اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

کشت قراردادی در مزارع آبی و جهش تولید در دیم زارها در دستور کار استان خراسان‌شمالی قرار گرفت

سرپرست دفتر معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، دستورالعمل اجرای کشت قراردادی در مزارع آبی و جهش تولید در دیم زارها برای محصولات راهبردی در دستور کار استان قرار گرفت.

کشت قراردادی در مزارع آبی و جهش تولید در دیم زارها در دستور کار استان خراسان‌شمالی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز حمید نامور، سرپرست دفتر معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهارکرد: با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، دستورالعمل اجرای کشت قراردادی در مزارع آبی و جهش تولید در دیم‌زارها برای محصولات راهبردی به منظور انجام کشت اصولی آنها در دستور کار استان قرار گرفت تا در فصل زراعی پاییز ۱۴۰۱ آغاز شود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و منفی شدن تراز آبی سالیانه در مقایسه با دوره بلند مدت آن در سطح کشور از جمله خراسان‌شمالی، گفت: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی برای پایداری کشت محصولات راهبردی دو دستورالعمل را به استان ها ابلاغ کرده است.

سرپرست دفتر معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی، افزود: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل کشت قراردادی در مزارع آبی را برای اجرا در تمامی استان همچنین دستورالعمل جهش تولید در دیم زارها را برای اجرا در استان‌هایی که دارای بارندگی مناسبی هستند، ابلاغ کرده است تا انجام آنها در فصل زراعی پاییز ۱۴۰۱ آغاز شود و ادامه داشته باشد.

وی گفت: این دستورالعمل‌های اشاره شده برای کشت محصولات گندم، جو و دانه‌های روغنی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این دستورالعمل ابلاغی، مبنا بر این است که فرآیند انجام کشت این محصولات راهبردی به روش های سنتی، حذف و روش اصولی کشت مبتنی بر استفاده از بذرهای مناسب، استفاده از کودهای پایه‌ای مناسب و به زراعی جایگزین شوند.

وی تحقق بهره‌وری آبی و بهره وری تولیدی در واحد سطح به منظور تداوم تولید پایدار و درآمدزایی پایدار برای کشاورزان را از اهداف این برنامه عنوان کرد.

نامور بیان کرد: برای اجرای این دستورالعمل‌ها، قراردادهای مستقیم با کشاورزان منعقد می‌شوند که دولت قبل از آغاز فصل زراعی پاییز، نهاده‌های بذر و کود را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا زارعان محصولات یاد شده در مزارع آبی و دیم خود را کشت کنند و در فصل برداشت نیز دولت با انجام خریدهای تضمینی، طلب خود را پس می‌گیرد و زارعان درآمد حاصل از فروش محصول خود را دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز تمامی ساز و کار اجرای این دستورالعمل‌ها ابلاغ نشده‌اند، با این وجود، در سطح استان اطلاع رسانی‌ها بابت این برنامه جدید دولت به کشاورزان آغاز شده است.

نامور اعلام کرد: با توجه به اینکه اجرای اصولی برای کشت محصولات اشاره شده به ادوات کشاورزی به روز نیاز دارد، در همین راستا، وزارت جهاد کشاورزی ۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ادوات کشاورزی به استان ابلاغ کرده‌است که این اعتبار در قالب تسهیلات به کشاورزان متقاضی پرداخت می‌شود.

سرپرست دفتر معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی همچنین یادآور شد: برنامه ریزی و اقدام برای آموزش زارعان برای انجام اصولی کشت‌های یاد شده نیز در دستور کار است.

وی در پایان درباره تولید ارقام بذری کم آب طلب در خراسان‌شمالی نیز اعلام کرد: خراسان‌شمالی به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده است تا منطقه جنوب استان به عنوان منطقه امن برای تولید ارقام بذری کم آب طلب گندم و جو مد نظر قرار گیرند و به مزارع تکثیر بذور این محصولات تبدیل شوند.

سرپرست دفتر معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: هدف این است که در این مزارع، ارقام بذری پایه مادری و طبقات بذری تولید و جایگزین ارقام بذری پیشین شوند.

نامور خاطر نشان کرد: پیگیر هستیم تا این پیشنهاد مصوب شود و در دستور کار استان قرار گیرد.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول