اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مستند نگاری ۵۰ شی به‌دست‌آمده از ریوی آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: طی انجام فصل هفتم کاوش‌های ریوی، حدود ۵۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی به‌دست‌آمده که کار مطالعه، مرمت و مستند نگاری آن‌ها آغازشده است.

مستند نگاری ۵۰ شی به‌دست‌آمده از ریوی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان بابیان اینکه هرساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی کاوش‌هایی انجام می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین فعالیت‌های فصل هفتم، کاوش باستان‌شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل از بود که با همکاری متخصصینی از ایران و آلمان انجام می‌شود.

وی افزود: حدود ۵۰ قلم اشیاء مکشوفه از این محوطه تاریخی به کارگاه مرمت موزه مفخم بجنورد منتقل و پس از مطالعه اولیه، حفاظت اضطراری، مورد مرمت و بازپیرایی قرار می‌گیرد و درنهایت این اشیاء در محل موزه باستان‌شناسی در معرض نمایش و بازدید گذاشته خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار داشت: این اشیاء شامل خمره‌های بزرگ، ظروف سفالین، گِل مُهر، مهرهای سنگی و گچی و اشیاء مفرغی ازجمله سوزن و چاقو است که تقریباً سالم بوده و آسیب‌دیدگی‌های جزئی دارند که پس از مرمت، مستندسازی می‌شوند.

محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور بوده و بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای‌داده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول