خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور باز گردیم باید پی خبرهای آن را ازرسانه ها در دهه ۸۰ بگیریم.
با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستانوبلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت درخواست اقدام در این زمینه را کردند.
اما بعد از کش و قوس های بسیار بالاخره سال ۹۸ عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به سمت یونسی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد.
سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راهآهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راهآهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.
موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند - یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
دستور رئیس جمهوری بر تشکیل کنسرسیوم بانکی
پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانک های عامل دوره تازهای از تلاشها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.
هرچند مسوولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظه ای برای تحقق دستور رئیس جمهور تعلل نکردند و همه راه ها را برای رسیدن حصول نتیجه پیمودند اما آن چه سبب شد تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی بود که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک ها از یکدیگر درخواست کردند.
اما آن طور که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ۲۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد: موانع اعتباری این ابر پروژه زیرساختی رفع تأمین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد.
سپس همه قطعات بیرجند- یونسی به پیمانکاران واگذار شد.
آغاز همزمان ۱۳ قطعه در نیمه شهریور
نیمه شهریور ماه نیز همزمان با سفر یک روزه رئیس جمهور به خراسان جنوبی و در نخستین برنامه این سفر، عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان _ بیرجند _ قاین _ یونسی به صورت رسمی آغاز شد.
پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه فراملی در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.
پیمانکاران این قطعات مشخص و زمین تحویل آنان شده و با تجهیز کارگاهها برخی اقدامات شروع شده که در جریان سفر امروز، عملیات اجرایی ۱۳ قطعه آن با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال به صورت رسمی آغاز شد.
حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ روز از آغاز عملیات اجرایی ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی سراغ میر محمد مودی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان می رویم تا در جریان آخرین جزئیات این پروژه زیرساختی و حیاتی قرار گیریم.
آن طور که وی اظهارکرد: کریدور شرق ریلی از چابهار آغاز شده و در سواحل مکران در بندر چابهار به آسیای میانه متصل میشود.
وی تصریح کرد: سه کشور پاکستان افغاستان و ترکمنستان از کشورهایی هستند که به طور مستقیم از این راه آهن بهرهمند میشوند.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی ادامه داد: با اجرای این پروژه ارتباط ریلی این سه کشور و همچنین کشور آسیای میانه با سواحل مکران و دریای عمان برقرار می شود.
مودی یادآور شد: این پروژه در واقع میسر ریلی بوده که به لحاظ استراتژیک اهمیت بسزایی برای کشور دارد.
استفاده یک میلیون مسافر در سال اول
وی با اشاره به اینکه پیشبینی میشود در سال نخست بهره برداری از این پروژه حدود ۱.۸ میلیون تن بار حمل شود، بیان داشت: همچنین احتمال استفاده یک میلیون مسافر از این خط در سال نخست بهرهبرداری امکانپذیر خواهد بود که به لحاظ استراتژیک اهمیت بسزایی در کشور دارد به هیمن خاطر است که مسوولان کشوری به عنوان یکی از خطوط ریلی بزرگ کشور که در دست اجرا دارند نگاه ویژه به این خط داشته اند.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی گفت: در دو سفر رئیس جمهور موضوع تأمین مالی این پروژه مورد تأکید و یافتن منابعی مالی در دستور کار دولت قرار گرفت.
مودی ادامه داد: پیشنهادهای متعددی شد و منابع مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت منجر به استجازه مقام معظم رهبری شد تا گره مالی این پروژه باز و این پروژه مهم ریلی از محل تهاتر نفتی تأمین اعتبار شود.
وی افزود: گام بزرگی که برداشته شد همین استجازه رهبری بود که تا حدودی گره مالی این پروژه باز شد و در این مرحله ۱۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی با بیان اینکه کل این خط ۱.۷ میلیارد یورود اعتبار نیاز دارد واستجازه برای کل خط بوده که ۹۱۰ کیلومتر است، بیان داشت: ۶ ایستگاه مسافری در طول مسیر وجود دارد که چهار ایستگاه مربوط به حوزه خراسان جنوبیست و دو ایستگاه در گناباد و زابل وجود دارد.
مودی ادامه داد: در مجموع این پروژه ۳۹ ایستگاه خدماتی دارد که یک ایستگاه تشکیلاتی در بیرجند است.
وی تصریح کرد: بزرگترین ایستگاه این خط در بیرجند است که عملیات رسمی آن آغاز شده است.
این مقام مسوول افزود: به طور همزمان در اواخر سال گذشته وزارت راه و شهرسازی کار جهادی را انجام داد و مطالع ههمه خطوط پروژه بزرگ راه آهن شرق کشور را به اتمام رساند.
همه پیمانکاران مشخص شده اند
مودی با اشاره به اینکه در حال حاضر اسناد مناقصه مطالعاتی این پروژه تکمیل شده و فراخوان آن گذاشته شده است، یادآور شد: در حال حاضر پیمانکاران تمام قطعات این پروژه مشخص شدهاند و در دو قطعه که مربوط به خراسان جنوبی بوده کار آغاز شده و در مابقی قطعات پیمانکاران در حال تجهیز کارگاههای خود هستند.
وی گفت: برای اینکه ابر پروژهای مانند این پروژه به طور همزمان آغاز شود نیازمند هماهنگی خاصی با دیگر دستگاهها بود که در این راستا سه جلسه در استان که دو جلسه با ریاست استاندار و یک جلسه با ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد تا هماهنگیهای لازم با دستگاههای خدماترسان انجام شود.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی ادامه داد: همچنین با اجرای این پروژه حجم زیادی از ماشینآلات به کارگیری می شوند بنابراین باید تامین سوخت آنها انجام گیرد که در این راستا شرکت پخش فراورده های نفتی استان قول مساعد برای همکاری داده است.
مودی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون کار به سرعت در حال پیشرفت بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پروژه راهآهن شرق کشور به لحاظ حجم عملیاتی و نوع فعالیت، پشتیبانی مالی قوی لازم دارد، افزود: متاسفانه در استان پیمانکاران بومی پایه یک بسیار محدود بوده اما با این وجود دو پیمانکار بومی و مابقی پیمانکاران غیر بومی هستند.
استفاده از پیمانکاران بومی
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی تصریح کرد: در راستای اجرای این پروژه از ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده خواهد شد.
مودی با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه حجم عظیمی از نیروی انسانی و ماشین آلات مورد نیاز خواهد بود، گفت: تامین مالی این پروژه از طریق تهاتر نفتی بحث پیچیده و فنی بوده که ضوابط قانونی برای آن وجود دارد و باید مراحل آن طی شود.
وی ادامه داد: براساس پیشبینیهای صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی اگر منابع مالی این کار به موقع جذب شود زودتر از برنامه زمانبندی شده این پروژه اجرا خواهد شد.
بهره برداری از خط ۴ ساله است
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی بیان داشت: قراردادهای کنونی با پیمانکاران در راستای اجرای این پروژه مربوط به مرحله زیرسازی بوده که بعد از اتمام این مرحله اجرای مرحله ریلگذاری آغاز میشود و قراردادهایی در این زمینه با پیمانکاران مربوط منعقد خواهد شد ولی در مجموع براساس پیشبینیهای وزارت راه و شهرسازی بهرهبرداری از کل خط چهار سال زمان خواهد برد.
مودی با بیان اینکه پروژه راهآهن شرق کشور به لحاظ حجم عملیات از بزرگترین پروژههای کشور است، افزود: حدود ۱۲ هزار متر تنها تونل در این پروژه دیده شده و ۳۲ هزار متر پل وجود دارد که باید همزمان احداث شود.
وی ادامه داد: به لحاظ مشخصات طراحی ۱۶۰ کیلومتر از این مسیر مسافری و ۱۲۰ کیلومتر باری ست.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسانجنوبی با اشاره به اینکه حدود ۸۳ درصد از این مسیر تپه ماهور و کوهستانی است، تصریح کرد: این مشخصات نشان دهنده شرایط سخت توپوگرافی این پروژه است.
مودی خاطرنشان کرد: عمده تونل ها و پل های بزرگ در قطعات مربوط به خراسان جنوبی است.
پایان پیام/۶۹۰۲۷