به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، سیدامیر سلیمانی رباطی، مسوول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی این شهرستان امروز در جمع خبرنگاران در خصوص شکلگیری شهر بشرویه اظهارداشت: شهر فعلی بشرویه در سده هشتم هجری قمری در قالب گله حوضی متشکل از مهاجران روستاهای بالادستی در محل فعلی شکل گرفت.
به گفته وی مهمترین دلایل آن را باید در خاک حاصلخیز و سهلالوصول بودن انتقال آب توسط سلسلهای از قناتها به این محدوده دانست که این آبادی کوچک طی یه سده بعد روند بالندگی خودرا به سرعت سپری کرد و در دوره صفوی به انسجام شهری میرسد.
وی ادامه داد: در این دوران است که هسته شهر بشرویه با معماری منحصربفرد خود به اعتلا رسیده و در دورههای زند، افشار و قاجار و دوره پهلوی اول ما با سبکهای مختلفی از معماری بومی و یا بومی شده برگرفته از معماری شهرهای بزرگ اسلامی مواجه میشویم.
مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه با بیان این که در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ بافت تاریخی بشرویه به ثبت می رسد افزود: از همین سال هاست که توجهها به این بافت پویا و زنده جلب شده و به صورت رسمی بناهای ارزشمند در ردیف معرفی، ثبت و مرمت قرار میگیرند.
به گفته سلیمانی از زمان تاسیس پایگاه بافت تاریخی در بشرویه که روند حفظ مواریث فرهنگی سرعت میگیرد تا زمان تشکیل نمایندگی در سال ۱۳۹۴ گریزهایی نیز به مقوله فرهنگ ناملموس بشرویه زده میشود که با برگزاری دورههای آموزش صنایعدستی و حاصل آن آشنایی مردم بشرویه با گنجینه هنرهای سنتی خود و جان گرفتن دیگر بار صنایعدستی بشرویه پس از ۷ دهه فراموشی میشود.
این مقام مسوول اضافه کرد: با سرعت گرفتن روند مرمت بناهای تاریخی شهر بشرویه و به موازات آن احیاء رشتههای صنایعدستی طی چند سال اخیر مقوله گردشگری و گردشگر به عنوان رکن مهم توسعه اقتصادی به حوزه اقتصاد معیشتی بشرویه اضافه شد مقولهای که تا سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ واژهای بیگانه محسوب میشد.
اولین راویان و مبلغان بشرویه
به گفته سیلمانی احیاء برخی خانههای تاریخی شهر بشرویه در قالب تاسیسات گردشگری و تبلیغات افراد فعال در این حوزه سبب شد بصورت جسته و گریخته خانوادههای غیر بومی در قالب گردشگر به بشرویه ورود کنند و همین افراد اولین راویان و مبلغان بشرویهای شدند که به گمان بسیاری حتی اسمش نیز ناآشنا بود چه رسد به قابلیتهایش.
مسوول میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بشرویه ادامه داد: از روزهایی که میراث فرهنگی در کانون و صنایعدستی و گردشگری دو بال شکوفای آن به فعل رسیدند چندان نمیگذرد چرا که آمار و ارقام گویای این مساله است اگر در ابتدا نهاد میراثفرهنگی به عنوان متولی سعی در حفظ و مرمت بناهای تاریخی داشت امروزه خود مالکان در پی مرمت و حفظ بناهای میراثی خودند.
همچنین اگر در ابتدا با تشویق و ترغیب سعی در برگزاری دورههای آموزش صنایعدستی داشتیم امروز رشتههای احیاء شده، تعاونیهای تشکیل شده و خانههای صنایعدستی راهاندازی شده گویای صادقی در رشد قابل لمس این بخش مهم از فرهنگ بشرویه هستند.
دیگر این که اگر تا چند سال پیش یک اقامتگاه بومگردی برای اقامت گردشگر نیز زیاد بود امروز با رغبت سرمایهگذاران در حوزه گردشگری آن هم در پی رشد تساعدی ورود و اقامت گردشگر به معنای اخص کلمه مواجه هستیم.
به گفته این مقام مسوول با رشد گردشگری و تعالی صنایعدستی در پی توجه به مواریث فرهنگی، بشرویه به جامعهای پویا مبدل شده که اقتصاد کشاورزی و دامپروری دهه گذشته آن به اقتصادی مبتنی بر فرهنگ و به تعبیر دیگر اقتصاد فرهنگی تبدیل شده گونهای از اقتصاد که با وفاداری به مواریث فرهنگی مادری تمام مردم از برکات آن بهرهمند میشوند.
رو به تزاید بودن آمار گردشگران
سلیمانی با اشاره به این که از سال ۱۳۹۵ تا سال جاری و به استثنای برههای که اقتصاد کشور و کسب و کارها در پی شیوع کرونا تعطیل شد هر ساله آمار بازدید از جاذبههای تاریخی، فرهنگی و طبیعی و اقامت در تاسیسات گردشگری رو به افزایش گذاشته است گفت: قتصاد فرهنگی در پی حراست از مواریث فرهنگی و حمایت از متولیان آن شکوفا می شود و جنبه عمومی و همگانی بودن این نوع اقتصاد در مقایسه با اقتصادهای سرمایهای که بیشتر جنبه خصوصی دارد سبب تعالی فرهنگی و رشد اقتصاد معیشتی عامه مردم بشرویه شده است.
مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه در پایان اظهارداشت: این نوع اقتصاد تاکنون سبب ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی در حوزه صنایعدستی و ۶۰ فرصت شغلی در حوزه گردشگری شده و با کمک مالکان بناهای تاریخی و اعتبارات دولتی حدود ۵۰ اثر تاریخی مرمت شده است.
پایان پیام/