اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

قصه این روزهای نیشکرهفت تپه؛ از ضرورت خلع ید اسدبیگی تا پرهیز از حاشیه‌سازی

با وجود برخی مانع‌تراشی‌ها اما به نظر می‌رسد قاطعیت جدی برای تعیین تکلیف نهایی شرکت نیشکر هفت‌تپه وجود دارد و اگر چه روند آن باید تسریع یابد اما پرهیز از ناامید کردن کارگران و اخلال در امنیت روانی آنها ضروری است.

قصه این روزهای نیشکرهفت تپه؛ از ضرورت خلع ید اسدبیگی تا پرهیز از حاشیه‌سازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه شهرستان شوش در سال های گذشته همواره با حاشیه‌ها و مشکلات مربوط به آن در صدر کشور قرار گرفته است.

واگذاری غیر اصولی و مسئله‌دار این شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۴ نه تنها به مشکلات آن پایان نداد که آنها را مضاعف کرد و کارگران شرکت می‌گویند در این سال‌ها هیچگاه بدون تجمع و اعتراض حقوق خود را دریافت نکرده‌اند ؛ (در این گزارش فارس مشکلات هفت‌تپه را از زبان کارگران بخوانید.)

در اردیبهشت ماه امسال بود که دادگاه قاچاق کلان ارز و معاملات غیرمجاز ارزها، به مبلغ بیش از ۱.۴ میلیارد دلار آغاز شد که متهم ردیف اول آن امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت هفت‌‌تپه بود.

مسئله‌ای که بازهم طبق روال سال‌های قبل باعث قطع حقوق کارگران شد تا تجمعات اعتراضی اهرم فشاری بر دادگاه رسیدگی به تخلفات باشد؛ نماینده دادستان هم در یکی از جلسات دادگاه در این خصوص خطاب به اسدبیگی گفت: "تا شما را احضار می‌کنیم، حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده‌است، پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید." (برای اطلاع بیشتر این  گزارش فارس را بخوانید)

 


تشکر از قوه قضائیه...

آیت الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان در این خصوص با بیان اینکه کارگران  هفت‌تپه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: تصمیمات غلط و سیاست‌های غیراصولی خصوصی سازی، موجب شد شرکت هفته تپه به نقطه بحران برسد؛ بنده، همان اسفند سال ۹۴ ابتدای واگذاری شرکت هفت تپه، به آقای نوبخت و وزیر اطلاعات تذکر دادم که این واگذاری، اقدام نامناسبی است و تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت، از این کار صرف نظر کنید؛ اما به هشدار‌ها توجه‌ای نشد و متاسفانه این مسئله مشکلات را روز به روز بیشتر کرد.

وی بیان کرد: از قوه قضاییه بخاطر اینکه با تمام قدرت، شهامت و بدون توجه به توصیه‌های بعضی مسئولین، به پرونده چنین اشخاصی رسیدگی می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، از خردادماه سال جاری با قطع حقوق کارگران و اخراج چند نفر از شرکت، تحصن و تجمعات اعتراضی کارگران در مقابل فرمانداری شوش موجب اخلال در تولید شرکت و به خطر افتادن محصول در سال‌های پیش‌رو شد.

ورود مسوولان به موضوع موجب شد تا اعتراضات کارگری پایان یافته و حقوق‌های کارگران با یک ماه تاخیر پرداخت شود؛ علاوه بر آن مطالبه کارگران برای حل اساسی مشکل هفت‌تپه، خلع ید امیداسد بیگی و سهامداران نااهل این شرکت است.

اگر چه در پوشش حمایت از تولید ملی برخی از مسوولان دولت حامی امیداسدبیگی هستند (بیشتر بخوانید) و خلع ید او دشوار خوانده می‌شد اما با ورود جدی مسوولان به ویژه قوه قضائیه ، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، نمایندگان مجلس خبرگان، نماینده شوش در مجلس و نمایندگان کمیسیون اصل نود به نظر می‌رسد لغو واگذاری غیرقانونی شرکت و واگذاری شرکت به نهاد توانمند قطعی باشد.(در اینجا بخوانید)

پرهیز از اقدامات حاشیه‌ای...

حال که حقوق کارگران نسبتا به طور مرتب پرداخت می‌شود و عزم مسوولان نظام برای تعیین تکلیف شرکت جدی است،باید مراقب جریانی بود که به بهانه های گوناگون مانع از راه اندازی کارخانه و سر کار رفتن کارگران می شوند.با توجه به وضعیت حساس موجود، آنچه مهم می‌باشد دعوت به صبر، اعتماد به قاطعیت نظام و پرهیز از اقدامات حاشیه‌ای و برهم زدن امنیت کشور است

بدون تردید آنچه رسانه‌های معاند به دنبال آن هستند سوءاستفاده از  کوچک‌ترین اتفاقات و نابه‌سامانی‌ها جهت ترویج یاس و ناامیدی و بی اعتمادی به نظام است؛ موردی که دو روز گذشته نماینده ولی فقیه در خوزستان هم در خصوص آن هشدار داد.

 

عده‌ای می خواهند کارگرها کف خیابان باشند

امام جمعه اهواز با اشاره به روند خوب حل مشکل هفت تپه، اظهار کرد: وقتی دیدیم که آن‌ور آبی‌ها دارند سوءاستفاده می‌کنند باید مراقب باشیم؛ عده ای ساده اندیشی کرده فکر می‌کنند با آمدن به کف خیابان کار خوبی می‌کنند در حالیکه نباید نظام را با چالش مواجه کرد حفظ نظام از اوجب واجبات است نباید آبرو و حیثیت نظام را ببریم.

حجت الاسلام موسوی فرد افزود: "الآن کارگران هفت‌تپه حقوقشان به‌روز است دیروز هفت‌تپه رفتم با چندین کارگر صحبت کردم گفتند حقوق شهریور را پرداخت کرده‌اند قرار است حقوق مهر هم چند روز دیگر واریز کنند؛ در تاریخ نیشکر این پرداخت به‌روز حقوق سابقه نداشته است حتی آن‌وقتی که هفت‌تپه دولتی بود."(بیشتر بخوانید)

دستور یا دخالت استاندار در اخراج کارگران هفت‌تپه کذب است

بنا بر این گزارش، نکته مهم دیگر آن است که فرماندار شوش به عنوان رئیس شورای تامین شهرستان و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضامن حقوق کارکنان باشند تا در این شرایط سخت اقتصادی، مدیریت شرکت اجازه اخراج کارکنان شاخص معترض را نداشته باشد.

اگرچه اتهامات متعددی به استاندار خوزستان درخصوص صدور دستور اخراج کارگران و انتقام از کارگران شاخص مطرح شده اما اداره کل سیاسی استانداری خوزستان امروز در مصاحبه‌ای عنوان کرد: "استاندار خوزستان نه تنها دستوری برای اخراج کارگران نداده بلکه تاکنون بارها از حقوق آن‌ها دفاع و برجلوگیری دستگاههای مربوطه از اخراج کارگران براساس موازین قانونی تاکید نموده است."(بیشتر بخوانید)

15 کارگر اخراجی هفت‌تپه به کار باز می‌گردند

 حجت‌الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان صبح امروز با حضور در میان تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اظهار کرد: با پیگیری صورت گرفته و صحبت با مسوولین و مدیران ذی‌ربط این قول را گرفته‌ام که ۱۵ نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه که اخراج شده بودند از فردا رسماً فعالیت دوباره خود را در این شرکت آغاز کنند.

وی افزود: سه ماه پیش در جمع شما وعده کردم که اگر تا سه ماه دیگر اسدبیگی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خلع ید نشود در بین شما کارگران حضور پیدا خواهم کرد گرچه مراحلی از خلع ید پیش رفته است و در این زمینه با آیت الله رئیسی و دیگر مسوولان کشوری دیدار داشته ام اما این کار هنوز به طور کامل صورت نگرفته است به همین خاطر به وعده خود عمل کردم و بین شما حضور یافتم.

موسوی فر تاکید کرد:در این مدت سه ماهه مشکل پرداخت حقوق ها،پرداخت بیمه و بخشی دیگر از مطالبات شما را  پیگیری و حل کردیم و امروز مشکل اخراج 15 کارگر را برطرف کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حالا که نماینده ولی فقیه در خوزستان همراه با مجلس(بیشتر بخوانید) و قوه قضائیه پای کار مشکل هفت تپه است و با پرداخت به روز حقوق ها و اقدامات عملی برای خلع ید اسد بیگی نسبت به گذشته شرایط بهتری را برای این کارخانه ایجاد شده باید مراقب برخی افراد سودجو و منفعت طلبی بود که با ایجاد تنش کارگری به دنبال رسیدن به مطامع شخصی و گروهی خود هستند.

همانطور که مکرر نمایندگان مردم در مجلس و خبرگان رهبری عنوان کرده اند به نظر می‌رسد تنها راه نجات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌‌تپه و کارگران خدوم از این التهاب‌ها، خلع ید اسدبیگی است. خواسته به حقی که دولت باید به آن تن بدهد درصورتی که خلع ید او اتفاق نیافتد همه‌ی زحمات فعالان دانشجویی-رسانه‌ای، کارگران انقلابی هفت‌تپه و مسئولان قضایی به هدر رفته‌ است و نیشکر هفت‌تپه روی آرامش به خود  نخواهد دید.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول