اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ثبت جهانی ورزش «زوران» به‌نام کرمانشاه در گام آخر

سرپرست انجمن زوران فدراسیون روستایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ثبت رشته ورزشی «زوران» به‌نام کرمانشاه بسیار ارزشمند بوده و ارزش ثبت آن در این استان کمتر از معبد آناهیتا و طاق‌بستان نیست.

ثبت جهانی ورزش «زوران» به‌نام کرمانشاه در گام آخر

بهرام بهروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کرمانشاه در خصوص چگونگی ثبت رشته ورزشی«زوران» به‌نام کرمانشاه، اظهار داشت: به عنوان سرپرست تیم‌های استان به مسابقات آلیش، کوراش و کشتی باچوخه در شهرهای مشهد، گلستان و اسفراین شرکت کرده و پس از آشنایی با مراحل ثبت یک ورزش بومی، روند ثبت زوران را در استان کرمانشاه را دنبال کردم.

سرپرست انجمن زوران فدراسیون روستایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به قدمت ورزش زوران در مناطق زاگرس‌نشینان، در سال 1392 پیشنهاد ثبت این رشته ورزشی به مدیرکل وقت اداره ورزش و جوانان استان، فرماندار وقت کنگاور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تقدیم شد و پس از برگزاری جلسات مکرر پس از حدود دو سال این رشته ورزشی به‌نام کرمانشاه و با محوریت شهرستان کنگاور ثبت ملی شد.

وی با اشاره به اهمیت این حرکت، یادآور شد: ورزش زوران مختص مردم مناطق زاگرس‌نشین است و به نام استان کرمانشاه و با محوریت شهرستان کنگاور ثبت ملی شده است و ارزش این حرکت برای آیندگان بی‌نظیر و کمتر از معبد آناهیتا و طاق‌بستان نخواهد بود.

بهروش در خصوص اقدامات انجام شده در راستای ثبت جهانی این رشته، افزود: این رشته ورزشی به نام استان کرمانشاه ثبت ملی شده است و در راستای ثبت جهانی این رشته ورزشی از ریاست فدراسیون جهانی، کارشناس یونسکو، ریاست فدراسیون ورزش‌های روستایی کشور دعوت به عمل آمد و در یک جشنواره بومی محلی در روستای ده‌پهن این بازی جذاب به نمایش گذاشته شد.

رئیس هیأت روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه افزود: این حرکت روند ثبت جهانی این رشته ورزشی را تسریع کرده و به نحوی که به نظر می‌رسد ایجاد گود زوران تنها نیاز ثبت جهانی این رشته ورزشی است و در این راستا حدود سه هکتار زمین خریداری و واگذار و اقدامات اولیه ایجاد گود زوران نیز انجام شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون برای ساخت گود زوران به اعتباری در حدود 15 میلیارد ریال نیاز است و مسؤولان استانی، نمایندگان مجلس و حامیان ورزش استان برای ساخت این گود حمایت لازم را انجام دهند تا این مهم به نتیجه نهایی رسیده و به یک میراث ماندگار برای آیندگان تبدیل شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول