اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

16 هزارو 500 نفر از زائران مورد تست غربالگیری قرار گرفتند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تا پایان روز سوم شهریور حدود 16 هزارو 500 نفر از زائرانی که از مرز چذابه به کشور بازگشتند مورد تست غربالگیری شدند.

16 هزارو 500 نفر از زائران مورد تست غربالگیری قرار گرفتند

پژمان بختیاری نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با اقدامات بهداشتی صورت گرفته در مرز چذابه، اظهار کرد: تمام مواکبی که در امتداد طریق الحسین از مبادی ورودی شهرستان اندیمشک تا مرز چذابه قرار دارند تحت بازرسی و نظارت بهداشت محیط استان هستند.

و با بیان اینکه اولویت نظارت ما بر بهداشت مواد غذایی و آب است، افزود: تمام منابع آبی که مورد استفاده زائران قرار می‌گیرند کیفیت آن کنترل می‌شود، یعنی کلر و نمونه میکروبی آن بررسی و چنانچه کلر آب صفر باشد منبع آب موجود بدون درنگ کلر زنی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به معدوم شدن مواد غذایی فاسد در مسیر زوار اربعین، گفت: چنانچه مواد غذایی به صورت بسته بندی توزیع می‌شود هر گونه  مواد غذایی مشکوک به فساد  و غیرقابل استفاده باشد بلافاصله جمع‌آوری می‌شود تا سلامت زائرانی که در این مسیر هستند به خطر نیفتد.

بختیاری بیان کرد: در کنار مواکب چذابه محلی برای استقرار نیروهای بهداشت محیط تعریف شده است که حداقل 15   نفر بازرس محیط به صورت شبانه روزی فعالیت و به صورت مستمر بهداشت مواکب را کنترل  و بازرسی می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگر مواد غذایی توزیع شده یا در حال طبخ، مشکلی دارد نیروهای بازرسی محیط به وسیله دستگاه‌های پرتابل کنترل می‌کند که چنانچه با استانداردها مغایرتی داشته باشد فوری  برای معدوم کردن آن ورود کنند.

بختیاری افزود: پیش از استقرار نیروهای مواکب و سایر خادمین دیگر در پایانه مرزی چذابه تمام محیط را  به منظور جلوگیری از حشرات و جانوران موزی گندزدایی و سمپاشی کردیم.

وی گفت: نیروهای بهداشت خدمات مامایی نیز ارائه می‌‌دهند که چنانچه بانویی بین زائران نیاز به این خدمات داشته باشد از آن استفاده کند،  فعلا با توجه به تردد کم زائران فقط دو ماما به صورت شیفتی فعال هستند اما قطعاً در روزهای آینده که تردد بیشتر می‌شود بر تعداد نیروهای ما افزوده خواهد شد.

بختیاری به اشاره به برخی آموزش‌های فردی که به زائران داده می‌شود تا در زمان زیارت یادب بگیرند چگونه از خود مراقبت کنند، بیان کرد: تا 85 درصد  ثابت شده که مهمترین نوع پیشگیری خود مراقبتی است و اگر زائر آموزش و آگاه  شود با سلامت بیشتری به کشور بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر انجام مراقبت‌های سندرومیک به ویژه برای زائرانی که به کشور بازمی‌گردند، عنوان کرد: زائران در بدو ورود غربالگیری می‌شوند و چنانچه مورد مشکوکی پیدا شد، نمونه  و آزمایشات فرد مورد نظر  به آزمایشگاه سوسنگر به عنوان آزمایشگاه  پشتیبان ارسال می‌شود.

بختیاری افزود: چنانچه مورد مثبتی از بیماری‌های مورد نظر ما محرز شود پزشک مستقر درمان اولیه را آغاز و اگر نیاز به درمان بیشتری داشته باشد به بیمارستان‌های پشتیبان  نیز ارسال تا دروه درمان تکمیل شود.

وی  با بیان اینکه خدمات مرکز بهداشت استان تا زمانی که مواکب در مرز هستند ادامه دارد، گفت: تا پایان روز سوم شهریور حدود 16 هزارو 500 نفر از زائرانی که از مرز چذابه به کشور بازگشتند مورد تست غربالگیری شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول