اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روایت یک نشست | از انصراف ۲ داوطلب حوزه انتخابیه «بیرجند» تا جلوگیری از مظلوم‌نمایی داوطلبان!

فرماندار بیرجند از انصراف دو نفر از داوطلبان حوزه انتخابیه بیرجند خبر داد و گفت: کاندیداهایی که تأیید صلاحیت می‌شوند اجازه ایجاد ستاد تبلیغات از میدان اول مدرس تا میدان ابوذر و از تقاطع 15 خرداد تا میدان مادر را ندارند.

روایت یک نشست | از انصراف ۲ داوطلب حوزه انتخابیه «بیرجند» تا جلوگیری از مظلوم‌نمایی داوطلبان!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در دومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: این جلسات با هدف حفظ سلامت و امنیت انتخابات در چارچوب قانون برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: هر اندازه اطمینان و اعتماد مردم را افزایش دهیم قطعا مشارکت آنان در انتخابات بیشتر می‌شود زیرا انتخابات عرصه رقابت است و اگر قانونمند و سالم باشد زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم می‌کند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه قوه قضاییه به هیچ عنوان قصد دخالت در انتخابات را ندارد، اضافه کرد: براساس قانون انتخابات، مجریان توانمند و باتجربه‌ای در زمینه نظارت و اجرا دارد.

لزوم تشکیل کارگروه ویژه رصد فضای مجازی

حمیدی بیان داشت: باید کارگروه ویژه رصد فضای مجازی در دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود و مجموعه قضایی در این خصوص آمادگی همکاری دارد تا کسی نتواند از فضای مجازی سوء استفاده کند.

وی خواستار تشکیل کمیته حقوقی در ذیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان شد و مطرح کرد: همچنین استقرار ستادهای انتخاباتی بسیار اهمیت دارد و باید با مدیریت فرمانداری‌ها انجام شود.

از مظلوم‌نمایی داوطلبان جلوگیری شود

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: شورای نگهبان برای اقناع افکار عمومی در زمان تأیید صلاحیت کاندیداها نیز تا حد امکان با حفظ حرمت‌ها و تحقیقات در خصوص رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا از برخی مظلوم‌نمایی‌ها داوطلبان انتخاباتی جلوگیری شود.

حمیدی اضافه کرد: گزارش تخلفات برخی از کاندیداها به شورای نگهبان ارسال شود تا تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت آنان در شورای نگهبان و هیأت اجرایی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی به خوبی از آرای مردم صیانت و اجازه کوچکترین خدشه‌ای در این امانت مردم را نمی‌دهد، تبیین کرد: دشمن برای ایجاد ناامنی در کشور تلاش می‌کند و منتظر است از کوچکترین مسائل به نفع خود سوء استفاده کند.

مصادیق تخلفات انتخاباتی اطلاع‌رسانی شود

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی مطرح کرد: باید در ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از تخلف و جرائم انتخاباتی انجام شود و از رسانه‌ها نیز درخواست می‌شود تا مصادیق تخلفات انتخاباتی را در جامعه اطلاع‌رسانی کنند.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‎جنوبی با توجه به اهمیت ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی، گفت: در اجرای ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این ستاد تشکیل شده و کار آن دخالت در امور اجرایی نیست.

وی هدف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی را هماهنگی و تعامل با دستگاه‌های ذیربط برای پیشگیری از جرائم انتخاباتی ذکر کرد و افزود: شعب خاصی در حوزه‌های قضایی و دادسراها برای رسیدگی به‌موقع و با دقت به جرائم احتمالی تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است.

ممنوعیت‌های تشکیل ستادهای تبلیغاتی

علی ناصری فرماندار بیرجند با بیان اینکه تاکنون مصادیق جرم انتخاباتی نداشته و عمده تخلفات در زمان تبلیغات و در فرایند اخذ رأی مشاهده می‌شود، گفت: از 10 آذرماه فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس آغاز و 40 نفر در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ثبت‌نام کردند.

وی از انصراف دو نفر از داوطلبان این حوزه انتخابیه خبر داد و بیان داشت: کاندیداهایی که تأیید صلاحیت می‌شوند در مناطق دارای جذابیت نمی‌توانند بیش از یک ستاد ایجاد و همچنین اجازه ایجاد ستاد تبلیغات از میدان اول مدرس تا میدان ابوذر و از تقاطع 15 خرداد تا میدان مادر را ندارند.

فرماندار بیرجند عنوان کرد: در هر منطقه شهرداری، کاندیدها مجاز به داشتن یک ستاد تبلیغاتی هستند و در قانون با صراحت موارد ممنوعه در زمینه تبلیغات کاندیداها مطرح شده است.

ناصری با اشاره به اینکه یکی از فعالان سیاسی استان در مورد انتخابات گذشته ادعای تخلف درخصوص مشاغل هم طراز داشته که در آن سال نباید یکی از داوطلبان مجاز به کاندیداها شدن می‌بود، گفت: این مسئله در همان چهارسال قبل مورد رسیدگی قرار گرفته و مشکل خاصی نداشته و مطرح کردن آن اکنون وجاهت ندارد.

تخلفات انتخاباتی منحصر به یک جناح نیست

علیرضا آیینه‌دار مدیرکل صداوسیمای خراسان‌جنوبی گفت: در انتخابات امسال پیش‌بینی می‌شود حجم زیادی از تخریب و افشاگری را داشته باشیم که باید تدابیر لازم در ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: تخلفات انتخاباتی منحصر به یک جناح و حزب خاصی نیست و تمام تلاش رسانه ملی برای حضور و مشارکت حداکثری و هوشمندانه مردم در انتخابات مجلس است.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول