اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

طرح آبرسانی از سرانی در خراسان شمالی وارد مرحله اجرایی شد

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب زیرزمینی از منطقه سرانی در خراسان‌شمالی گفت: طرح آبرسانی از سرانی به عنوان بزرگترین طرح انتقال آب در بخش آب زیرزمینی کشور وارد مرحله اجرایی می‌شود.

طرح آبرسانی از سرانی در خراسان شمالی وارد مرحله اجرایی شد

فاطمه بداغ‌‎آبادی، مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب زیرزمینی از منطقه سرانی در خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: این طرح با هدف تامین آب شرب شهرهای بزرگ استان با دریافت مصوبه اجرایی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به عنوان بزرگترین طرح انتقال آب در بخش آب زیرزمینی کشور وارد مرحله اجرایی می‌شود.

وی گفت: این طرح به لحاظ حجم تخصیص منابع آب زیرزمینی نیز در کشور بی‌نظیر است و بیشترین حجم تخصیص منابع آب زیرزمینی را برای تامین آب شرب دارد.

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب زیرزمینی از منطقه سرانی در خراسان‌شمالی افزود: با اجرای این طرح سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای مسیر انتقال، منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: بررسی اولیه این طرح از سال ۱۳۹۲ توسط دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای در قالب انعقاد قرارداد یک طرح پژوهشی توسط دانشگاه آغاز و سپس مطالعات آن توسط سه شرکت مهندسین مشاور متفاوت صورت گرفته و با تکمیل مطالعات و حفاری چاه‌های مطالعاتی در منطقه طی سنوات اخیر، شرکت آب منطقه‌ای موفق به دفاع فنی از طرح و اخذ مجوز برداشت و تخصیص آب از وزارت نیرو و سایر مجوزها از دستگاه‌های متولی گردید.

بداغ‌‎آبادی ادامه داد: یکی از مهمترین مصوبات سفر رئیس محترم جمهور به استان تسریع در صدور مصوبه طرح مذکور بود که با پیگیری و تلاش‌های فراوان عملیاتی شد.

این مقام مسئول بیان داشت: در طرح انتقال آب سرانی خراسان‌شمالی، حدود ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال برای انتقال آب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ جهت عبور از ارتفاعات به شهرهای استان ایجاد خواهد شد و اعتبار مورد نیاز اولیه برای اجرای این طرح بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: براساس مطالعات اولیه مصوب شده توسط وزارت نیرو با اجرای طرح انتقال آب سرانی در خراسان‌شمالی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در بیش از ۱۰ شهر و ۵۳۰ روستا زیر پوشش این طرح خواهند بود.

بداغ‌آبادی افزود: باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی فعلی در استان، این طرح برای افق سال ۱۴۲۵ دیده شده که کمبودهای آب شرب استان با لحاظ منابع فعلی و افت کمی و کیفی در آنها، تا افق مذکور تامین می‌گردد.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول