمر در مسیر اربعین حسینی تاکنون ۲ هزار ۵۰۰ نفر گزارش شده است.

وی گفت: از امدادگران خواستارم همچون سال‌های گذشته به گونه‌ای به زائران حسینی خدمت رسانی کنند که نام نیک آن‌ها همچنان در یاد و خاطره آنها باقی بماند و با شوق و علاقه خدمات رسانی کنند.

سلیمانی اظهار کرد: همراهی و همدلی رمز موفقیت هلال احمر خوزستان در انجام عملیات طرح "امداد و نجات اربعین حسینی" است.

 

توزیع ارز اربعین در 73شعبه و باجه بانکی در خوزستان

۱۸ شعبه بانک در شهرهای استان و ۵۵ باجه بانکی روستایی شعب پست بانک، ارز اربعین توزیع می‌کنند. همچنین ۱۳ سایت سیار تلفن همراه توسط اپراتورهای اول و دوم در مسیرهای زائران اربعین حسینی استقرار پیدا کردند.

مهدی شه نظری‌پور سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان امروز در این خصوص جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه با هماهنگی فرمانداران ۲ شهرستان خرمشهر و دشت آزادگان نیز محلی برای ارائه خدمات پست در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان  با اشاره به استقرار سایت‌های تلفن همراه ادامه داد: این تعداد سایت در راستای ارائه خدمات ارتباطی مناسب و با کیفیت در مسیرهای پیاده روی زائران حسینی و جلوگیری از رومینگ در مرز راه اندازی شدندکه از این تعداد چهار سایت توسط شرکت ایرانسل و ۹ سایت توسط همراه اول ایجاد شده است.

زائران دارای بیماری تنفسی چگونه از خود مراقبت کنند؟

سیده معصومه تقی‌زاده کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به لزوم مراقبت زائران دارای بیماری تنفسی از سلامتی خود، اظهار کرد: توصیه می‌شود زائران دچار بیماری‌های تنفسی کربوهیدرات کمتر و چربی بیشتری مصرف کنند تا تنفس برای آن‌ها راحت‌تر شود.

وی گفت: برای اینکه عضلات تنفسی بیماران، سالم و قدرتمند نگه داشته شود باید روزانه حداقل دو بار منبع غنی از پروتئین دریافت کنند و بهترین منبع پروتئین‌ها گوشت قرمز ،مرغ، ماهی، پنیر، شیر، ماست، تخم مرغ، آجیل و سویا است.

تقی‌زاده بیان کرد: اغلب بیمارانی که مشکل تنفسی مانند آسم و یا سایر بیماری‌های مزمن تنفسی دارند و از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند باید بدانند که مصرف طولانی مدت استروئیدها نیاز به کلسیم را بیشتر می‌کند بنابراین ابتدا باید منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، ماست و پنیر، کشک، بادام، کنجد و سویا مصرف شود و بعد مکمل‌های کلسیمی همراه ویتامین D را مصرف کنند.

 

۱۳۶ هزار زائر از مرزهای شلمچه و چذابه در ۲۴ ساعت گذشته

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ هزار و ۳۱ زائر ایرانی و خارجی از مرزهای شلمچه و چذابه تردد داشتند. همچنین در این بازه زمانی خروج ۴ هزار و ۳۴ زائر خارجی از مرزهای شلمچه و چذابه، ثبت شده است.در عین حال در ۲۴ گذشته همچنین ورود ۸ هزار و ۱۳۲ زائر ایرانی و ۹۸۰ زائر خارجی به درون کشور از طریق این دو مرز ثبت شده است.

بنا بر اعلام مسؤولان ستاد استان خوزستان، تردد زائران از مرزهای شلمچه و چذابه روان است. زائران پس از پایان زیارت در خاک عراق و پیش از حرکت به سمت مرزها به منظور تامین ناوگان حمل و نقل عمومی، نام مرز ورودی خود را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ هزار و ۳۱ زائر ایرانی و خارجی از مرزهای شلمچه و چذابه تردد داشتند.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول