اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نوروز مهمان کویرنشینان باشید/۱۴

سفر به شهر خشت و گلی ایران/ تلاقی اعجاب‌برانگیز کویر و ییلاق در «بشرویه»

بهار که می‌شود شهر زیبای کویری بشرویه جانی تازه گرفته و رویش گل‌های بهاری در این شهرستان به‌ویژه روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوایش زیباترین و دلنشین‌ترین لحظات بهاری را به مسافران هدیه می‌دهد.

سفر به شهر خشت و گلی ایران/ تلاقی اعجاب‌برانگیز کویر و ییلاق در «بشرویه»

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، بهار که می‌شود شهر زیبای کویری بشرویه جانی تازه گرفته و رویش گل‌های بهاری در این شهرستان به‌ویژه روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوایش زیباترین و دلنشین‌ترین لحظات بهاری را به مسافران هدیه می‌دهد، اگر قصد دارید در ایام تعطیلات نوروزی به سفر بروید می‌توانید با سفر به شهرستان بشرویه کویر و روستاهای کوهپایه‌ای و سرسبز را در کنار یکدیگر ببینید.

در شهرستان بشرویه از شمال تا جنوب، شرق تا غرب به هرکجا که نگاه می‌کنیم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد که قدمتی حتی از دوران‌های قبل از اسلام دارد، شهرستان بشرویه دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مناسبی جهت بازدید و حضور گردشگران در ایام عید است.

بشرویه؛ شهر خشت و گلی ایران

شهرستان بشرویه به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و گرمای بیش از حد آن و قرار گرفتن در حوزه کویری کشور، ایجاد نوع خاصی از مساکن و زیستگاه‌های انسانی را باعث شده و به‌خاطر خنک شدن منازل غالباً دارای معماری درون‌گرا با حیاط‌های مرکزی زیبا و مفرح و سقف آن‌ها به صورت گنبدی و از مصالحی نظیر خشت و گل بنا شده و دارای بادگیرهای زیبا و متنوع می‌باشند.

بشرویه یکی از 10 شهر خشت و گلی ایران است که بافت تاریخی آن با ۲۲ هکتار مساحت با شماره ۷۸۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و خانه‌های خشت و گلی و نیز کوچه‌های بسیار کم‌عرض دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

روستای رؤیایی کرند

روستای ییلاقی کرند، یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان بشرویه است که  در فاصله 35 کیلومتری به شهرستان قرار دارد و به دلیل  کوهستانی بودن و بهره‌مندی از تنوع بالای محصولات کشاورزی و باغی مانند غلات، زعفران، صیفی و سبزیجات، انواع میوه مانند زردآلو، انار، بادام، گردو، هلو و آلو و تنوع بالای  گیاهان دارویی در تمام طول سال از مقبولیت بسیار بالایی  برخوردار است.

دره‌ها و دشت‌های سرسبز  این روستا در ایام نوروز رویشگاه انواع  گل‌های زیبای وحشی و به‌خصوص لاله می باشد که منظره چشم‌نواز، دل‌انگیز و رویایی را به‌وجود می‌آورد.

از ویژگی‌های برجسته روستای کرند وجود امامزاده  محمد بن اسحاق (ع) است، مردم روستا هر سال مراسم تحویل سال نو را دراین مکان مقدس برگزار می‌کنند.

نیگنان؛ روستایی با معماری بکر

نیگنان یکی دیگر از روستاهای شهرستان بشرویه است که در مرز بین کوهپایه و کویر و در 54 کیلومتری بشرویه قرار دارد که از سمت غرب به کوهپایه و از سمت شرق به کویر نمک ختم می‌شود، نیگنان از روستاهای تاریخی بشرویه محسوب می‌شود که قدمت آن با توجه به کتیبه کاروانسرای این روستا و بناهای دیگر مانند مسجد و پایاب حداقل به اوایل دوره قاجار بر می‌گردد.

وقتی که وارد این روستا می‌شویم کلبه‌های خاکی و به ندرت کلبه‌های آجری نظرمان را به خود جلب می‌کند، کوچه‌های روستا نیز اغلب باریک و پرپیچ وخم است.

در حال حاضر شغل عمده مردم روستا کشاورزی و بعد دامداری می‌باشد و محصولات عمده کشاورزی این روستا گندم، جو، زعفران و پنبه است که تماما به‌صورت آبی کشت می‌شود.

بیابان شگفت‌انگیز در سرزمین کرانه‌های آفتاب

یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران همنشینی کویر و جنگل در خاک کشور است، کویرهای ایران بیشتر گردشگران خارجی را جذب خود می‌کند اما همزمان آن‌ها را از وجود چنین سرزمین خشکی در چند کیلومتری یک سرزمین سرسبز شگفت زده می‌کند.

کویر و ریگزار بشرویه یکی از این بیابان‌های زیبا و شگفت‌انگیز است که در استان خراسان‌جنوبی واقع شده و با توجه به وسعت زیاد ریگزارها و عدم وجود مراکز جمعیتی عمده دارای شبکه ارتباطی محدود است، به همین دلیل منطقه‌ای بکر و دست نخورده از طبیعت ناب کویری است که همیشه مورد توجه بوده است.

تل و تپه‌های ماسه‌ای روان، شوره‌زارها، نمکزارهای وسیع، دق‌های باتلاقی، کال و شیله‌های نمکین، توف‌های آتشفشانی و تبله‌های نمکین نظر هر بیننده کنجکاوی را به خود جلب می‌کند، در این کویر زیبا درختان گز و تاغ‌زارها در میان ماسه‌ها و شن‌زارها خودنمایی می‌کند و منظره‌ای خارق‌العاده و خاطره‌انگیزی را به‌وجود می‌آورند.

آسیاب‌های هفتگانه بشرویه

در مناطق غربی بشرویه و در مسیر قنات اصلی این شهرستان ۷ آسیاب وجود دارد که از یک کیلومتری بشرویه شروع شده و تا روستای رقه ادامه پیدا می‌کند، به لحاظ گاه‌نگاری و تاریخ‌نگاری متأسفانه هیچ یک از آسیاب‌های هفتگانه بشرویه مدرک مکتوب و کتیبه ندارند به همین سبب نمی‌شود تاریخ معینی را برای قدمت آن مشخص کرد اما بر اساس شواهد و قراین معماری و همچنین وقف نامه‌هایی که موجود است می‌توان قدمتی حدود ۵۰۰ سال را برای این آسیاب‌ها در نظر گرفت.

مسجد جامع ارسک

مسجد جامع ارسک که قدمتی بیش از 270 سال دارد و به‌فرمان و با هزینه فرد خیری بنام تاج خانم بنا شده است با ساختار معماری خود نشان از این دارد که قدمت بنا به اوایل دوره قاجاریه باز می‌گردد، ارتفاع ایوان مسجد به بیش از 15 متر می‌رسد که دارای نقش و نگارهای بی‌نظیری است که در سال 1333 تعمیر و مرمت شده است.

برای ساخت مسجد به دستور سازنده مساحت کل مسجد را خاک ریخته، به‌طوری که کوچه‌های اطراف به‌صورت تونل و ساباط درست شده و مردم و وسایل نقلیه از زیر آن عبور می‌کردند.

در حال حاضر مسجد جامع بلندترین ساختمان روستا با وجود ساختمان‌های چندطبقه است، این بنا که در مرکز شهر واقع شده با یک ایوان به سمت قبله دارای تاریخی چند صد ساله است، ایوان این بنا دارای کاربندی در انتهای ایوان و آجرکاری خفته راسته در پیشانی ایوان است.

قلعه‌ای با قدمت هزار ساله

از قدیمی‌ترین آثار بشرویه قلعه‌ای است که در دوازده کیلومتری غرب بشرویه در مجاورت آسیاب آبی معروف به آسیاب دهنه بر بالای کوهی به ارتفاع ۴۰۰ متر از سطح زمین واقع شده و بنام قلعه «دختر» معروف می‌باشد، این قلعه بر بالای قله‌ای مخروطی شکل قرار گرفته و از سه طرف مشرف به پرتگاه می‌باشد که تقریباً غیرقابل‌عبور بوده و فقط از سمت جنوبی به آن راه عبور سختی وجود دارد.

گرچه سبک بنای قلعه دختر بشرویه با شیوه معماری و اساساً موقعیت قلاع اسماعیلی در ایران متفاوت است اما ممکن است که در دوران نفوذ اسماعیلیان مورد استفاده بوده است، البته باید اضافه کرد آثار به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که این قلعه قدمت هزارساله دارد و نشانگر آن است که سال‌های قبل از اسلام زندگی انسانی در آنجا وجود داشته است پس به احتمال قوی این قلعه متعلق به همان عصر ساسانیان می‌باشد.

صنایع دستی بشرویه

در مجموع 11 رشته صنایع دستی در شهرستان بشرویه فعال است که جاجیم‌بافی، برک‌بافی، خراطی، پارچه‌بافی، مس چکشی، سفالگری، گلیم‌بافی، سفره آردی، گلیم سرجامه، پتک بافی و پخل‌بافی از جمله این رشته‌ها است.

انتهای پیام/69039/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول