اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس من | آیین‌های معنوی نطنز در حال فراموشی

تعزیه‌خوان نطنزی گفت: مساله مهمی که دو سال است ما را با مشکلاتی مواجه کرده اپیدمی کرونا است که نه‌تنها آیین‌های معنوی این شهرستان را درگیر خود نموده، بلکه اثرات مخربی در روحیه مردم این شهر گذاشته است.

فارس من | آیین‌های معنوی نطنز در حال فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، چندی قبل در سامانه فارس من موضوعی با عنوان آیین‌های معنوی نطنز در حال فراموشی ثبت‌شده بود.با نزدیک شدن به ماه محرم و آغاز اجرای این آیین‌ها مسؤولان شهرستان نطنز درصدد اجرا نشدن آن‌ها به خاطر ویروس منحوس کرونا می‌باشند که اگر این اتفاق برای سال دوم رخ دهد این سرمایه‌های ارزشمند معنوی را به خطر خواهند انداخت.

یکی از این تعزیه‌خوانان در این خصوص گفت: شهرستان نطنز با قدمت دیرینه و فرهنگ غنی دارای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس فراوانی است که شهرستان نطنز به‌عنوان یک شهر مهم گردشگری و توریستی در ایران شناخته‌شده است.

وی افزود: در این میان میراث معنوی یا ناملموس نطنز به خاطر این فرهنگ دیرینه با روحیه مردم شهرستان بسیار آمیخته‌شده است و نه‌تنها جنبه هنری بلکه جنبه اعتقادی دارد، آیین‌ها یا آداب‌ و رسوم مردم نطنز ریشه در تمدن و فرهنگ بالای ۶ هزار ساله دارد و به قبل و بعد از اسلام برمی‌گردد.

این دوستدار تعزیه ادامه داد: بعد از اسلام و پذیرفتن اسلام توسط به‌صورت اختیاری توسط مردم ایران و ارادت خاص مردم به ائمه طاهرین سلام الله علیها نه‌تنها این بزرگواران به‌عنوان امام و پیشوا و راهنمای مردم به‌حساب آمدند بلکه به‌عنوان اسطوره‌هایی در میان مردم ایران شناخته شدند و این امر باعث شد آیین‌های خود که قبل از اسلام برای سیاووش و دیگر بزرگان اجرا می‌نمودند برای ائمه طاهرین(ع) مخصوصاً سرور و سالار شهیدان به اجرا در درآورده و ارادت خود را این‌گونه ساخت مقدس این بزرگواران ابراز نمایند.

وی گفت: برای مثال آیین نخل گردانی و تعزیه را از سوگ سیاووش گرفته‌اند مردم سیاوش را در تابوتی که شبیه نخل امروزی است گذاشتند و برای او شیون و زاری کردند و آیین سیاوشان را شبیه نمایشی دراماتیک بود اجرا نمودند.

نطنز مهد تعزیه ایران

امینی یکی دیگر از تعزیه‌خوانان نطنز گفت: آیین‌ها به معنای سنت و آداب رسوم ریشه در فرهنگ چند هزارساله مردم، تغییرناپذیر و بسیار حائز اهمیت است، شهرستان نطنز بافرهنگ دیرینه از این آیین‌ها بی‌نصیب نمانده و آیین‌های مانند نخل گردانی یا جغجغه‌زنی روستایی ابیانه و نیز از همه آنها مهم‌تر نمایش آیینی سنتی تعزیه از آیین‌های معنوی ثبت‌شده در میراث ناملموس کشور است.

وی ادامه داد: نطنز به خاطر چهار تکیه قاجاری ازنظر تعزیه‌خوانی از اهمیت فراوانی برخوردار است، در عصر ناصرالدین‌شاه قاجار که به‌عنوان عصر طلایی تعزیه شناخته شد و با ساخت تکیه دولت و دعوت از نسخه نویسان معروف مانند میرعزا و میرانجم و به‌عنوان معین‌البکا در این تکیه و اجرای نمایشی تعزیه تحول خاصی در این هنر ایجاد شد و نطنز از این موضوع بی‌بهره نماند و تکیه مرکزی شهر نطنز به دستور وی ساخته شد.

تکیه افوشته نطنز. سرشک و ارشاد علیا سه تکیه یا حسینیه تاریخی دیگر این شهر است که نمایش آیینی سنتی حدود دو سده است که به‌صورت هم‌زمان در آنها برگزار شود.

امینی افزود: این تکایا اساتید بزرگ شبیه‌خوانی را در خود دیده مانند اساتید مرحوم: مرتضی سلیمانی، محمدحسن ترابی، علی ترابی، محمد حجازی مهر. هاشم فیاض. نورانی. خوش ضمیر و غیره و نیز تعزیه‌خوانان بزرگی را همچون استادان محمدرضایی. علاءالدین قاسمی. اسماعیل محمدی و ..... در این تکایا پرورش‌یافته استادان بزرگ خود در عرصه شبیه‌خوانی بوده‌اند.

یک بام و دو هوای برگزاری تعزیه در کشور

یکی دیگر از عاشقان هنر تعزیه گفت: مساله مهمی که دو سال است ما را درگیر خودکرده اپیدمی کرونا است که نه‌تنها آیین‌های معنوی این شهرستان را درگیر خود نموده، بلکه اثرات مخربی در روحیه مردم ولایتمدار این شهر گذاشته و اعتراض مردم شهرستان را برانگیخته است.

 

وی افزود: برگزاری تعزیه در بعضی از استان‌های کشور با پروتکل‌های بهداشتی در این دو سال بر اعتراضات مردم این شهر بیشتر افزوده است و مردم شهرستان مانند مردم سراسر این آیین‌ها را حفظ نموده و وظیفه مسؤولان شهرستان است حرمت این موضوع مهم را نگاه داشته و با مردم در حفظ این آیین‌ها همکاری نمایند و یا حداقل کارهای فرهنگی صورت بگیرد مانند نمایشگاه،نصب بنرها از تصویر آیین‌ها تاکمی باعث آرامش روحی مردم شهرستان شوند.

رمضان علی فردوسی فرماندار شهرستان نطنز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما اعتقادداریم که ماه محرم برای مردم ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد اما اعتقادداریم سلامت مردم مهم‌تر از همه‌چیز است و بایستی تمام پروتکل‌های بهداشتی در برپایی عزاداری ماه محرم در شهرستان نطنز باید رعایت شود.

فرماندار شهرستان نطنز افزود: نطنز در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و شرایط هرروز بدتر می‌شود، در این خصوص موضوع آیین‌های معنوی در ستاد کرونا مورد بررسی قرار گرفت و طبق مصوبه ستاد کرونا، فقط عزاداری مدیحه‌سرایی، سخنرانی و سینه‌زنی به‌صورت محدود و در فضای باز و در ساعت محدود می‌تواند برگزار شود.

وی گفت: با توجه به شیوع سویه دلتای ویروس کرونا و سرعت سرایت، تمامی مراسم تعزیه‌خوانی، پرده‌خوانی، شیرخوارگان حسینی، علامت گردانی، نخل گردانی و جغجغه زنی و همچنین راه‌اندازی کاروان عزاداری و جابجایی هیئت‌های مذهبی ممنوع است.

فردوسی خاطرنشان کرد: اولویت برای برگزاری آیین‌های عزاداری با فضاهای باز است و هیئت نباید در اماکن خاص تجمع کنند و صورت تخطی از مصوبه ستاد کرونا با متخلفین مطابق مقررات رفتار می‌شود.

با این تفاسیر و شدت یافتن شیوع این ویروس موضوع برگزاری تعزیه‌خوانی در شهرستان نطنز هم امسال به حسرت تبدیل خواهد شد و امیدواریم سال آینده مردم شاهد برپایی همه آیین‌های معنوی ماه محرم در شهرستان نطنز باشند.

 

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/آ۳۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول