اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

صنایع دستی «پاوه»، میراث کهن مردمان کُرد این دیار

به هر بخش از استان کرمانشاه که سفر کنید، خواهید دید که سوغات و صنایع دستی خود را دارند. اگر اهل کرمانشاه‌گردی هستید، حتما باید از سوغات و صنایع دستی شهرستان پاوه دیدن و خرید کنید.

صنایع دستی «پاوه»، میراث کهن مردمان کُرد این دیار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه - پرستو چمنی شهرستان زیبای پاوه با کوه‌های بلند، دامنه‌های سرسبز و باغ‌های انبوه در دره‌های عمیق و چشمه‌های خروشان در غرب استان کرمانشاه قرار دارد.

این شهرستان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، صنایع دستی قابل توجهی هم دارد، یکی از این صنایع دستی زیبا و پرکاربرد پاوه «چوخه و رانک» است که از قدیمی‌ترین لباس‌های کردستان و خواستگاه اصلی آن منطقه هورامان است.

مردم منطقه پاوه و هورامان با کرک نوعی بز به نام مه رهز یا مرغوز که پشم لطیفی است نخ‌هایی را با دوک می‌رسند که از آن نوارهای باریک و بلندی به عرض ۲۵ سانتی‌متر و طول تقریبی ۲۶ سانتی‌متر می‌بافند و از اتصال این نوارها به هم پارچه‌هایی تهیه می‌کنند که با آن لباس محلی مردان کُرد «چوخه و رانک» تهیه می‌شود.

چوخه و رانک در نوع خود پارچه ساده یا گل‌دار به صورت قطعات مختلف، از پشم و کرک و مو است که پشت و روی پارچه همسان بافته می‌شود، خاصیت اصلی آن در این است که پوشیدن آن در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

علاوه بر تولید پارچه‌های لباس کردی مردانه و چوخه و رانک از این نوارها فرآورده‌هایی مانند رختخواب پیچ  یا موج و جانماز هم تولید می‌شود که حاصل کار بافنده‌هایی است که به روش سنتی نساجی می‌کنند.

نمدمالی، ساخت زیرانداز و پوشش‌های نمدین یکی از مشاغل کهن این دیار است که همچنان پابرجاست.

 

نوعی پوشش مردان به نام «فرنجی» که شبیه جلیقه جلو باز است در منطقه همچنان تولید می‌شود و مردم بومی از آن استفاده می‌کنند.

 

تولید گیوه در شهر پاوه و روستاهای اطراف آن رایج است، گیوه نوعی پاپوش مردانه تابستانی، سبک، بادوام و مناسب برای راهپیمایی‌های طولانی است که در همه جای ایران رواج دارد در پاوه همه مراحل تولید این پاپوش دستی‌ست و عموما از نخ قالی و کف آن از پارچه، چرم یا لاستیک ساخته می‌شود.

در پاوه و اورامانات تولید گیوه زیر پارچه‌ای بیشتر از انواع دیگر مرسوم است و در روستاهای هجیج و نودشه که از مراکز قدیمی و مهم ساخت این نوع گیوه است تولید می‌شود نام این گیوه به هورامی «کلاش» است که پوشیدن آن در استان‌های غرب کشور رایج است.

صنایع دستی پاوه و هورامان ارتباط مستقیمی با جغرافیای محیطی و سبک زندگی مردم این منطقه دارد به همین دلیل صنایع دستی در پاوه صنعتی پویا و روبه‌رشد است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول