اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

انجام 25 پروژه تحقیقاتی در خصوص کرونا در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

معاون تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: 25 پروژه تحقیقاتی با اعتباری معادل دو میلیارد ریال در خصوص کرونا در این معاونت در حال انجام است.

انجام 25 پروژه تحقیقاتی در خصوص کرونا در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، علی اسماعیلی‌ندیمی امروز در نشست خبری با موضوع اقدامات انجام شده در زمینه بیماری کرونا با حضور معاونان دانشگاه اظهار داشت: حوزه‌های مختلف دانشگاه کارهای زیادی انجام دادند، خیران سلامت هم ورود کردند و کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده و آن‌چه مورد نیاز جامعه و مجموعه بهداشت و درمان بود تولید شد و به شکل شایسته پیش رفت که یکی از بهترین وضعیت‌ها در زمینه تأمین وسایل حفاظتی در طول بحران داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: برای بلندمدت جلسات روزانه با فرمانداری و ادارات مرتبط در قالب کمیته واکنش سریع در خصوص بسیج همه امکانات برگزار و اتفاقاتی که درباره گندزدایی سطوح و معابر توسط بسیج، موکب‌ها و همه گروه‌های جهادی و کشاورزان که دستگاه‌های سمپاش خود را در اختیار ما گذاشتند، افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در این دو ماه کل وقت ما صرف مدیریت بحران کرونا شد، همکاران من در دانشگاه هیچ روز تعطیلی نداشتند اسفندمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا گذشت تا از بحران عبور کردیم در فروردین مردم حرف‌های ما را بهتر قبول کردند و تأمین مواد و وسایل لازم بهتر شد و تا امروز از اوایل فروردین ماه جریان بیماری و نحوه مدیریت در اختیار ما قرار گرفت.

ندیمی ادامه داد: کارهای بسیار گسترده در حوزه معاونت بهداشتی، درمان، توسعه، آموزش، پژوهش و دانشجویی صورت گرفت.

غربالگری 320 هزار نفر از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

وی به برخی اقدامات شاخص در این خصوص اشاره و ابراز داشت: پست قرنطینه شمال استان توسط شبکه بهداشت و درمان انار و همکاری همه، مدیریت شد بعضی روزهای هفته اول فروردین بیش از 500 خودرو اجازه ورود به شهرستان را پیدا نکردند و ممانعت از مسافرت‌ها در تعطیلات آخر عید کلید خورد اما در انار خیلی خوب کار رقم خورد.

اسماعیلی‌ندیمی عنوان داشت: غربالگری حدود 320 هزار نفر از جمعیت نزدیک به 360 هزار نفری با تماس انجام شد در حوزه درمان کار بسیار سختی داشتیم در بیمارستان، ویروس یک عامل غیرقابل دیدن است، در حوزه دارو و غذا تهیه و تأمین اقلام بهداشتی به  طور نسبی خوب بود در حوزه معاونت دانشجویی فعالیت‌های رسانه و آموزش و چند فعالیت پژوهشی داریم که امیدواریم به نتیجه برسد تولید محتوای آموزشی مجازی هم کار بسیار بزرگ و خوبی بود.

اسماعیلی‌ندیمی خاطرنشان کرد: هفته‌های اول اسفند بازار شایعات داغ بود حرف‌های بی‌ربط موجب سردرگمی مردم شده بود که کدام یک از اطلاعات درست است که ما اخبار مهم را از طریق رسانه‌ها منتقل کردیم، رادیو نقش بسیار مهمی داشت که هر روز از شنبه تا چهارشنبه برنامه آموزشی داشتیم.

وی اذعان کرد: از زمانی که جنگ به پایان رسید شاید کشور در چنین وضعیتی قرار نگرفته بود که توان خودمان را در بحران بیولوژیکی مدیریت کنیم اما همه نیروها و ظرفیت در شهر اعم از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، فرمانداری، اداره اصناف و ...تحت توصیه‌های مشترک وزارت بهداشت و دانشگاه یکپارچه اقدام کردند و خیلی جالب است فرماندهان سپاه و نیری انتظامی گفتند ما وظیفه داریم گوش به فرمان شما باشیم و خوشبختانه با این روحیه مطمئن شدیم این توان مقابله با بحران در کشور وجود دارد.

اسماعیلی‌ندیمی افزود: در عرض مدت کوتاهی چه ظرفیت بالایی در شهرستان رفسنجان و انار برای تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و گان برای مردم و بهداشت و درمان ایجاد شد که در حال حاضر سایر به سایر نقاط استان که نیاز دارند می‌فرستیم.

وی خاطرنشان کرد:بسیج جامعه پزشکی، کارآفرینان، خیران و..هم به مردم هم به دانشگاه کمک کردند و در جهت سلامت مردم کار کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه تعداد تست‌ها بیشتر شده و جهت‌گیری به سمت انجام موارد سرپایی بیشتر شده و تسلط اطباء بر اداره بیماران هم بیشتر شده رفتار کووید 19 بخشی هنوز ناشناخته است به طوری که این سؤال پیش می‌آید که اگر ایمنی ایجاد می‌شود دائمی است و آیا دوباره ابتلا صورت می‌گیرد یا عارضه‌ای برای کسانی که بهبود پیدا کردند ایجاد می‌شود که هنوز برای یافتن پاسخ آن فرصتی ایجاد نشده است.

وی تأکید کرد: آن‌چه که می‌خواهیم به مردم منتقل کنیم این است که اصلا به هیچ وجه کرونا نرفته و تمام نشده توجه به بهداشت فردی که خیلی خوب بود باید این رفتار را ادامه دهیم،  زمان عامل مهمی است که روشن می‌کند در پیک دوم آیا شدت آن چقدر است و چه کسانی مبتلا می‌شوند و دوباره با چه اتفاقی مواجه خواهیم بود.

تعطیلی 120 امکنه و 30 قلیان‌سرا از 2639 بازدید

احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: در حوزه بهداشت که از مهمترین جایی که لازم بود ورود، شود پیشگیری بود، تا امروز در بیماری کرونا نه درمان قطعی و نه واکسن قطعی یافته شده و بهترین کار این است که  پیشگیری کنیم که افراد کمتری مبتلا شوند.

وی ادامه داد: همان روزی که در کشور اولین موارد کووید 19 پیدا شد ما بلافاصله جلسات مربوطه را تشکیل دادیم البته از زمانی که ویروس در کشور چین پیدا شده بود چندین جلسه برای اقدامات پیشگیری برگزار کردیم اولین کار تشکیل ستاد واکنش سریع بود که روسای ادارات و سازمان‌های نظامی و انتظامی و دادگستری و افرادی هم عضو شدند که از بخش خصوصی ان جی اوها و انجمن کارآفرینان بودند که در سایر نقاط کشور شاید این جلسه کمتر برگزار شده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: پیشنهاداتی که از طرف دانشگاه مطرح شد مورد بحث قرار می‌گرفت و تصمیمیات مربوطه اتخاذ می‌شد، یکی از کارهایی که روزهای اول انجام دادیم برای بخش و روستاها کمیته‌های روستایی مقابله با کرونا تشکیل دادیم بهورز با فرمانده پایگاه بسیج، رئیس شورا، دهیار و روحانی محل کمیته محلی تشکیل دادند تا اقداماتی از جمله ضد عفونی اماکن تهیه ماسک و...انجام دهند.

وی ادامه داد: هماهنگی جهت استفاده ازنیروهای خودجوش و بسیج و موکب‌ها که اظهار تمایل بر همکاری داشتند مورد آموزش قرار گرفتند و سازماندهی شدند مثلا در ضد عفونی معابر لازم بود هر قسمت از شهر مثل عابربانک‌ها، پارک‌ها، جایگاه‌های سوخت و... مدیریت شده باشد که پرت منابع را نداشته باشیم.

جمالی‌زاده با اشاره به اینکه تعداد اماکنی که در دو ماه گذشته بازدید شد 2 هزار و 639 مورد به‌عنوان امکنه عمومی داشتیم که حدود 120 امکنه تعطیل شدند، ادامه داد: در بحث اصناف تهیه و توزیع مواد غذایی بیش از 8 هزار بازدید توسط بازرسان بهداشتی داشتیم که بی‌سابقه است.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: در تما نقاط شهرستان از نیروهای بسیجی در بحث نظارت‌ها کمک گرفتیم و هنوز هم ادامه دارد بیش از 183 مورد تعطیلی داشتیم و 30 مورد مراکز عرضه قلیان تعطیل شد ضمن اینکه دفن متوفیان ناشی از کرونا است تمام توسط همکاران بهداشتی از زمان تحویل جنازه از بیمارستان تحت نظارت بود.

56 کارگاه تولید ماسک تأیید شدند

وی عنوان کرد: بیش از سه هزار بازدید از کارگاه‌های بزرگ و کوچک داشتیم، در بحث راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک 72 مورد بازدید توسط همکاران ما برای تأیید انجام شد که 56 مورد تأیید شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تشکیل تیم واکنش سریع جهت پیگیری بیماران کرونا که تست‌شان مثبت بوده از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود و یک تیم متشکل از کارشناس بیماری‌ها کارشناس بهداشت محیط و بهداشت روان و کارشناس آزمایشگاه که بلافاصله خانواده این فرد مثبت را بررسی کند تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: سابقه ابتلای فرد مثبت شده را هم بررسی می‌کنیم که نیاز به اقدامات و فعالیت‌های که برای آینده است، انجام شود که 68 مورد مثبت همه پیگیری شده‌اند.

جمالی‌زاده اضافه کرد: تعداد خانواده‌هایی که مشکوک بودند 223 مورد بوده که بررسی کردیم و 36 مورد از خانواده‌های این افراد نمونه‌برداری شده که تعداد افراد مثبت اعضای خانواده 18 مورد بود.

جمالی‌زاده گفت: مرکز 16 ساعته کریم‌آباد محقق صرفا برای بررسی بیماران تنفسی و تب‌دار مشکوک راه‌اندازی شد و جدیدا در کلیه مراکز شبانه‌روزی نوق، کشکوئیه و انار، هم نمونه‌گیری، هم دادن داروی سرپایی که بار مراجعه به بیمارستان را کاهش دهد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث غربالگری ایران به‌عنوان یکی از کشورهای موفق بوده که به تبع آن در رفسنجان از طریق تماس تلفنی با خانوارها هم آموزش ارائه شد و هم سوابق بیماری و ... انجام شد، عنوان داشت:  92 درصد جمعیت در مرحله اول غربالگری شدند  که از 102 هزار خانوار 99 هزار خانوار در این طرح شرکت کردند و از 23 فروردین فاز دوم غربالگری را شروع کردیم بیش از نیمی از جمعیت شهرستان در حال تماس هستیم که با اولویت افراد پرخطر و پرریسک کار انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به کنترل مسافران نوروزی، گفت: 8 پست ایستگاه ورودی اطراف شهرستان راه‌اندازی شد وروزانه به مدت چند روز با افرادی که از سفر برگشته بودند تماس گرفته می‌شد و ضعیت‌شان بررسی می‌شد.

وی تصریح کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی در زمینه مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده کمبودی نداشتیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ادامه داد: کرونا تمام و نشده نگران وضعیت آینده هستیم لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند اگر همکاری مردم نبود نمی‌توانستیم بیماری را تا این مرحله کنترل کنیم لذا مردم تا زمانی که موارد مثبت داریم و ویروس در جامعه در چرخش هست اگر چه همه جا باز شده اما رفتار و رعایت بهداشت فردی را ادامه دهند.

وی افزود: نکته بعدی که مایه نگرانی است عدم توجه بیماران غیرواگیر و دیابتی‌‌هاست که نباید بیماری خود را فراموش کنند کرونا نباید ما را از بیماری‌های دیگری که هست غافل کند.

13 نفر از کادر درمان رفسنجان به کرونا مبتلا شدند

محمدرضا میرزابیگی معاون درمان اظهار کرد: از آن‌جا که درمان می‌توانست جایی باشد که بیماران به آن نیاز دارند و شاید روزی باشد که تخت‌های ما پر باشند از بیماران کرونا، باید ضرب‌العجلی کار می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه درمان جای تشکر از پرسنل درمان دارد ماندن در این لباس‌ها خیلی سخت است، افزود: پوشیدن هفت ساعته این لباس به همراه سایر استرس‌ها و از طرفی عشق وزیدن به بیماران نشان از جانفشانی این پرسنل از نگهبان گرفته تا پرستار و پزشک دارد.

وی ادامه داد: در زمینه درمان اهدافی برای خودمان ترسیم کردیم و منتظر یک فاجعه بودیم که لطف خدا و معجزه و زحمات همه در دانشگاه و بیرون از دانشگاه موجب شد این بحران را به‌خوبی پشت سر بگذاریم.

میرزابیگی عنوان داشت: آن چه موجب می‌شود تمام دنیا از این ویروس بترسند این بود که سرایت آن به‌صورت ناگهانی نشود یعنی اگر به‌صورت تدریجی همه مبتلا شوند شاید مشکل زیادی نداشته باشد در هر صورت پیش‌بینی 500 تخت داشتیم.

وی تصریح کرد: پیک اگر به‌صورت ناگهانی باشد درمان جوابگو نیست، خصوصا در افراد پرریسک و سالمندان می‌توانست مشکلات زیادی ایجاد کند اولین کار نظم‌دهی به بیمارستان بود و تعطیلی بیمارستان مرادی با 80 تخت، بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) را با هدف اینکه بیماران کرونایی را جدا کنیم و بیمارستان ایمنی داشته باشیم دو بخش داخلی مردان و زنان با پرسنل خاص خود آماده کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان کنترل بیماری را مرحله دیگری عنوان کرد که عامل بیماری از داخل بیمارستان بیرون نرود و گفت: بخش زنان و زایمان عل‌بن ابیطالب (ع) کامل تعطیل شد و به زایشگاه منتقل شد.

وی از برگزاری 37 جلسه در بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) برای رسیدن به اهداف ترسیم‌شده یاد کرد و گفت: محافظت بیمارستان هم در دستور کار بود چون آلوده‌ترین جا برای هر شهر بیمارستان‌هاست که 46 درصد آلودگی را دارند.

میرزابیگی بیان داشت: برای گندزدایی چندین جلسه برگزار و کار بزرگی انجام شد هر دو ساعت یکبار بخش‌های خطرناک گندزدایی می‌شد محافظت‌های خاص پرسنل، بیماری که در مواجهه با بیمار کرونای مثبت قرار گرفته و باید جداسازی شوند و ...که این موارد همگی مدیریت شد.

وی خاطرنشان کرد: ملاقاتی تمام بیمارستان‌های رفسنجان و انار را ممنوع کردیم و تمام اعمال تعطیل شد، آموزش پرسنل از ورود تا خروج اعم از ماسک زدن و...هر روز برای پرسنل انجام می‌شود.

میرزابیگی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در رفسنجان اظهار داشت:  در بخش کرونا در حال حاضر 9 بیمار است که 3 مورد آن مثبت هستند، آی سی یو یک برای بیماران کرونایی و مشکوک گذاشتیم در حال حاضر 4 بیمار در آی سی یو یک بستری است.

وی با اشاره به 13 مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در رفسنجان، یادآور شد: تعداد پرسنل که مثبت شدند 13 نفر است که با خانواده‌هایشان 17 نفر هستند که این درگیری منجر به بستری نشد و بهبود یافتند.

میرزابیگی تصریح کرد: موارد مثبت قطعی کرونا در رفسنجان  تا کنون 68 نفر است.

150 تن محلول ضد عفونی کننده در اختیار گروه‌های جهادی قرار گرفت

رضاعلی سلطان‌خواه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابراز داشت:  این معاونت در بحث تأمین دارو، ملزومات پزشکی اعم از ماسک، گان و دستکش نظارت بر کانرخانه‌های تولید مواد غذایی و فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، کارگاه‌های تولید ماسک و ...فعالیت داشته و نظارت بر نوع پارچه و روند ایمن‌سازی ماسک در حوزه تجهیزات پزشکی از دیگر اقدامات این معاونت بوده است.

وی به 70 مورد بازدید از داروخانه‌ها یاد کرد که بعضی بازدیدها به اتفاق کمیته صیانت از حقوق عامه و شهروندی صورت گرفته و در بحث توزیع الکل گفت: داروخانه‌ای که الکل را برای مصرف سه، چهار ماهه آورده بود در یک روز ظرف نیم ساعت موادش فروش رفت ضمن اینکه از استان کمترین مساعدت داشتیم جاهایی بود می‌توانستند کمک کنند در استان با ما همکاری نشد. در بحث تأمین الکل مجوز داشتیم دو واحد تولیدکننده مواد ضد عفونی کننده مجوز دادیم محموله الکل تحویل کارخانه رفسنجان دارو شد و ادامه پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: سه کارگاه تولید الکل داشتیم نمونه‌ها ارسال شد هم به آزمایشگاه قطب هم خودمان آزمایش انجام دادیم و سلامت مصرف را بررسی کردیم.

سلطانخواه عنوان داشت: میزان تولید الکل تا کنون 19 هزار و 200 لیتر الکل 70 تا 75 درصد است در محموله‌های ضد عفونی و ژل  تولیدات حوزه دانشگاه 36 هزار مورد بوده که در قالب ظرف‌های با حجم متفاوت بوده و بازدید شده است.

وی عنوان کرد: 150 تن محلول ضد عفونی کننده سطوح توسط موکب‌ها و بسیج برای سطح شهر و روستاها در اختیارشان قرار دادیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: موارد غیرمجازو قاچاق و حوزه‌های مختلف داشتیم معضلی که با آن درگیر هستیم، محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی کننده است با  توجه به نیازی که ایجاد شد در حوزه‌های مختلف شروع به تولید کردند اما مجوزهایی داده شد به دو شرکت دانش‌بینان و دو شرکت دارویی در شهرستان تولید ژل و محلول داشتند، بود.

وی خاطرنشان کرد: یک مورد که از مسیر قانونی هم آمده بود کیفیتش مورد تأیید قرار نگرفت و چالش زیادی در این رابطه ایجاد شد.

سلطانخواه گفت: در این مدت در خصوص تهیه خیلی از اقلامی مانند انسولین قلمی که باید وارد شود به دلیل کرونا و ارتباطات بین‌المللی با سختی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در خصوص ماسک تا کنون 236 هزار و 322 عدد ماسک سه لایه پزشکی تأمین و 24 هزار و 202 ماسک ان 95 تهیه شده که به انبار مرکزی دانشگاه منتقل شده است.

سلطانخواه همچنین گفت: قیمت‌گذاری ماسک‌ها در فرمانداری با حضور افراد زیربط انجام شده است، چهار کارگاه لباس تا امروز حدود 5 هزار دست لباس تولید کردند و امروز به سطح تولید گان مراجعه می‌کنند.

حمید استادابراهیمی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: تخلیه بیمارستان از دانشجویان و آموزش مجازی برای دانشجویان و اقدام مهمتر بسیج همگانی اعضای هیئت علمی ما با تناسب به رشته‌ها و مدارک تحصیلی بود که در کارگروه‌‌ها مرتبط با معاونت درمان انجام شد که به حوزه‌های مختلف به تناسب مقطع رشته‌شان کمک می‌کردند.

وی ابراز داشت: برای بیماریابی و غربالگری همکاران ما خیلی‌ها از منزل و یا جاهای دیگر تماس می‌گرفتند، برای گندزدایی بیمارستان نظارت بر دفن اجساد و...کمک‌هایی بود که در این معاونت انجام می‌شد.

استادابراهیمی بیان داشت: تهیه تجهیزات حفاظت شخصی دانشجویان ازجمله اقدامات ما بود و بسیج دانشجویان در مقاطع بالینی که ترس و اضطراب بین کارورزان و رزیدنت‌ها بود ریاست دانشگاه برای تقویت روحیه این دانشجویان همان روز اول در بین آ‌نها حضور پیدا کرد.

غربالگری یک هزار خانوار توسط دانشجویان پزشکی

حاجی‌زاده معاون فرهنگی دانشگاه بیان داشت: در این حوزه علاوه بر همکاری با سایر معاونت‌های خط مقدم مبارزه با کرونا، با توجه به عدم وجود دانشجویان ارتباط مجازی با دانشجویان برقرار کردیم که به‌صورت پویش بود که هم در سطح وزارتخانه برقرار شد هم در سطح دانشگاه انجام شد دانشجویان علاقمند شرکت کردند بر اساس مشارکتی که کردند سه کارگروه تشکیل شد که کارگروه تولید رسانه‌ای، کارگروه  نشریات و طراحی پوستر و کارگروه غربالگری هستند.

وی گفت: در بخش رسانه‌ای با تولید کلیپ و پادکست و...ظرفیت بسیار خوبی داریم که در این زمینه کار انجام شد کلیپ‌ها در حمایت از پرستاران و پزشکان تهیه و توزیع می‌شد محتوای پوستر و نشریه در خصوص ایام تعطیلات، فرهنگسازی در بحث مبارزه با کرونا و...بود.

حاجی‌زاده از برگزاری مسابقات متعدد در سطح دانشگاه که در حال برگزاری است خبر داد و افزود: دانشجویان ما در  ارتباط با سامانه 4030 فعالند یک هزار خانواده را دانشجویان دانشگاه غربالگری کردند. و در تولید اقلام بهداشتی کارگروه‌ها فعال بودند و در جذب و حامیت خیران هم بی‌بهره نبودند.

وی خاطرنشان کرد: در ایجاد قرنطینه برای پرستاران همکاری کردیم در صورت نیاز استفاده کنند که هنوز خوشبختانه مورد استفاده قرار نگرفته در بحث سلامت روان هم همکاری در دستور کار است.

برگزاری جشنواره آنلاین ایده‌ها و اختراعات در خصوص مقابله با کرونا

شمسی‌زاده معاون تحقیقات و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به تحقیقاتی در خصوص کرونا توضیحاتی داد و گفت: اینکه چند درصد مردم رفسنجان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند وظیفه ما است که در این زمینه کار کنیم 25 پروژه تحقیقاتی با اعتباری معادل دو میلیارد ریال در این خصوص در حال انجام است.

وی ادامه داد: کاری که در حال انجام داریم جشنواره ایده‌ها و اختراعات در خصوص مقابله با کرونا در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، بهداشت و درمان و...است که به‌صورت آنلاین در حال برگزاری است و از ایده‌های کمک‌کننده استقبال می‌کنیم.

علی مظفری معاون توسعه و منابع دانشگاه عنوان داشت: اگر امروز کنترل نسبی را در شهرستان داریم یک کار جمعی اعم از تمام ارگان‌ها و سازمان‌های شهرستان و دانشگاه است در سطح دانشگاه هم اگر همفکری نبود شاید بسیاری ازموفقیت‌ها کسب نمی‌شد.

کاهش 25 درصدی درآمد بیمارستان‌های رفسنجان /پیشرفت 90 درصدی بیمارستان 50 تختخوابی بحران در رفسنجان

وی بیان داشت: 25 درصد درآمد بیمارستان‌های ما تقلیل پیدا کرده، ماهانه یک میلیارد تومان هزینه ماسک و کیت حفظتی، دستکش لاتکس و ..برای دانشگاه شده از روز اول با گرمی و مدیریت به موقع تأمین شد.

مظفری با اشاره به اینکه کل بیمارستان‌ها را تخلیه کردیم و آمادگی داشتیم تا 500 بیمار پذیرش کنیم، افزود:

 28 تخت آی سی یو تجهیزشده با دستگاه‌های مجهز داشتیم و خوشبختانه تعداد بیماران از 12،13 تا بیشتر نشد.

وی عنوان داشت: در بخش پی آی سی یو هشت و ان آی سی و 16 بیمار می‌توانستیم پذیرش کنیم، اضافه کرد: خدماتی که نزدیک به 40 نفر حداکثر در قسمت‌های مختلف ذکر شده تخت اشغال بود انجام می شد اما به جهت کرونا تمام عمل‌ها را کنسل و فقط بیماران اورژانسی را بستری می کردیم عملا برای کرونا آمادگی داشتیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان داشت: به‌طور متوسط 150 هزار ماسک در ماه مصرف بیماستان‌ها و معاونت بهداشتی کلینیک و آزمایشگاه‌ها بود، 6 هزار و  600 ماسک ان95 و 4 هزار و 500 کیت حفاظتی مصرف داریم که از خیران تشکر می‌کنیم خودشان زنگ می‌زدند اعلام آمادگی می‌کردند.

مظفری خاطرنشان کرد: محلول ضد عفونی دست که دو هزار و 800 لیتر مصرف ماهانه است یک میلیارد تومان در این قضیه هزنیه کردیم که بخشی دانشگاه و بخشی خیران کمک کردند.

وی گفت: نقاهتگاه برای پرسنل با 29 تخت آماده کردیم در رایطه با خوابگاه‌ها 50 تخت نقاهتگاه آمادگی داشتیم در رابطه با بیماران 6 سوئیت ویژه ر نظر داریم که اگر بیماری مشکل پیدا کرد او را اسکان دهیم.

مظفری با بیان اینکه در این قضیه دو معاونت بهداشت و درمان خیلی درگیر بودند، عنوان داشت:  انصافا با 92 درصد جمعیت تماس گرفته شود خیلی اهمیت دارد و قابل تقدیر است، بهورزان ما پشت جبهه کار کردند، جریان کووید 19 جریان جنگ بود که این موجب شد در پیشگیری موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی کادر درمان یک ماه و یک ماه و نیم به خانه نرفته بودند و از فرزندان خود دور بودند، افزود: تهیه کیت حفاظتی اگر چه کار بسیار سختی بود اما سخت‌ترین کار پوشیدن این لباس است.

مظفری با بیان اینکه بیمارستان مرادی را کم کم راه‌اندازی می‌کنیم و به‌زودی بخش اورژانس این بیمارستان را راه‌اندازی خواهیم کرد، متذکر شد:  ساختمان جدید اورژانس راه‌اندازی می‌شود و عمل‌های اورژانسی چشم و گوش و حلق و بینی از سر گرفته می‌شود و مردم اطمینان حاصل کنند که این بیماران اگر مشکل پیدا کنند می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی گفت:  سالن 50 تختخوابی شهدای صنعت مس رفسنجان را با همت مدیرعامل شرکت ملی مس ایران و مدیر مجتمع مس سرچشمه از 22 اسفند شروع کردیم 90 درصد پیشرفت داشته با تجیهز و نصب تجهیزات آماده خواهد شد که دارای سه اتاق ایزوله کامل، بخش تریاژ، پذیرش و ترخیص و ... است.

مظفری با ذکر این موضوع که این سالن بیمارستانی است که در شرایط بحران می‌تواند کمک کند، ادامه داد: کووید 19 در کنار تهدید، فرصت ایجاد کرد.

وی عنوان داشت: یک میلیارد و 400 میلیون تومان خیران در خرید ماسک و دستگاه‌ها و تجیهزات کمک کردند و شرکت ایران و چین یک میلیارد تومان کمک کرد.

مظفری با بیان اینکه بیمارستان علی‌بن ابیطالب کم کم از بحث کرونا خارج خواهد شد، ابراز داشت: جامعه بداند کووید 19 در کمین است؛30 درصد افرادممکن است علائمی نداشته باشند اما ناقل باشند و 55 درصد علامت خفیف تا متوسط داشته باشند.

وی در ادامه به ایجاد آزمایشگاه تشخیص مولکولی در رفسنجان اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از استان دومین آزمایشگاه است که شهرداری و شورای شهر یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای آن هزینه کردند.

مظفری در پایان نقش رسانه‌ها را در رفتار مردم برای مقابله با شیوع کرونا بسیار مؤثر دانست و بر ادامه مستمر همکاری در این راستا تأکید کرد.

انتهای پیام/80016/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول