اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

۳۵ درصد جمعیت کرمانشاه حاشیه‌نشین هستند/ لزوم ایجاد مرکز مانیتورینگ آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه گفت: ۳۵ درصد جمعیت شهری استان در «بافت‌های ناکارآمد شهری» به سر می‌برند.

۳۵ درصد جمعیت کرمانشاه حاشیه‌نشین هستند/ لزوم ایجاد مرکز مانیتورینگ آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بهمن مرادی‌فر امروز در جمع اصحاب رسانهT حوزه عملکرد معاونj اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری را وسیع توصیف کرد و اظهار داشت: 2 هزار و 500 عنوان مجرمانه در قوانین جزایی داریم و در هر جایی با کثرت و فراوانی جرائم مواجهه شویم، وظیفه داریم اولویت‌بندی کنیم.

وی گفت: بحث‌های حاشیه‌نشینی و بافت‌های ناکارآمد شهری، طلاق، اعتیاد و مباحث اخلاقی امروزه در دستگاه قضایی و دیگر نهادهای اجتماعی فرهنگی، چهار آسیب و سرآمد آسیب‌های شناخته شده هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه ادامه داد: در بافت حاشیه‌نشین و ناکارآمد شهری، علی‌رغم اینکه درصد بالایی از مردم این مناطق شایسته، خوب و متدین هستند، ولیکن ساختار مسکونی این بافت‌های اجتماعی قابلیت جرم‌خیزی و جرم‌زدایی را دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مسکن در حاشیه‌های شهر پائین است و افرادی که در این مناطق سکونت دارند از لحاظ اقتصادی فقیر هستند، لذا خیلی از خرده جرم‌ها اقتصادی مانند سرقت‌ها، خرید اموال و ضایعات مسروقه، خرده‌‌فروشی و اعتیاد در این مناطق شکل می‌گیرد.

مرادی‌فر یادآور شد: خیلی از خانه‌های مسکونی در این مناطق متروکه و در کوچه‌های باریک هستند و قابلیت سکونت افراد کارتن‌خواب را دارند چون که این بافت‌ها قابلیت گشت‌های سواری پلیس را ندارد و در یک حاشیه امن از لحاظ امنیتی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اگر در این مناطق حوادث طبیعی هم اتفاق بیافتد، امکانات امدادرسانی در آن وجود ندارد، اکثر کودکان این مناطق به کودکان کار تبدیل می‌شود، لذا یکی از سیاست‌های که امروزه دنبال می‌شود کاهش این بافت‌های ناکارآمد است.

معاون دادگستری استان کرمانشاه یادآور شد: 16 درصد فضای شهری در استان کرمانشاه زیرپوشش بافت فرسوده است که 35 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد و همچنین در کلانشهر کرمانشاه یک‌چهارم فضای فیزیکی و یک‌سوم جمعیت شهری (34 درصد) در این سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم با یک راهکاری درست و علمی مستمر روزبه‌روز به سمت کاهندگی پیش برویم، قطعا موثر خواهد بود.

مرادی‌فر با تاکید بر ضرورت ایجاد یک مرکز مانیتورینگ گفت: حدود پنج سال قبل یک فراخوان در استان اعلام کردیم و و از مسؤولان حراست ادارات برای بحث پایش تصویری دعوت کردیم، الان نیروی انتظامی یک مرکز مانیتورینگ دارد ولی همه قسمت‌ها را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: زمینه ارتکاب جرم در فضایی که تحت تاثیر پایش تصویری باشد دیگر میسر نیست این نیاز تام، تمام و ضروری امروز است؛ دیگر نباید کنترل‌ها با نیروی انسانی باشد باید به سمت الکترونیکی برویم، چرا که در جرم‌ها سبب تامین دلیل می‌شود و قضات در کوتاه‌ترین زمان رای صادر می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای به ایجاد کمربند شهری در قانون داشت و افزود: اگر اطراف شهر کمربند سبز داشته باشیم محدوده شهر معلوم می‌شود و اگر کسی فراتر از آن ساخت و ساز داشته باشد به چشم می‌آید و مسؤولان ذی‌ربط متوجه می‌شوند.

وی ایجاد کمربند سبز را مستلزم بودجه دانست و گفت: اگر سازمانی در حیطه خود متوجه تغییر کاربری می‌شود می‌تواند خود اقدام کنند، اگر موفق نشد می‌تواند از نیروی انتظامی کمک بگیرد و در نهایت در دستگاه قضا طرح دعوی کند تا حکم قلع و قمع بنا را بگیرد.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول