خبرگزاری فارس خراسان شمالی؛ آرزو رحمانی- مدیریت در کارها یکی از نیازهای هر بخش برای جلوگیری از هدر رفت منابع است، برنامهریزی مؤثر اصلیترین عامل موفقیت هر کاری است و این کار با سازماندهی اولویتها و منابع در جهت رسیدن به بهرهوری انجام میشود.
معمولاً وقتی ناکارآمدی در مدیریت یک سازمان مشاهده میشود، دلیل اصلی آن وجود نداشتن یک برنامه مناسب است، همچنین مهمترین گام تعریف یک برنامه مؤثر، تعریف کامل اهداف و چشماندازها و درک آن توسط کلیه عوامل است.
با برنامهریزی مشخص میتوان جهت حرکت را مشخص کرد و نتایج کار در راستای هدف مشخص میشود.
ماجرای فاسدشدن میوهها چیست؟
این روزها خبرهایی از دپوی شدن میوه در برخی نقاط کشور به گوش میرسد، دپویی که از سوی دلالان انجامشده و بهجای اینکه با واردکردن میوه در ایام عید و مصرف مردم قیمت آن شکسته شود با طمع برای قیمت بالاتر انبار شد و حالا روی دست آنها مانده و باید از انبارها خارج و دور ریخته شود.
نکته قابلتوجه این است که بسیاری از این میوههای دپو شده متعلق به دلالان و واسطههاست که در شرایط اقتصادی که کشور در آن قرار دارد با انبار محصولات به نیت افزایش قیمت نهتنها باعث ایجاد تنش و افزایش فشار به معیشت و اقتصاد خانوادهها و برهم خوردن آرامش بازار میشود، با کاهش قدرت خرید مردم نتیجهای جز تحمیل خسران به دلالان نخواهد داشت.
هیچ میوه دِپو شدهای در خراسانشمالی وجود ندارد
با بررسی این موضوع در خراسانشمالی مشخص شد ماجرا در این استان طور دیگری رغم خورده و خوشبختانه با مدیریتی که انجامشده بود، هیچگونه دپوی میوهای در استان صورت نگرفته است.
در این رابطه جلیل رمضانی، مدیر تعاون روستایی خراسانشمالی در گفتوگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: هماکنون هیچ میوه دپو شدهای در خراسانشمالی وجود ندارد و تمام میوههای طرح نوروزی تخلیه و در شهرهای مختلف استان به فروش رفته است.
وی با اشاره به نحوه مدیریت این طرح در استان اشاره کرد و گفت: سه دلیل وجود دارد که خراسانشمالی هماکنون با مشکل دپو میوه روبهرو نیست، اول اینکه در دیماه سال ۱۴۰۰ سلسله جلساتی با عنوان کمیته راهبردی برگزار و نتیجه آن برآورد دقیقی از وضعیت اقتصادی و میزان نیاز مردم به میوه انجام شد.
رمضانی افزود: این برآورد از نتیجه قیمت میوه، میزان مصرف و مازاد میوه سال قبل و میزان نیاز استان در سال گذشته به دست آمد و ماحصل آن عددی بود که در انتها کارگروه برای خرید میوه در سال جاری به جمعبندی رسید.
مدیر تعاون روستایی خراسانشمالی، افزود: موضوع دوم، هم کاری خوب اتحادیه میوه و ترهبار و واحدهای زیرمجموعه آنها با اداره تعاون روستایی بود، در سالهای گذشته باواسطهایی ارتباط داشتیم که سنجش دقیقی از وضعیت بازار و میزان مصرف شهرستانها و محلات مختلف نداشتند.
وی بیان داشت: در سال جاری با توجه به شناخت دقیق اتحادیه میوه و ترهبار از میزان مصرف شهرستانها و محلات هر شهرستان، این توزیع بهصورت عادلانه و دقیق انجام شد و به نحوی مستقیماً با میوهفروشان ارتباط برقرار شد و از هدر رفت در بخشهایی و یا دپو و خراب شدن در بخشهای دیگر جلوگیری شد.
از کارشناسان و متخصصان باتجربه برای خرید میوه باکیفیت استفاده شد
رمضانی در ادامه گفت: موضوع سومی نیز که نکته بااهمیتی است این بود که کیفیت میوه تهیهشده توسط کارشناسان تعاونی روستایی به نحوی بود که حداقل خرابی را در بلندمدت داشته باشند که همین کیفیت نیز در میزان و مدیریت خرید مردم تأثیر خوبی داشت.
مدیر تعاون روستایی خراسانشمالی با اشاره به اینکه هیچگونه کمبود میوهای نیز در استان وجود نداشت، تصریح کرد: سیبها تا اواسط نوروز و پرتقال نیز تا پایان طرح نوروزی در سردخانهها وجود داشتند و بهمرور به اتمام رسیدند.
رمضانی در پایان با اشاره به توزیع میوهها در شهرستانها با توجه به آمار جمعیتی هر شهر، گفت: سیب ۲۱۵ تُن و پرتقال نیز ۲۱۳ تُن در سطح خراسانشمالی توزیعشده بود.
خراسانشمالی برترین استان در تأمین و توزیع میوه بازار
در همین رابطه محمد بدری، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسانشمالی در گفتوگو با رسانهها از کسب رتبه نخست کشوری استان در جذب و توزیع میوه تنظیم بازار در ایام نوروز امسال خبر داد.
وی گفت: از مجموع ۴۰۰ تن میوه سیب و پرتقال سهمیه تنظیم بازار استان نزدیک به ۱۰۰ درصد جذب و توزیعشده است که استان خراسانشمالی موفق به کسب رتبه اول عملکرد در کشور شده است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسانشمالی خاطرنشان کرد: توزیع میوه تنظیم بازار در کلیه شهرستانها در ایام پایان سال گذشته، باقیمت مصوب، در دسترس عموم مردم قرارگرفته بود.
پیش از هر انجام هر کاری برنامهریزی شود
چیزی که مشخص است در هر کاری، اگر پیش از انجام در جلساتی از حضور متخصصان آن حوزه و از افرادی که تجربه قبلی رادارند استفاده شود علاوه بر کاهش هزینهها، از هدر رفت منابع نیز جلوگیری میشود.
قطع کردن دست واسطهها و دلالان از هر بازاری ازجمله از بازار میوه هم میتواند مدیریت را برای دولت راحتتر کند و هم با سرازیر شدن هزینه دلالی به جیب کشاورز و باغدار، این زحمت کشان را برای فعالیت بیشتر ترغیب کند.
انتهای پیام/آ