اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| چرا در اهواز آب لوله‌کشی قابل شُرب نیست؟

یک شهروند اهوازی گفت: خوزستان تنها استانی است که مردم باید دستگاه تصفیه‌ آب خانگی داشته باشند چرا که آب لوله‌کشی شهری قابل شُرب نیست.

فارس من| چرا در اهواز آب لوله‌کشی قابل شُرب نیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار افزایش کیفیت آب آشامیدنی در شهر اهواز شدند. این کمپین با عنوان «نارضایتی مردم اهواز از بی‌کیفیتی آب شرب» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

در این کمپین آمده است: «آب شرب ۲ میلیون نفر از مردم ولایتمدار اهواز از آب کارون تامین می‌شود که متاسفانه کارون نیز محل تجمع فاضلاب‌ کارخانه‌ها و به ویژه بیماستان‌هاست به گونه‌ای که با تصفیه شدن هم برای جانوران مضر و غیرقابل شرب است چه برسد به انسان، این مسائل علاوه بر غیرقابل شرب کردن آب، باعث ایجاد هزینه اضافی خرید تصفیه‌های آب خانگی و فرسودگی و خرابی لوله‌های آب منازل نیز شده است.»

 

خرید دستگاه تصفیه آب بارِ مضاعفی بر دوش اهوازی‌ها

یک شهروند اهوازی با بیان اینکه دسترسی به آب سالم حق مردم اهواز است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خوزستان تنها استانی است که مردم باید دستگاه تصفیه آب خانگی داشته باشند چرا که آب لوله‌کشی شهری قابل شُرب و با کیفیت نیست.

وی گفت: اگر کسی هم توان مالی تهیه این دستگاه‌ها را نداشته باشد باید برای مصرف روزانه آب تصفیه  شده یا آب معدنی خریداری کند که این نیز ظلمی مضاعف در حق مردم اهواز است.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با انتقاد از بی‌کیفیت بودن آب در بیشتر مناطق شهر به خبرنگار فارس گفت: برخی مواقع کدورت آب بالا می‌رود و رنگ آن نیز تغییر می‌کند و حتی برای شستشو نیز مناسب نیست و متاسفانه مسؤولین هیچ اقدامی برای اصلاح این وضعیت انجام نمی‌دهند.  

وی ادامه گفت: فیلترهای تصفیه‌ی آب گواه و شاهد ناسالم بودن آب در اهواز است و اگر هفته‌ای یک‌بار به آنها کنید حجم گل‌ولای ته نشین شده بیانگر عمق فاجعه است.   

وی این را هم گفت که وضعیت ناسالم آب شرب در اهواز مشکل تازه‌ای نیست. در اخبار هم مرتبا وعده می‌دهند که فلان طرح افتتاح شد اما ما نتیجه مثبتی ندیدیم.  

 

کسی پاسخگوی بی‌کیفیتی آب اهواز نیست

سال گذشته در پی انتشار تصاویری از وضعیت آب شرب برخی مناطق گلستان در رسانه‌ها روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب اهواز با صدور اطلاعیه ای از کاهش کیفیت آب شرب عذرخواهی کرد و وعده داد که پس از شست‌وشو و ضدعفونی کامل خط انتقال و شبکه آب شرب این مناطق فاقد آلودگی خواهد شد.

همچنین در همان سال چند پرونده در خصوص وضعیت نامناسب کلرزنی آب شرب در برخی مناطق شهرستان اهواز، از سوی مراکز بهداشتی به دادگستری ارجاع داده شده است چرا که موضوع کلرزنی استاندارد و بهداشتی آب شرب از مسایل بسیار مهم و حساس و در ارتباط مستقیم با سلامت مردم است که اگر به صورت غیراستاندارد انجام شود، تبعات زیادی را به همراه دارد و کسی هم پاسخگو نیست.

رودخانه کارون در حالی تنها منبع تهیه آب شرب اهواز است که متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل عواملی نظیر پدیده ریزگردها، خشکسالی و وورد فاضلاب‌های شهری، صنعتی وکشاورزی آلودگی در آن افزایش یافته و به تناسب حجم این آلودگی‌ها کیفیت آب شهری نیز کم شده است.

 

وعده‌ی بهبود وضعیت آب در اهواز کی تحقق پیدا می‌کند؟

با اجرای طرح آبرسانی غدیر، وعده‌ی تحول در آب شرب استان خوزستان داده شده است اما شهروندان اهواز و دیگر شهرستان‌های استان خوزستان هنوز نتایج عملی این طرح را در خانه‌هایشان مشاهده نکرده‌اند و همچنان در انتظار جمع‌آوری تصفیه‌های آب خانگی و دسترسی به آب شرب سالم، پایدار و قابل نوشیدن هستند.

تلاش خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با مسؤولین آبفا اهواز در خصوص چرایی بی‌کیفیت بودن آب شُرب بی‌حاصل بود و  همانند همیشه کسی به این پرسش پاسخ نداد که چرا آب اهواز غیرقابل نوشیدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تا کنون کمپین‌های متعددی با موضوع بی‌کیفیتی و قطعی آب در شهر اهواز و دیگر مناطق استان خوزستان در سامانه «فارس من» ثبت شده است و این امر حکایت از نارضایتی عمومی نسبت به عملکرد حوزه‌ی آب‌وفاضلاب در این استان دارد.

در شهرها و روستاهای استان خوزستان ۹۴۰ هزار مشترک آب  تحت پوشش اداره آب‌وفاضلاب این استان قرار دارند.

در صورت تمایل از این کمپین حمایت کنید: ««نارضایتی مردم اهواز از بی‌کیفیتی آب شرب»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول