به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آزادراه اصفهان شیراز یکی از مهمترین طرحهای حمل و نقلی است که شمال کشور را به جنوب متصل کرده و در مسیر و هزینه سفر صرفهجویی ایجاد میکند و چون در مسیر کریدور شمال جنوب قرار دارد، به نوعی یک راه ترانزیتی مهم به حساب آمده که برای اقتصاد کشور اهمیت فراوانی دارد.
اما از سال شروع این آزادراه در سال ۹۱، هنوز به بهرهبرداری نرسیده است؛ در همین راستا پویشی در فارس من با عنوان «درخواست تکمیل طرح آزادراه اصفهان به شیراز» ثبت شده است؛ بر همین اساس، موضوع را از مسؤول اجرای این طرح پیگیری کردیم.
علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با این پروژه اظهار داشت: آزادراه اصفهان شیراز بخشی از کریدور شمال - جنوب کشور است که شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور را به جنوب کشور متصل میکند.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این آزادراه ۹ سال پیش یعنی سال ۹۲ شروع شد که قرارداد آن آبان ۹۱ بسته شد؛ این آزادراه به طول ۲۲۴ کلیومتر و به صورت ۴ خطه است؛ یعنی در هر مسیر رفت و برگشت شامل دو خط عبور و عرض کلی آزادراه حدود ۲۷.۴ متر میباشد و با سرعت طرح ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی و در کل ۱۰ مجموعه خدماتی رفاهی برای آن پیشبینی شده است.
صلواتی ادامه داد: اتفاقی که با احداث آزادراه اصفهان به شیراز میافتد این است که اولین آزادراه جنوب کشور میباشد و بر شبکه بزرگراهی آسیایی و کریدور شمال و جنوب منطبق است؛ با احداث این آزادراه از سفر ۶ ساعت و نیم به سمت جنوب، حداقل ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم کاسته خواهد شد و طول مسیر نیز ۱۳۰ کیلومتر کمتر میشود.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان با اشاره به مزایای این آزادراه بیان کرد: با احداث این آزادراه شمار تصادفات کاهش مییابد، برآورد شده در سال اول بهرهبرداری، حدود ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت و همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارات و هزینههای تصادفات جادهای کم شود که این یعنی مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای حدود ۵۵۰ نفر کمتر خواهد شد که سر جمع در سال اول بهرهبرداری حدود هزار میلیارد تومان صرفهجویی در اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.
وی در بیان دیگر مزیتهای این پروژه جادهای گفت: این آزادراه، اولین آزادراه بتنی کشور است؛ به گونهای که 56 کیلومتر آن در قطعه اول دارای روسازی بتنی است و یک پارامتر ویژهای برای آن به شمار میرود؛ بزرگترین پل دهانه آزادراهی کشور را دارد و پل سردار شهید سلیمانی بزرگترین و مرتفعترین پل آزادراهی کشور میباشد که در این آزادراه احداث شده است.
صلواتی افزود: برای قطعات یک تا ۶ آن، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان دیگر احتیاج دارد تا این آزادراه در قطعه یک تا ۶ به بهرهبرداری برسد؛ در هفتههای گذشته به شدت پیگیر تأمین سرمایه و اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و سرمایهگذار بودهایم.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان تصریح کرد: تا امروز، کل عملیات زیرسازی مسیر و کل عملیات آسفالت به اتمام رسیده است، حدود ۵۰ درصد آسفالت لایه دوم هم انجام شده که با تأمین حدود ۲۵ هزار تن قیر، لایه بعدی آسفال هم در حال انجام است که امیدواریم تا ۳ ماه آینده کل لایه دوم آسفالت هم به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم جهت بهرهبرداری این محور، بحث نیوجرسیهای وسط مسیر و تأمین امینی آزادراه است، گفت: در حدود 70 درصد نیوجرسیهای محور میانی ساخته شده و به تدریج در حال نصب در ریفیوژ میانی هستند.
صلواتی مطرح کرد: در ارتباط با علائم راهنمایی و رانندگی نیز برآوردهای لازم انجام شده و در حال تأمین اعتبار است تا بتوانیم زودتر آنها را نیز نصب کنیم؛ بر اساس جلسه چند روز گذشته در سازمان برنامه و بودجه که با حضور مدیران وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، مقرر شد بر اساس وعده و دستور رئیسجمهور، تا قبل از شروع سال جدید، شاهد بهرهبرداری از این آزادراه باشیم.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان یادآور شد: این طرح آزادراهی یکی از بزرگترین طرحهای آزادراهی کشور در قبل و بعد از پیروزی انقلاب است و امیدواریم برکات زیادی را برای مردمی که میخواهند از شمال به جنوب کشور یا بالعکس سفر کنند، داشته باشد و رضایت آنها را کسب کند.
وی در پایان متذکر شد: این آزادراه، بزرگترین طرح آزادراهی دهههای اخیر است که از نظر طول، کیفیت اجرا، زیبایی و هزینه اجرا مشابه آن را نداریم.
انتهای پیام/۶۳۱۲۸/م/