اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

انسان به اندازه معرفتش مسؤولیت‌ها را درک می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان به اندازه معرفتش مسؤولیت‌ها را درک می‌کند؛ بلاها و سختی‌هایی بر سر راه انسان مسؤولیت‌پذیر قرار دارد نه تنها مانع نیست بلکه دست‌مایه شتاب و رشد او است.

انسان به اندازه معرفتش مسؤولیت‌ها را درک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام علی سرلک در اولین شب محرم در هیأت انصارالحسین با اشاره به اینکه موضوع محوری شب‌های محرم «مسؤولیت» است، اظهار داشت: انسان به اندازه امکاناتش مورد سؤال قرار می‌گیرد و طبق روایات می‌بینیم وقتی در برابر داشته‌هایمان قرار می‌گیریم باید کاری کنیم یعنی آن‌ها را به سامان برسانیم، به کار اندازیم و با آن‌ها جریانی را رقم بزنیم؛ در مسأله مسؤولیت چیزی که مهم است اتفاق انفسی است یعنی من نسبت به امکانات، حادثه‌ها و شرایطی که روبرو می‌شوم چه کاری باید انجام دهم و چه نسبتی با آن‌ها دارم؛ چه نسبتی با عزای امام حسین(ع)، کرونا، گرانی، فقر، مشکلات متعدد و… برقرار می‌کنم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:‌ بزرگ‌ترین و کانونی‌ترین نکته‌ای که باید به آن بپردازیم همین است و نباید بگوییم چه تفاوتی می‌کند؛ تمام داستان این است که صورت مسأله را بفهمیم و اینکه به عالم آمده‌ایم تا مسائلی را حل کنیم؛ انسا‌ن‌های موفق افرادی هستند که می‌فهمند نباید به چه مسائلی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اتفاق، اتفاق انفسی است یعنی بدانم در برابر اسرائیل،‌آمریکا و… چه موضعی دارم و چه حالی از درون دارم؛ گاهی اوقات از نظر امکانات بیرونی و جایگاه مدیریتی قادر به فعالیت میدانی اجتماعی نیستیم اما اگر غصه دیگران را خوردم و خودم را شریک غم دیگران دانستم همان جا است که ارتقا پیدا می‌کنم و مسؤولیت یعنی همین که با تمام مختصات شخصیتی و همه امکاناتی که خدا داده است در برابر مسائل چه موضعی دارم.

در برابر مسائل پیش رویت چه موضعی داری؟

سرلک عنوان کرد:‌ مسؤولیت یعنی اینکه در برابر مسائلی که خداوند بر سر راهت قرار داده است چه موضع و حالی داری و اگر امکان اقدام عینی و عملی نداشته باشی مهم نیست؛ مهم‌تر این است که در وجود خودت کدام کمان را کشیدی و اینکه تیری داخل کمان است یا خیر مسأله بعدی است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید از منش‌هایمان پی به حقیقت وجودی خودمان ببریم، منش‌هایمان محصول و شجره ایمان،‌ باور و نگاه‌هایمان است و در این مسیر موضع‌مان مهم است و حتی فعالیت‌های فضای مجازی‌مان نشان‌دهنده موضع‌مان است و نشان‌دهنده فهم‌مان نسبت به مسائل است؛ اکثر انسان‌ها توجیهاتی می‌آورند و شانه خود را از زیر بار مسؤولیت‌ها خارج می‌کنند می‌گویند نمی‌توانم کاری کنم در صورتی که فهمیدن آن‌ها بزرگ‌ترین کار است و امکان اجتماعی مسأله بعدی است.

وی افزود: در روایات اشاره شده است که نیت از عمل بهتر است، نیت همان موضع در برابر اتفاقات است یعنی اگر دستت می‌رسید چه کاری انجام می‌دادی؛ در این راستا مسؤولیت یعنی خرج خودم را از مشکلات جدا نکنم، بسیاری از افراد خود را سرگرم مسائل پیش پا افتاده می‌کنند و این افراد برای سرمایه‌هایی که خدا در اختیارشان قرار داده جوابی ندارند.

خداوند از مقام معنوی حاج قاسم رونمایی کرد تا برای ما اتمام حجت شود

سرلک تأکید کرد: تمام تفاوت انسانی مثل حاج قاسم سلیمانی و دیگر انسان‌ها این است که مسأله را خوب می‌فهمد و تمام بار را به دوش می‌گیرد و در ادامه درخششی ایجاد می‌کند که تمام چشم‌های نابینا نیز آن را می‌بینند؛ خداوند چند وقت یکبار برای کسانی که زمین‌گیر دور خود شده‌اند چنین حجتی رونمایی می‌کند؛ خدا از مقام معنوی حاج قاسم سلیمانی پرده برداری کرد تا حجت بر ما تمام شود و متوجه وجود او سرشار از پذیرش مسؤولیت بود؛ شانه‌های او زیر باری می‌رود که این بار به اندازه آرامش تمام دختران کره زمین سنگین است و این بار را بر می‌دارد.

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: مسؤولیت یعنی راه بزرگی که خدا امکان آن را به ما داده است و باید برداریم و در غیر این صورت به حقیقت اسلام نرسیده‌ایم؛ تمام عبادات برای این است که ما را به تسلیم برساند، در روایات نیز داریم که اگر شخصی فریاد مظلومی را بشنود و در قلب خود موضعی نگیرد مسلمان نیست اگر چه نماز خود را با دقت بخواند.

وی توضیح داد: انسانیت به لباس، پول، شهرت، مقام و … نیست بلکه به پذیرش مسؤولیت است ؛ در زیارت عاشورا حدود ۴۰ بار تعبیر تکلیف فردی ما با امام حسین(ع) مطرح شده است.

انسان به اندازه معرفتش مسؤولیت‌ها را درک می‌کند

سرلک با اشاره به اینکه انسان به اندازه معرفت‌هایش مسؤولیت‌ها را درک می‌کند، گفت: بلاها و سختی‌هایی بر سر راه انسان مسؤولیت پذیر قرار دارد نه تنها مانع نیست بلکه دست‌مایه شتاب و رشد او است.

این سخنران اعلام کرد: در پیشبرد اهداف بلند ۲ ابزار وجود دارد، یکی خون دادن و دیگری خون دل خوردن؛ برای انجام مسؤولیت حتما با درگیری‌هایی مواجه می‌شویم و گاهی باید در برابر افرادی که دوست داریم بایستیم، شخصی که در این مسیر ایستاده است هزینه نمی‌کند بلکه در حال سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولیت شمشیر ۲ سر خدا است و همیشه برنده هستیم، البته تشخیص و عمل به مسؤولیت بسیار سخت است؛ مسؤولیت یعنی گسترده کردن نگاه برای اینکه به موجوداتی که در شعاع‌شان زندگی می‌کنی جهت الهی بدهی.

سرلک در انتها گفت: در قرآن راشدون افرادی معرفی شدند که تمایلات بالایی دارند، تمایلات قلبی‌شان بالغ شده و از خوبی‌‌ها خوششان می‌آید و بی تفاوت نیستند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ ق۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول