اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

نخستین جشنواره قلیف‌چال خراسان شمالی برگزار شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم از برگزاری نخستین جشنواره قلیف‌چال خراسان شمالی خبر داد.

نخستین جشنواره قلیف‌چال خراسان شمالی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز هادی محمدپور، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم، در گفت‌وگو با رسانه‌ها هدف از برگزاری جشنواره قلیف‌چال را آشنایی مردم با غذاهای بومی و محلی عنوان و اظهار کرد: در این جشنواره که با مشارکت فرمانداری، شهرداری، ورزش‌و‌جوانان، فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی، هلال‌احمر و ... برگزار و ۴۵ دیگ برای پخت این غذای محلی داوری شدند.

وی گفت: قلیف‌چال یکی از غذاهای سنتی گرمه و جاجرم است که سابقه طولانی در فرهنگ مردم دارد و چوپان‌ها و گله دارانی که مدت‌های زیادی مجبور به ماندن در بیابان بودند، طبخ می‌کردند و طریقه طبخ و مواد به کار رفته در قلیف چال متناسب با نوع زندگی منطقه بوده است و به مرور تبدیل به یکی از خوراک‌های مرسوم در این منطقه شده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم افزود: قلیف‌چال در لهجه جاجرمی به معنی دیگی است که با محتویاتش درون چاله‌‌ای گذاشته شود تا کم‌کم پخته شود و این غذای محلی هنوز به ثبت ملی نرسیده است، اما مقدمات و مستندات آن در حال آماده شدن برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی قرار دارد‌.

وی تاکید کرد: این جشنواره پنجشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در پارک لاله شهرستان جاجرم برگزار شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و توانمندی‌های شهرستان، نمایش هنرهای رزمی بانوان و اجرای ورزش‌های زورخانه‌ای از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول