اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش تولید تخم‌مرغ استان اصفهان با صادرات مدیریت می‌شود/رتبه نخست اصفهان در تولیدات دام و طیور

معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان گفت: با در نظر گرفتن افزایش میزان تولید تخم‌مرغ در استان و پیشی گرفتن تولید بر مصرف، صادرات تخم‌مرغ برای مدیریت تولید آن در دستور کار است.

افزایش تولید تخم‌مرغ استان اصفهان با صادرات مدیریت می‌شود/رتبه نخست اصفهان در تولیدات دام و طیور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین ایران‌دوست، معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ اظهار داشت: هر روز جمعیت جامعۀ جهانی افزایش می‌یابد و تهیۀ غذا برای این افراد یکی از دغدغه‌های مهم کشورها است که با توجه به تنش‌های موجود در جامعۀ جهانی، نیاز است به بحث «سبد غذایی» به صورت ویژه پرداخته‌شود.

وی افزود: یک انسان به صورت معمول در هر روز به ۷۵ گرم پروتئین، نیاز دارد که یک سوم از این مقدار باید از پروتئین حیوانی تشکیل شود و انواع قابل مصرف از پروتئین حیوانی، شیر، گوشت و تخم‌مرغ هستند.

ایران‌دوست با بیان اینکه تخم‌مرغ، یک بستۀ غذایی به شمار می‌آید، گفت: تخم‌مرغ اکثر اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب را تأمین می‌کند به صورتی که مصرف روزانه یک یا ۲ عدد تخم‌مرغ، می‌تواند نیاز روزانه یک شخص به پروتئین را برطرف کند.

بارو اشتباه نسبت به کلسترول تخم‌مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: تخم‌مرغ، منبعی از پروتئین است که نگهداری آن، ملزم به شرایطی خاصی نیست و در شرایط معمول می‌توان آن را یک تا ۲ ماه نگهداری کرد، سیستم‌های داخلی تخم‌مرغ می‌تواند از رشد میکروب‌ها در داخل تخم‌مرغ جلوگیری کند.

وی دربارۀ کلسترول موجود در تخم‌مرغ بیان داشت: در گذشته نگرشی منفی به تخم‌مرغ بود که کلسترول را به عنوان یک مادۀ غذایی مضر در تخم‌مرغ می‌دانستند، در صورتی که مشخص شد که کلسترول به خودی خود بد نیست بلکه کلسترول «خوب» و کلسترول «بد» وجود دارد.

گرایش مثبت دنیا به مصرف تخم‌مرغ

ایران‌دوست منابع غنی از پروتئین‌های حیوانی از جمله تخم‌مرغ را سرشار از کلسترول «خوب» دانست و اضافه کرد: کلسترول خوب به «HDL» و «LDL» به عنوان کلسترول «بد» شناخته می‌شود که در کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌جات وجود دارد، بنابراین دنیا نسبت به مصرف تخم‌مرغ، گرایش مثبت دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان ضمن اشاره به میزان مصرف تخم‌مرغ هر فرد در طی سال به صورت میانگین در جهان ۱۶۵ عدد است، گفت: در کشور ما این عدد در حدود ۱۹۰ است، هدف‌گذاری ما این است که مصرف تخم‌مرغ سالیانه افراد را از این مقدار به ۲۵۰ عدد و بیشتر افزایش دهیم.

رتبه اول اصفهان در تولیدات دام و طیور

وی با بیان اینکه استان اصفهان در کل تولیدات دام و طیور در سطح کشور رتبۀ اول را دارد، تصریح کرد: بیش از ۱۴ درصد از تولیدات دام و طیور کشور در استان اصفهان انجام می‌شود و میزان تولیدات دامی، اعم از گوشت، مرغ، شیر و تخم‌مرغ در استان اصفهان بیش از ۲ میلیون تن است.

ایران‌دوست با اشاره به اینکه در تولید مرغ تخم‌گذار نیز استان اصفهان دارای مقام اول کشوری است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان با داشتن ۲۰۷ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار و داشتن ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار، ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ هزار تن تخم‌مرغ را در سال دارد که بیش‌ترین مقدار در سطح کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ واحد از واحدهای تولیدی تخم‌مرغ در استان اصفهان، ظرفیتی بالاتر از ۱۰۰ هزار قطعه دارند، تأکید کرد: در استان اصفهان ۲۰۷ واحد تولیدی تخم‌مرغ وجود دارند که بیش‌ترین واحدهای مرغ تخم‌گذار استان اصفهان به ترتیب در شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد، اصفهان و شاهین‌شهر و میمه قرار دارند.

تولید بیش از مصرف تخم‌مرغ در اصفهان

وی ضمن اشاره به اینکه از ۷ شرکت سیمرغ موجود در کشور ۲ واحد در استان اصفهان قرار دارند، توضیح داد: استان اصفهان بیش از ۲ برابر مصرف خود تخم‌مرغ تولید می‌کند و رکورد روزانه تولید تخم‌مرغ در استان اصفهان ۴۵۰ تن بوده‌است.

ایران‌دوست خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن افزایش میزان تخم‌مرغ در استان، این دغدغه وجود دارد که تولید بر مصرف پیشی بگیرد و با اتفاق‌افتادن شکست‌های قیمتی تولیدکننده متضرر شود که برای ممانعت از آن صادرات تخم‌مرغ از برنامه‌های آتی برای مدیریت تولید تخم‌مرغ است.

ورود دانش‌بنیان در بهره‌برداری بهینه و کاهش وابستگی به نهاده‌ها

معاون بهبود تولیدات دامی استان اصفهان در خصوص استفاده از دانش‌بنیان‌ها در تولید تخم‌مرغ اظهار داشت: استان اصفهان به دلیل برخورداری از دانشگاه‌های معتبر در حوزۀ کشاورزی و دام‌پروری، دارای ظرفیت وسیعی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه‌ها است که برای نمونه در استان اصفهان روی تخم‌مرغ‌هایی کار می‌شود که « فراسودمند» است و از لحاظ ارزش غذایی، دارای ویژگی‌های خاصی است.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما بر این است که وابستگی خود را به نهاده‌های دامی کاهش دهیم، افزود: از دانش‌بنیان‌ها خواسته شده‌است تا روی دانه‌های جایگزین از جمله ارزن و کنجاله‌هایی غیر از کنجاله‌های سویا کار شود.

ایران‌دوست پیرامون مدیریت صنعت تولید تخم‌مرغ عنوان داشت: تبدیل تخم‌مرغ به پودر تخم‌مرغ، پودر زرده، پودر سفیده و سایر فرآورده‌ها، جزء برنامه‌هایی است که می‌تواند نجات‌بخش عرصۀ تولید و عرضۀ تخم‌مرغ در بازار کشور باشد و مهمتر از این، فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ استفاده از تخم‌مرغ در سبدغذایی خانواده باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/3649/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول