اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پیگیری مشکلات عشایر در سفر استاندار به شهرضا/ صدای عشایر شنیده شد

به دنبال سفر استاندار اصفهان به شهرستان شهرضا و بیان مشکلات عشایر این شهرستان، مدیرکل دفتر بازرسی استانداری به همراه مدیرکل امور عشایر استان اصفهان برای حل مشکلات این قشر به شهرضا سفر کردند.

پیگیری مشکلات عشایر در سفر استاندار به شهرضا/ صدای عشایر شنیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، به دنبال سفر استاندار اصفهان در تاریخ ۲۳ دی ماه به شهرستان شهرضا و شرکت در جلسه مشترک شورای اداری و اجرای میز خدمت، صادق کرمی، مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری اصفهان به همراه مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان به منظور بررسی مشکلات مطروحه عشایر به شهرضا سفر کردند تا در این باره و برای رفع آن تصمیم‌گیری کنند.

تلاش برای تأمین زیرساخت‌های خدماتی و اقتصادی عشایر

مجید نادری دره‌شوری، مدیر امور عشایر شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه زندگی عشایر با کوچ همراه شده و با میزان بارندگی و نزولات آسمانی رابطه تنگاتنگی دارد، اظهار داشت: عشایر شهرستان شهرضا در طول سال‌های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند مشکلاتی چون خشکسالی‌ها، کمبود آب شرب و آب مورد نیاز برای دام‌ها، کمبود علوفه، بیماری‌های دامی، نبود راه مناسب برای کوچ و هزاران مشکل دیگری که سال به سال و منزل به منزل همراه عشایر بوده و امسال در خشک‌ترین سال آبی، خشک و کم آب شدن منابع آبی رمق کوچ‌نشینان را گرفته است.

وی با بیان اینکه حل مشکلات عشایر از عهده یک دستگاه خارج است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند، افزود: عشایر توانمندی‌های بالایی در عرصه اقتصاد مقاومتی دارند، تأمین ۲۵ درصد ظرفیت مواد گوشتی و پروتئینی کشور توسط عشایر، نیازمند حمایت است.

نادری با تأکید بر زیرسازی و آسفالت جاده‌های عشایری شهرضا برای تسهیل در عبور و مرور عشایر گفت: ادامه اجرای شبکه برق تا محل احداث دکل مخابراتی در منطقه آینه قرین یکی از درخواست‌های عشایر این منطقه است و امیدوار هستیم ۱۲ کیلومتر باقی‌مانده انجام شود و ۲ کیلومتر جاده دسترسی به محل احداث دکل نیز بازگشایی شود.

مدیر امور عشایر شهرستان شهرضا با تأکید بر تکمیل پایگاه فرهنگی سلطان خلیل و اخذ مجوز برای تشکیل حوزه بسیج عشایری عنوان کرد: انجام آسفالت در مسیر هوک به هرندی، هونجان به گرموک، هونجان به آینه قرین و با توجه به شرایط خشکسالی اختصاص اعتباراتی برای خرید تانکرهای بهداشتی، لوله‌های آب شرب و کشاورزی و مخازن آب از دیگر درخواست‌های عشایر است.

وی با تأکید بر شرکت استاندار در جلسه شورای عشایری به محض ورود عشایر به ییلاق گفت: خانوارهای عشایری برای بهره‌مندی از بهداشت نیاز به خانه بهداشت دارند و لازم است برای رونق زندگی عشایر، ارائه تسهیلات کم‌بهره با ضمانت زنجیره‌ای تسهیلات برای آن‌ها پیش‌بینی شود.

نادری با تأکید بر تکمیل ساختمان امور عشایر شهرضا خاطرنشان کرد: دفتر امور عشایر شهرضا با توجه به اینکه مدیریت همزمان سه شهرستان شهرضا، دهاقان و جرقویه با دو ایل بزرگ قشقایی و عرب را پوشش می‌دهد، باید به اداره تبدیل شود.

مدیر امور عشایر شهرستان شهرضا ادامه داد: تأمین آب شرب و امکانات بهداشتی و خدماتی، بهسازی و ساماندهی ایل‌راه‌ها و نیز تأمین برق مورد نیاز عشایر به عنوان نیازهای زیرساختی در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: در بازدید مدیرکل بازرسی استانداری اصفهان از این شهرستان و آگاهی از مشکلات عشایر قول مساعد داده شد که از طریق استانداری مسائل و مشکلات مطروحه پیگیری شود.

راه‌اندازی دکل مخابرات نیاز عشایر است

بر اساس این گزارش، نماینده عشایر در دیدار با استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات جامعه عشایری شهرضا گفت: با توجه به اینکه مجوز دکل مخابراتی در منطقه آینه قرین در جنوب شهرستان شهرضا گرفته شده به دلیل عدم پوشش شبکه برق این امکان وجود ندارد که دکل راه‌اندازی شود.

مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان در این باره به خبرنگار فارس گفت: می‌توان از اعتبارات ارزش افزوده برق مناطق عشایری را اجرا کرد، ۱۰ دکل در مناطق عشایری استان اصفهان مانند سمیرم، شهرضا، دهاقان و فریدون‌شهر باید نصب شود.

وی با بیان اینکه اگر اعتبارات ارزش افزوده به عشایر تخصیص پیدا کرد مشکل برق را می‌توان حل کرد، گفت: سه دکل در سمیرم با مشارکت اداره کل برق استان، اداره کل عشایر و فرمانداری سمیرم در دستور کار است، که هر کدام یک سوم هزینه این دکل را تأمین می‌کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول