اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

آیا میهمانان هور در امان هستند؟

روایت تلخی که هر ساله برای میهمانان هور تکرار می‌شود و سوالی که با شروع مجدد فصل سرما برای گرفتن پاسخش به سراغ رئیس حفاظت محیط‌زیست شادگان رفتیم: آیا میهمانان هور در امان‌اند؟

آیا میهمانان هور در امان هستند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جایی حوالی خودمان یک هور رویایی با تمام متعلقات تقریبا دست‌نخورده‌ی توسط جنس بشر، هنوز نفس می‌کشد و ما را برای تماشای جلوه‌گاه رازآلودش وسوسه می‌کند.

هوری به اسم الدورق یا همان تالاب شادگان که یکی از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت جهانی شده‌ و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه و جهان به شمار می‌آید.

چه میدانیم، شاید همین از جنوب به آب‌های آزاد متصل بودنش به نشانه‌ی خوبی تبدیل شده که هرساله مشتاقان دیدار روی ماه و شب‌های حیرت‌انگیزش را از فرسنگ‌ها و قاره‌ها دورتر از آرامگاهش به شادگان می‌کشاند تا ساعاتی را میهمان آهنگ موزون طبیعت شوند.

تالاب شادگان مهربان است و علاوه بر کمک‌های محیط‌زیستی (جذب ذرات معلق خاک و کنترل سیلاب‌های بالادست) که بی‌منت به ما بشر ناسپاس عنایت می‌کند ساکنان و میهمانان بیشماری نیز دارد؛ رقمی بیش از ۲۰۰ نوع و گونه پستاندار، خزنده و پرنده که محو در آرامش هور زندگی می‌کنند آن هم با دسته دسته پرندگان مهاجری که از مناطق سردسیری به هوای دلچسب هور دل زده‌اند.

میهمانان مهاجر

اکنون نیز با سرد شدن هوا بیش از ۱۱۰ گونه پرنده از مناطق سردسیر جهان به سوی آب‌وهوای معتدل تالاب بین‌المللی شادگان روانه شده‌اند تا از شر سرما به آغوش گرم هور پناهنده شوند غافل از اینکه دام‌هایی به وسعت خودخواهی بشر در انتظار آن‌ها است تا به رهایی بال‌هایشان خاتمه بخشد؛ روایت تلخی که هر ساله برای میهمانان هور تکرار می‌شود و سوالی که با شروع مجدد فصل سرما برای گرفتن پاسخش به سراغ رئیس حفاظت محیط‌زیست شادگان رفتیم: آیا میهمانان هور در امان‌اند؟

محافظان تالاب

رحیم مجدمی، رئیس حفاظت محیط زیست شادگان، ضمن تاکید بر اهمیت تالاب بین‌المللی شادگان اظهار کرد: در پی گشت و کنترل مشترک یگان حفاظت شادگان و آبادان جهت جلوگیری از زنده‌گیری پرندگان شکاری، ۳ باب کوخه در این راستا تخریب شد.

رییس حفاظت محیط زیست شادگان عنوان کرد: همه ساله با مهاجرت پرندگان شکاری به ایران و استان خوزستان ، تالاب بین‌المللی شادگان میزبان پرندگان شکاری مهاجر می‌باشد که بخشی از سال را در زیستگاه‌های این شهرستان سپری می‌کنند که در این ایام افرادی سودجو اقدام به زنده‌گیری، نگهداری و تجارت غیر مجاز این پرندگان می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های محیط‌بانان در این فصل گشت و کنترل و پایش محل‌های تجمع این پرندگان برای مقابله با فعالیت غیرقانونی و زنده‌گیری آن‌ها می‌باشد که در این ارتباط در چند روز اخیر نیروهای یگان حفاظت این شهرستان نسبت به تخریب کوخه‌ها و برخورد با متخلفان اقدام کرده و در این راستا چند کوخه را تخریب نموده و چند رشته تور و ادوات زنده‌گیری پرندگان را کشف و ضبط نمودند.

جریمه نقدی

مجدمی بیان کرد: جریمه زنده‌گیری یک بهله دلیجه ۲۰۰ میلیون ریال و جریمه زنده‌گیری یک بهله شاهین، بحری، بالابان، لاچین، ترلان ۶۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

وی افزود: متخلفان زنده‌گیری این پرندگان علاوه بر پرداخت این میزان جریمه بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست به جرائم کیفری نیز محکوم می‌شوند.


رئیس حفاظت محیط‌زیست شادگان همچنین ضمن اشاره به نقش مهم این پرندگان در تعادل اکوسیستم و چرخه حیات از تمامی دوست داران محیط زیست درخواست نمود هرگونه تخلف در این حوزه را به این اداره اطلاع‌رسانی کنند.

اقتصاد هور

کشورمان دارای ۲۵۰ تالاب به مساحت ۲‎/۵ میلیون تا ۳ میلیون هکتار است به همین دلیل این تالاب‌ها نقش پررنگی در زندگی اقتصادی و اجتماعی ما دارند و نادیده گرفتن دست‌درازی‌های منفعت‌طلبان به این مناطق قطعا نه تنها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی که از جنبه محیط‌زیستی نیز ما را دچار چالش خواهد کرد.

زمانی که کنوانسیون رامسر برگزار شد، سالانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون پرنده به ایران مهاجرت می‌کردند به همین دلیل ایران یک مرکز تحقیقاتی در مورد پرندگان تالابی بود، امروز نیز از جمله کشورهایی هستیم که دارای تالاب‌های فراوانی است و اگر این منابع به صورت بهینه مدیریت و برنامه‌ریزی شوند قطعا سوددهی بالای اقتصادی را به میزبانی هور تجربه خواهیم کرد.


انتهای پیا/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول