اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بارورسازی ابرها در هاله‌ای از ابهام/ تنها ۲ فروند هواپیمای خاص بارورسازی ابر در ایران وجود دارد

عملیات انجام بارورسازی ابرها در همه نقاط درگیر خشکسالی توسط مرکز بارورسازی ابرها در کشور انجام می‌شود اما طی دو سال گذشته به واسطه مشکلاتی که این مرکز داشته در هیچ نقطه‌ای از ایران اجرایی نشده است.

بارورسازی ابرها در هاله‌ای از ابهام/ تنها ۲ فروند هواپیمای خاص بارورسازی ابر در ایران وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در این سال که خشکسال‌ترین سال نیم قرن اخیر است، ابرهای باران‌زا هم کمتر به میهمانی آسمان خراسان‌جنوبی می‌آیند، همین موضوع سبب شده تا در کنار اجرایی شدن گزینه‌های زمان‌بر چون انتقال آب از خارج از استان، کنتور گذاری چاه‌های کشاورزی و غیره باروسازی ابرها هم برای جبران بارندگی‌های اندک مطرح شود.

حال این پرسش مطرح است که برای اجرایی شدن این اقدام چه اقدامات و پیگیری‌هایی از سوی متولیان امر در خراسان‌جنوبی انجام شده است و آیا امسال ابرهای باران‌زا بر سر این استان تشنه خواهند گریست یا نه؟

توقف ۲ ساله بارورسازی

آن طور که «سروری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی به خبرنگار فارس، گفت: عملیات انجام بارورسازی ابرها در همه نقاط درگیر خشکسالی توسط مرکز بارورسازی ابرها در کشور انجام می‌شود و در یکی دو سال گذشته به واسطه مشکلاتی که این مرکز داشته در هیچ نقطه‌ای از ایران اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها از سوی استان در حال انجام است و چنانچه این مرکز بخواهد عملیات بارور سازی ابرها را در دستور کار قرار دهد به طور حتم سهمی برای خراسان‌جنوبی هم دریافت خواهد شد.

وی اجرایی عملیات بارورسازی ابرها را شامل داده‌های خاص و تایم‌های مفید دانست که ابرها وارد کشور می‌شوند و اجرای این عملیات می تواند موفقیت‌آمیز باشد.

به گفته وی هنوز مشخص نیست امسال این اقدام انجام می‌شود یا نه، چرا که عملیات اجرایی بارورسازی ابرها توسط هواپیماهای خاص در کشور انجام می‌شود و در ایران ۲ فروند بیشتر از این نوع هواپیما وجود ندارد.

هنوز اقدامی انجام نشده است

«حسی خسروی‌اسفزار» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اعلام کرده بود؛ با وزارت نیرو در زمینه مکاتبه کرده اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است تا اطلاع‌رسانی کند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول