اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

اختراع جوان بجنوردی، راهکاری برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف برق در پیک بار

یکی از موضوعات مهمی که در چند سال اخیر با آن مواجه هستیم، موضوع قطع و مصرف بالای برق در پیک‌بار است که یک جوان بجنوردی با اختراع خود توانسته تا حد قابل قبولی این مشکل را حل کند.

اختراع جوان بجنوردی، راهکاری برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف برق در پیک بار

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مهم‌ترین پیام گام دوم انقلاب به همه ایرانیان این است که راه نجاتی برای ما وجود ندارد مگر با نگاه به داخل از کشور و اجرای اقتصاد مقاومتی.

علیرضا جوادی فر مخترع و تولیدکننده پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی باقابلیت ذخیره‌سازی انرژی برای اولین بار در دنیا که این محصول را در سال ۹۶ ثبت اختراع کرده است در رابطه با اختراع خود مطالبی را ارائه داده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: اختراع من برای حل مشکل برق کشور در ساعات اوج مصرف برق است، مشکل بزرگ صنعت برق کشور در تابستان و در اوج گرما است که مدام از رسانه‌ها می‌شنویم و از مردم می‌خواهند در ساعات اوج مصرف برق از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، درحالی‌که شرکت برق فروشنده برق است و اگر برق بیشتری به فروش سود بیشتری خواهد داشت!

جوادی فر افزود: در تابستان به دلیل استفاده از دستگاه‌های سرمایشی فشار زیادی روی نیروگاه‌های کشور وجود دارد به همین دلیل در فصل شاهد خاموشی‌های زیادی علی‌الخصوص در سال‌های اخیر در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: هرچه بیشتر به جلو می‌رویم به تعداد دستگاه‌های سرمایشی نظیر کولرگازی افزوده می‌شود، به‌طوری‌که سالانه یک‌میلیون دستگاه کولرگازی وارد کشور می‌شود و دولت مجبور است سالانه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه کند که هر ۱۰۰۰ مگاوات یک میلیارد دلار هزینه دارد و  دولت فقط برای ۱۸ روزبه این توان از انرژی احتیاج دارد یعنی یک میلیارد دلار فقط برای ۱۸ روز!

این جوان مخترع بجنوردی اظهار داشت: اختراع من به این صورت است که در هنگامی‌که شبکه برق فراوان و ارزان است برق را تبدیل به سرمایش می‌کند و سرما را ذخیره می‌کند و از این ذخیره برای ساعت‌های اوج مصرف برق استفاده می‌کند، درواقع در زمان‌هایی که مصرف برق در کشور زیاد است این سیستم با استفاده از سرمایش ذخیره خود بدون مصرف برق محیط را خنک می‌کند که این سیستم ۹۵ درصد مصرف برق را در ساعات اوج پیک‌بار کم می‌کند.

وی افزود: اگر این اختراع به‌صورت گسترده در جامعه استفاده شود دولت دیگر نیازی به ساخت نیروگاه‌های گران‌قیمت ندارد مشکل پیک‌بار فقط مختص کشور ما نیست در کشورهایی نظیر چین آمریکا و آلمان و ترکیه که قیمت برق زیاد است هم وجود دارد اگر دستگاه ما در دنیا شناخته شود می‌تواند مشکل این کشورها را نیز حل کند تا از ظرفیت نیروگاه‌های خود درست استفاده کنند.

جوادی فر گفت: چون این کار، کار جدیدی است و این اختراع برای اولین بار در دنیا انجام‌شده است آزمایشگاه خاصی برای این کار تعیین نشده ولی دانشگاه آزاد بجنورد اقدام به ساخت آزمایشگاه برای این دستگاه کرد و آن را تحت شدیدترین آزمایش‌ها قراردادند و نتایج مثبت حاصل شد.

جوان کارآفرین بجنوردی تصریح کرد: از سال ۹۷ کار فروش را شروع کردیم و در سال ۹۸ چند دستگاه به شرکت توزیع برق خراسان شمالی فروختیم، چند دستگاه نیز به شرکت توزیع برق گلستان  فروخته شد و سال ۹۹ قراردادهایی را با بخش خصوصی داشتیم که اگر حمایت بیشتری می‌شد، مطمئناً فروش بیشتری داشت و علاوه بر این باعث اشتغال‌زایی بیشتر و ورود سرمایه بیشتر به استان می‌شدیم.وی افزود: این سیستم سرمایشی توانسته تأییدیه دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد و شرکت توزیع برق را بگیرد و این اختراع در حال آزمایش در دانشگاه فردوسی مشهد هست تا تأییدیه این دانشگاه نیز دریافت شود.

وی بیان داشت: این دستگاه ازنظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و قابلیت اجرا در سازمان‌های دولتی و منازل مسکونی را دارد و اگر یک مصرف‌کننده شخصی بخواهد، چند سیستم را کنار هم قرار دهد تا نتیجه مشابه این سیستم جدید بگیرد، این اختراع ۵۰ درصد به لحاظ قیمتی ارزان تر خواهد بود.

جوادی فر گفت: اگر بخواهیم ازلحاظ مصرف برق با سیستم‌های مشابه ای نظیر آیس بانک، چیلر، موتورخانه و پکیج مقایسه کنیم حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه برق کاربر را کم می‌کند که این دستگاه ازنظر حجمی هم کمتر و وظیفه چهار دستگاه فوق را باهم انجام می‌دهد که هزینه تأسیسات به کاهش می‌یابد.

وی افزود: برای نمونه، این سیستم در یک تالار اجرا شد این تالار برای سرمایش به ۲۰۰ آمپر برق در ساعت پیک‌بار نیاز داشت دستگاه ما با ۶۰ آمپر با همان کیفیت سرمایش تالار را تأمین کرد و در حالت نرمال ۱۴۰ آمپر مصرف برق تالار کاهش یافت و در ساعات پیک‌بار به‌جای مصرف ۲۰۰ آمپر ۵ آمپر برق مصرف شد که این دستگاه توانست ۹۷ و نیم درصد مصرف برق را در ساعات پیک‌بار برای این تالار کاهش دهد.

جوادی فر گفت: این مسئله باعث اشتغال‌زایی و ورود سرمایه به کشور می‌شود به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ این اختراع، اگر حمایت از آن صورت بگیرد در بحث صادرات بسیار بازار خوب و آینده روشنی دارد همچنین از خروج سالانه ۷ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند. این جوان کارآفرین تصریح کرد: تا به امروز هر درخواستی از مسئولان داشتیم یا برآورد نشده است یا برعکس آن عمل شده یا اصلاً اجرانشده است، انتظار دارم به ظرفیت‌های داخلی کشور بیشتر توجه داشته باشند، ما ظرفیت این راداریم که مشکلات کشور را با توانایی‌های خود حل کنیم و نگاه کمتری به خارج از کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم که سیستم سرمایشی و گرمایشی ادارات و مؤسسات دولتی را به ما بسپارند و به‌جای خرید از محصولات خارجی، محصول ما را جایگزین کنند تا به‌جای اینکه در برخی ایام تغییر ساعت کاری کارمندان را داشته باشند یا استفاده از وسایل سرمایشی در ساعات پیک‌بار ممنوع کنند، محصول ما این مشکل را برطرف کند.

جوادی فر اظهار داشت: استفاده از دستگاه ما در بخش خانگی تا ۵۰ درصد هزینه خانوار را کاهش می‌دهد و اگر دولت از این سیستم استفاده کند و آن را تبلیغ کند خانواده‌ها نیز به آن اعتماد می‌کنند.

وی افزود: هدف من این است که در آینده خط تولید خود را توسعه دهم و برای استان اشتغال‌زایی و درامد زایی داشته باشم.

جوادی فر در پایان از شرکت توزیع برق خراسان شمالی و پارک علمی و فناوری استان به خاطر کمک و حمایت‌هایی که از ما داشتند تشکر کردند.

انتهای پیام/ز/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول