اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مراکز جامع کاهش آسیب و بازتوانی معتادان در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به راه‌اندازی مراکز جامع کاهش آسیب و بازتوانی معتادان در استان گفت: این مراکز علاوه بر ظرفیت‌های موجود به ارائه خدمات مبتنی بر درمان و همچنین به‌صورت جامع اقدام می‌کنند.

مراکز جامع کاهش آسیب و بازتوانی معتادان در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد سعید آیتی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر به تشریح عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در خراسان شمالی پرداخت و اظهار کرد: اقدامات این ستاد در 3 حوزه درمان، مقابله و فرهنگ‌سازی و پیشگیری تعریف می‌شود.

وی از فعالیت ۱۵۹ مرکز درمانی معتادین در استان خبر داد و گفت: طی سال ۹۸ بالغ‌بر ۲۶ هزار بیمار در این مراکز خدمت دریافت کردند و ۲ میلیارد تومان برای این خدمات اعتبار صرف شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی همچنین جمع‌آوری ۴ هزار و ۷۰۰ معتاد طی سال گذشته را ازجمله اقدامات مقابله‌ای بیان کرد و گفت: ۷۰۰ نفر از این تعداد، معتادان متجاهر بود و ۱۲۰ بیمار نیز در کمپ ماده ۱۶ بستری بودند که از ۲۴ اسفندماه به خانواده‌های خود تحویل شدند.

وی به وضعیت شیوع شناسی اعتیاد در استان نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال به میزان ۷.۲۱ درصد به‌صورت میانگین در خراسان شمالی اعتیاددارند که این رقم در تمامی گروه‌های سنی بالغ‌بر ۱۱ درصد می‌شود.

وی همچنین شیوع اعتیاد در دانش آموزان را ۱.۷۲، در میان دانشجویان ۵.۵ درصد و در میان جامعه کارگری را بالغ‌بر ۳۳.۳ درصد بیان کرد و افزود: سن شروع اعتیاد در کشور ۲۴ سال به‌صورت میانگین و در خراسان شمالی ۳۳ سال است.

آیتی بر کاهش شیوع اعتیاد در جامعه کارگری و دانشجویی استان نیز تأکید کرد و گفت: بر اساس سند پیشگیری از شیوع اعتیاد تلاش بر این است تا میزان شیوع به میانگین کشوری کاهش پیدا کند.

وی تجهیز ۳۰ خانه‌های ورزش روستایی را ازجمله اقدامات فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان از سال ۹۱ بیان کرد و ادامه داد: خانه‌های بهداشت کارگری در طرح کاج طی سال جاری راه‌اندازی می‌شود تا آموزش‌های لازم به جامعه کارگری در راستای کاهش شیوع در این قشر نیز انجام شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی همچنین از راه‌اندازی مرکز جامع بازتوانی مبتنی بر درمان خبر داد و افزود: این مرکز جامع طی ۲ ماه آینده در استان راه‌اندازی می‌شود و به ارائه خدمات درمانی و بازتوانی معتادان بهبودیافته می‌پردازد.

وی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور طی سال ۹۸ را بالغ‌بر ۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این میزان متوفی در خراسان شمالی ۳۲ نفر بوده که آمار بالایی را شامل می‌شود.

آیتی از ایجاد مرکز تجمیعی خدمات کاهش آسیب در استان خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه شامل سرپناه شبانه، مرکز مشاوره و همچنین خدمات کاهش آسیب است که علاوه بر مجموعه‌های پراکنده فعلی، این مرکز به‌صورت تجمیعی به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ بانوان و همچنین تشکیل شناسنامه برای خرده‌فروشان را ازجمله برنامه‌های سال ۹۹ این ستاد بیان کرد و گفت: در سال جاری بالغ‌بر ۱۲ پاتوق معتادان در سطح شهرها و روستاهای استان شناسایی و تخریب‌شده و این اقدام تا پایان سال ادامه دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در انتها از برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۵ درصدی شیوع اعتیاد در استان طی سال ۱۴۰۰ خبر داد و در ادامه افزود: بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده در خراسان شمالی بالغ‌بر ۲۰ هزار خانم و ۶۰ هزار آقا معتاد هستند که ۱۱ هزار خانم شهری و ۳۶ هزار آقا نیز در شهر ساکن هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول