اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نوروز مهمان کویرنشینان باشید/ ۱۳

هم سیاحت هم سلامت/ چشمه مرتضی‌علی(ع)؛ مقصد گردشگران آب‌درمانی

آیا تا به حال همزمان پای خود را در آبی فرو برده‌اید درحالی که یکی از پاهایتان سرما را حس می‌کند و دیگری گرما را؟ بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما طراحی طبیعی و خدادادی چشمه آب‌گرم مرتضی علی(ع) که یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر شهر طبس می‌باشد.

هم سیاحت هم سلامت/ چشمه مرتضی‌علی(ع)؛ مقصد گردشگران آب‌درمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، یکی از مواردی که می‌تواند خراسان‌جنوبی را در لیست مقاصد گردشگری جذاب قرار بدهند چشمه‌های آب گرمی است که در این استان کویری وجود دارد و بدون آن‌که تجهیزاتی در آن به‌کار رفته باشد می‌توان از آن‌ها بهره برد و نهایت لذت را در دل طبیعت ببرید.

البته به غیر از تفریح چشمه‌های آب گرم دارای خاصیت‌های درمانی هم هستند که می‌توانند به سلامت افراد بسیار کمک کنند چرا که این چشمه‌ها دارای ویژگی‌هایی مثل تحریک فعالیت‌های مختلف بدن، درمان بیماری تنفسی، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های زنان و تورم موضعی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، درمان دردهای مفصلی و بهبود دردهای کلیه دارند.

وجود چشمه‌های معدنی آبگرم در شرق کشور و استان خراسان‌جنوبی با خاصیت آب‌درمانی منحصر به‌فرد موجب شده هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی راهی این مناطق شوند، گردشگری آب‌درمانی دارای قدمتی طولانی و امروز بخشی کوچک اما با اهمیت از بازار گردشگری را به خود اختصاص داده است.

چشمه مرتضی علی(ع)، پدیده‌ای نادر در طبس

آیا تا به حال همزمان پای خود را در آبی فرو برده‌اید درحالی که یکی از پاهایتان سرما را حس می‌کند و دیگری گرما را؟ بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما طراحی طبیعی و خدادادی چشمه آب گرم مرتضی علی(ع) که یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر شهر طبس می‌باشد این رخداد را ممکن می‌سازد، اینجا چشمه مرتضی علی (ع) است، اعجابی در دل عجیب‌ترین کویر ایران و پدیده‌ای نادر در طبس.

برای رسیدن به این چشمه باید به شهر طبس سفر کنید، از شهر طبس تا چشمه مرتضی علی حدود ۲۷ کیلومتر فاصله است.

این چشمه که در منطقه نمونه گردشگری خرو واقع شده از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های استان و شهرهای اطراف است که حتی از دورترین نقاط کشور هم بازدیدکنندگان خاص خودش را دارد.

مسیری ماجراجویانه

پس از رسیدن به مسیر اولیه برای رسیدن به چشمه باید مسیری را به مسافت پنج کیلومتر طی کنید و این مسیر از داخل آب می‌باشد و بسیار دلنشین و ماجراجویانه است چرا که در طول مسیر با صخره‌ها و دیواره‌های حفره مانند زیادی برخورد می‌کنید که بسیار مرتب در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند، مسیر پیاده‌روی از میان آب عبور می‌کند و اگر لحظه‌ای توقف کنید ماهی‌های سیاه کوچکی را می‌بینید که به دور پا یا دست شما حلقه زده‌اند.

در ادامه مسیر به دیواره‌های بلند و پوشیده از خزه بر می‌خوریم که از لابه لای آن چشمه‌های کوچک و بزرگی جاری است و برخی از آن‌ها آب نسبتا گرمی دارد، بعد به یک حمام آبگرم معدنی طبیعی بر می‌خوریم که مانند غاری درون دیواره‌ها جا خوش کرده است، ورودی این غار به حدی کوچک است که باید به صورت یک نفره و پشت سر هم در آن حرکت کرد، از دالانی تاریک عبور می‌کنیم و وارد حفره‌ای می‌شویم که از همه جای آن آب گرمی جریان دارد.

آب این چشمه خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل توریست‌های زیادی را به این منطقه جذب می‌کند، دلیل این تفاوت دما غلظت بیشتر آب گرم و همچنین تفاوت ساختاری آن با آب سرد در کف رودخانه است، غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

آشنایی با قدیمی‌ترین و نازک‌ترین سد قوسی جهان

در ادامه مسیر چشمه آبگرم و حمام مرتضی علی به سد یا طاق زیبای شاه عباسی برخورد می‌کنیم که بیش از 700 سال قدمت دارد و میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا و یا تاج آن سنگ به کار رفته است، نکته جالب در این طاق چگونگی قرار گرفتن آجرهای آن است که به پهنای معینی محدود نشده بلکه به‌صورت شعاعی تا بدنه کوه ادامه یافته و طاقی با مقاومت بسیار زیاد به وجود آورده و قسمت بالای بند هم که با قلوه سنگ ساخته شده سومین مرحله مرمت یا ایجاد بند است.

طاق شاه‌عباسی پر رکورد‌ترین بنای تاریخی ایران است، سدی با ۶۰ متر ارتفاع که نه‌تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می‌کشد بلکه به مدت ۵۵۰ سال هم به عنوان بلند‌ترین سد در جهان شناخته می‌شد، اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است؛ نازک‌ترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری‌اش به این نام شناخته می‌شود.

قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند و معتقدند که سنگ‌نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده‌اند نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است، عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می‌دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می‌کنند.

زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت آثار طبیعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه چشمه مرتضی علی(ع) طبس در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده، گفت: این چشمه در دهستان گلشن بخش مرکزی شهرستان طبس و در فاصله 3 کیلومتری شمال روستای «خرو» واقع شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های این چشمه، بیان داشت: چشمه مرتضی علی(ع) مجموعه‌ای از چند چشمه است؛ سه چشمه اصلی و چند چشمه فرعی بدون نام که این چشمه‌ها پس از سرچشمه گرفتن از دامنه غربی کوه‌کش سیاه به سمت غرب جاری می‌شود.

کارشناس ثبت آثار طبیعی خراسان‌جنوبی وجود گونه‌های گیاهی و جانوری، بزرگ‌ترین جریان آب گرم استان، داشتن پشتوانه مذهبی و اعتقادی کهن، داشتن چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا و متنوع، برخوردای از وسعت و فضای مناسب برای حفاظت، نزدیکی به شهر طبس و دسترسی آسان و نزدیکی به روستای ییلاقی «خرو» را از قابلیت‌های ویژه این اثر طبیعی ذکر کرد.

انتهای پیام/69039/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول