اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آیت‌الله اعرافی: حاج‌قاسم یک شبکه‌ساز فکری و جریان‌ساز عمیق جهانی بود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حاج‌قاسم یک شبکه‌ساز فکری و جریان‌ساز عمیق جهانی بود.

آیت‌الله اعرافی: حاج‌قاسم یک شبکه‌ساز فکری و جریان‌ساز عمیق جهانی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در یادواره ۱۴۰ شهید روحانی و چهلمین روز درگذشت آیت‌الله جعفری و رونمایی از کتاب صوتی بچه‌های حاج‌قاسم اظهار داشت: کرمان مهد پرورش ۶ هزار شهید است و تعداد زیادی علمای فرهیخته و ارزشمند در این دیار پرورش یافته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله جعفری نماینده سابق ولی فقیه در استان کرمان و سالگرد شهید حاج‌قاسم سلیمانی گفت: مرحوم آیت‌الله جعفری نقش موثری در علم، دانش، جهاد و شهادت  استان کرمان ایفا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: حاج‌قاسم یک  چهره جامع‌الاطراف  بود و در خود ابعاد گوناگون را به شایستگی جمع کرده بود و این جامعیت شخصیت در شخصیت حاج‌قاسم بسیار جذاب و دلربا و دلنشین بود.

اعرافی بیان کرد: حاج‌قاسم از یک اخلاق فردی و اجتماعی بسیار دلنشین و پرجاذبه برخوردار بود؛ البته جایگاه راهبردی، فرهنگی، نظامی و سیاسی بالایی نیز داشت، هیچ یک از جایگاه‌ها و منزلت‌ها، حاج‌قاسم را از اخلاق فردی و روابط دلربای اجتماعی و فضیلت‌های ارتباطی و اخلاقی تهی نکرده بود.

وی گفت: من حاج‌قاسم را اولین‌بار بیش از 20 سال پیش در مدرسه امام در قم دیدم، با حاج قاسمی که در سال‌های بعد قله‌های بلندی را در نوردیده بود و فتح‌های بزرگ و نمایانی را احراز کرده بود،  مطلقا متفاوت نمی‌دیدم.

اعرافی ابراز داشت: حسن خلق، چهره گشاده، فروتنی، تواضع، مهربانی، صمیمیت، رابطه دوستانه با معاشران همیشه در حاج‌قاسم محفوظ مانده بود، در سختی‌ها و دشواری‌ها، فراز و فرودها همیشه حاج‌قاسم یک انسان اخلاقی، مهربان، فروتن، خوش اخلاق و پرجاذبه بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: او با آنکه یک نظامی شجاع و بسیار دلیر بود، همزمان با آن از یک تئوری جامع سیاسی در دنیای امروز برخوردار بود و سردار سلیمانی را هیچگاه نمی‌توان فقط در چارچوب نظامی و امنیتی محصور کرد.

اعرافی ادامه داد: بارها اعتراف کردند که حاج‌قاسم در جلسه‌ای که می‌نشست و سخن می‌گفت عمق راهبردی داشت، مسائل سیاسی جهان را تشخیص می‌داد و جایگاه و گفتمان انقلاب اسلامی را به‌خوبی می‌فهمید. 

وی عنوان کرد: حاج‌قاسم یک عقل بسیار راهبردی در حوزه نظامی و امنیتی داشت و در این زمینه مقاله‌های متعدد در مجله‌های خارجی نوشته شده و تحلیل‌های فراوانی وجود دارد. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: حاج‌قاسم فرمانده بزرگ راهبردی و استراتژیکی بود که هم‌زمان قدم به قدم با سربازان صحنه و میدان حرکت می‌کرد و دلیرانه جان‌فشانی خود را در میدان نشان می‌داد در حالی که او یک ژنرال برجسته  در منطقه به‌شمار می‌آمد و همه در منطقه و دولت‌های جهان روی حاج‌قاسم حساب می‌کردند.

اعرافی با اشاره به اینکه حاج‌قاسم از قدرت دیپلماسی قوی برخوردار بود، گفت: سردار سلیمانی سیاست را درک می‌کرد از موضع انقلابی و نه موضع انفعالی و واگرایی در  دیپلماسی‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کرد و در صحنه‌های مذاکرات که حاج‌قاسم حضور  داشت، معادلات تغییر پیدا می‌کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: در حوادث عراق و مبارزه عظیمی که با تروریسم بین‌المللی داعش برقرار شد،  قدرت عقل راهبردی، اندیشه نافذ و عمیق نظامی او همراه با توان اثرگذاری سیاسی و تاثیر بر روی سیاستمدراران بزرگ عالم، این جبهه بزرگ را پیش برد.

اعرافی ادامه داد: حاج‌قاسم در بستر انقلاب اسلامی تبلور یافت و در دفاع مقدس به قله‌های بلندی راه یافت و پس از دفاع مقدس یک ظهور منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرد، این رویکرد و رهیافت بین‌المللی و نگاهی فراتر از مرزهای کشور در اندیشه حاج‌قاسم بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تاکید داشت: حاج‌قاسم به اعتقادات ناب شیعی کاملا استوار بود و برای دفاع از حرم و ارزش‌های تشیع ذره‌ای کوتاه نمی‌آمد و حاضر بود همه وجود را قربانی کند.

اعرافی بیان داشت: حاج‌قاسم یک شبکه‌ساز فکری و جریان‌ساز عمیق جهانی بود و هر کسی نمی‌تواند نیروهای عظیمی را در صحنه بین‌الملل به خط کند و جریان‌ساز و گفتمان‌آفرین باشد.

وی خاطر نشان کرد: امروز قدرت‌های ضعیف و حقیری در منطقه با  ارعاب، تهدید و تجمیع امثال ترامپ‌های ناچیز و حقیر دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل زده‌اند و همه اینها یک خس و خاشاکی است که تمام خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: سردار سلیمانی در قرن ۲۱ پشت یک تروریسم بین‌المللی خطرناک را برای نجات همه بشریت به خاک زد و این کار بزرگی بود که شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و بزرگان محور مقاومت انجام دادند. 

اعرافی با اشاره به اینکه داعش یک تفکر بی‌ربط و تند بود، گفت: قرار دشمنان این بود که داعش یک اسلام بدلی جای انقلاب اسلامی معرفی کند و اینها داعش را ساختند تا بگویند اسلام سیاسی و انقلابی این است.

 وی تصریح کرد: استکبار فکر نمی‌کرد گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در معرکه با آنها بروز پیدا کند. شاید تصور اینکه داعش بدون حاج‌قاسم با آن شتاب و سرعت شکست خورد، دشوار باشد.

اعرافی خاطرنشان کرد: حاج‌قاسم و سید حسن نصرالله بودند که با رهبری مقام معظم رهبری اسرائیل را به گوشه‌ای راندند و محصور کردند، این محصورسازی اسرائیل و شکست داعش با پشتیبانی‌های بین‌المللی و بزرگان منطقه که در ذهن کسی در چند دهه قبل  نمی‌آمد، رقم خورد.

انتهای پیام/80018/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول