اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سازمان آب‌وبرق به عنوان متولی مدیریت سدها باید پای کار باشد/ احتمال سیلاب در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در بحث مدیریت رودخانه و مدیریت سدها سازمان آب و برق به عنوان متولی این حوزه باید پای کار و فعال باشد، ما نیز اخطارها و هشدارهای لازم را به عنوان ستاد مدیریت بحران به دستگاه های متولی ابلاغ کردیم.

سازمان آب‌وبرق به عنوان متولی مدیریت سدها باید پای کار باشد/ احتمال سیلاب در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان امروز ضمن بیان اینکه اخطاریه‌های سازمان مدیریت بحران، هواشناسی استان و کشور طی روزهای گذشته تجمیع و هشدارها از سوی ستاد مدیریت بحران اعلام شده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تجربه سیل بهمن ۹۷ و فروردین ۹۸ در حوضه‌های آبریز استان، کارگروه مقابله با سیلاب را طی مرداد ماه تشکیل دادیم.

وی افزود: شرح وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و اخطارها و هشدارهای لازم را نیز صادر کردیم، همچنین ترمیم و احداث سیل‌بندها از سوی استاندار تعیین تکلیف و برای لایروبی‌ها نیز دستورات و تذکراتی داده شد و کار لایروبی نیز در برخی مکان‌ها آغاز شده که باید با جدیت بیشتر انجام شود.

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه موضوع سیلاب پایان سال بارها به دستگاه‌های مختلف گوشزد شده عنوان کرد: این اقدامات به این دلیل صورت گرفته که استان در صورت وقوع سیلاب غافلگیر نشود و دستگاه‌های متولی بتوانند آن را مدیریت کنند.

وی افزود: همچنین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران  با توجه به اهمیت به سزایی که داشت پیش از برگزاری انتخابات برگزار شد و دستور داده شد که دستگاه ها باید پای کار باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خورستان با بیان اینکه سامانه بارشی جدیدی فعالیت خود را از دوشنبه در استان آغاز خواهد کرد گفت: این سامانه، تقویت شده و بیشتر آن در حوزه آبریز کرخه، کارون و دز اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اما بازه زمانی آن کوتاه و عمده بارش‌های آن  براساس پیش‌بینی هواشناسی در دوشنبه شب تا اوایل چهارشنبه هفته جاری است.

حاجی‌زاده در رابطه با مدیریت سدهای استان بیان کرد: از مرداد ماه پیگیری‌ها صورت گرفته است و در اخرین نشستی که طی دو روز گذشته با سازمان آب و برق استان  پیرامون این موضوع داشتیم گزارش‌ها حاکی از آن بود که بالای هشت و نیم میلیارد متر مکعب در سدهای کارون بزرگ، دز و کرخه فضای خالی وجود دارد.

وی افزود: بنا بر گزارشی که سازمان آب و برق داده است سیلاب بالا دست براساس پیش‌بینی هواشناسی استان قابل کنترل است هر چند ما معتقدیم در حوزه سد دز باید مراقبت بیشتری صورت گیرد، البته سد دز در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فضای خالی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر آماده باش بودن کل استان در مدت فعالیت سامانه بارشی عنوان کرد: به دستور استاندار خوزستان  همه فرمانداران و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی از امشب تا عادی شدن شرایط به صورت آماده باش کامل هستند و حق خروج از محل خدمت را بدون هماهنگی ندارند.

وی افزود: در بحث مدیریت رودخانه  و مدیریت سدها سازمان آب و برق به عنوان متولی این حوزه باید پای کار و فعال باشد، ما اخطارها و هشدارهای لازم را به عنوان ستاد مدیریت بحران به دستگاه های متولی ابلاغ کردیم و دستگاه هایی  از قبیل  امداد و نجات و هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ... به ویژه در مناطق صعب العبور باید آمادگی کامل داشته باشند و از  هم اکنون ماشین‌آلات‌ آن‌ها به مناطق مورد نظر اعزام شود.

حاجی‌زاده با اشاره به امکان وجود آبگرفتگی در برخی مناطق شهری مانند اهواز، آبادان، کارون و خرمشهر با توجه به بارندگی آذر ماه سال جاری گفت:  برای جلوگیری از این مورد تذکرات لازم به شهرداری‌های مناطق مختلف و در معرض خطر و همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب داده شده و اکنون باید ضمن آمادگی کامل، ماشین‌آلات و پمپ‌ها را نصب  و مستقر کرده باشند چراکه احتمال آبگرفتگی باز هم موجود است.

وی افزود: بنا بر پیش‌بینی هواشناسی بین ۲۵ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی در مرکز استان وجود دارد که اگر این پیش‌بینی درست به وقوع بپیوندد در برخی مناطق آبگرفتگی رخ خواهد داد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقداماتی که در حوزه جلوگیری از ابگرفتگی صورت گرفته بیان کرد: اقداماتی از قبیل لوله‌رانی  به منظور جمع آوری آب‌های سطحی و همچنین اقداماتی برای جلوگیری از پس‌زدگی فاضلاب از سوی شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام شده است.

وی افزود: از مردم شریف استان درخواست می کنیم همچنان به اخطارها و هشدارهای مدیریت بحران توجه کافی داشته باشند و از نزدیک شدن به مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

حاجی‌زاده گفت: عشایر، روستاییان و کشاورزان نیز هشدارهای مدیریت بحران را جدی بگیرند و کشاورزان نسبت به نقاطی که برای کشت تابستانه لوله گزاری کرده اند اقدامات لازم را داشته باشند.

وی افزود: چرا که از کنار این لوله‌گذاری‌ها آب نفوذ کرده و موجب تخریب دیواره رودخانه و در نتیجه خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

انتهای پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول